Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Google komt vandaag met een officieel bericht over de algemene beschikbaarheid van de Privacy Sandbox relevantie- en meet API’s in Chrome. Het is een belangrijke stap op weg naar een privacy-vriendelijker internet.
Het Privacy Sandbox-initiatief werd geïntroduceerd in 2019 om de privacy op het internet (en Android) te verbeteren en om bedrijven te blijven voorzien van tools die bijdragen aan hun succes. Sindsdien werkt Google onder andere samen met een groot aantal belanghebbende bedrijven waaronder uitgevers, ontwikkelaars, aanbieders van advertentietechnologie en consumenten. Samen met deze bedrijven zijn oplossingen ontworpen die bijdragen aan de privacy voor iedereen op het internet.
Google heeft voor deze aanpak gekozen omdat het essentieel is om zowel de privacy te verbeteren als de toegang tot informatie te behouden. Zonder alternatieven voor third party cookies, zoals de Privacy Sandbox, bestaat het risico dat de toegang tot informatie voor gebruikers van het internet veel te veel gaat worden beperkt.
Algemene beschikbaarheid Privacy Sandbox
De algemene beschikbaarheid van de Privacy Sandbox API’s betekent dat met name adverteerders en ontwikkelaars het gebruik van deze nieuwe technologieën kunnen gaan inzetten bij de ontwikkeling van hun diensten en producten. De API’s zijn nu beschikbaar voor de meerderheid van de Chrome-gebruikers.
Nog meer weten, lees dan ook: 5 manieren waarop Google de privacy verbetert
Controle voor gebruikers
Google heeft op hetzelfde moment nieuwe functies voor advertentieprivacy in Chrome geïntroduceerd. Hiermee kunnen gebruikers de Privacy Sandbox-technologieën beheren, door onder andere hun ervaring te personaliseren en door aan te geven in welke advertentieonderwerpen ze geïnteresseerd zijn, welke relevantie- en meet-API’s ze ingeschakeld willen hebben en meer.
Uitfaseren van third party cookies.
Het betekent ook dat het aftellen naar de geplande afschaffing van third party cookies in volle gang is. Ga voor de laatste informatie over Privacy Sandbox en hoe je erbij betrokken kunt raken naar privacysandbox.com.
Header credits: Steve Buissinne from Pixabay
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024