Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en dus de privacy van de consument te schenden? Voor het beantwoorden van deze vraag staan we stil bij drie hierop aansluitende trends in 2024 volgens Seedtag: generative AI, interessegerichte targeting en first-party data.
Maar eerst 2023
Voordat we kijken naar de AdTech-voorspellingen voor 2024, blikken we terug op enkele belangrijke gebeurtenissen in de advertentiewereld van vorig jaar. Centraal in 2023 stond de aanscherping van regelgeving omtrent privacy. Door AI aangestuurde targeting, videocontent, CTV- en in-game advertenties werden steeds populairder, terwijl toenemende zorgen rondom privacyschending hebben gezorgd voor een grotere interesse in contextual targeting.
Veel bedrijven bevonden zich het afgelopen jaar in een zoektocht naar balans tussen automatisering en menselijke expertise, maar ook tussen privacy, innovatie en authentieke verbindingen. Oftewel: hoe kun je de consument targeten met een persoonlijke maar toch verantwoorde advertentie?
Een uitdaging die nog altijd aanwezig zal zijn dit jaar, maar verdieping in de thema’s generative AI, interessegerichte targeting en first-party data zal je op weg helpen.
1. De impact van generative AI op de transformatie van AdTech
Generative AI – kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud kan creëren door te leren van bestaande gegevens en patronen – wordt steeds vaker ingezet. Zo blijkt uit een recent onderzoek van McKinsey dat 22% van de respondenten het al regelmatig in hun werk toepast. De verwachting is dat ook marketingstrategieën zich zullen blijven ontwikkelen met behulp van generative AI. Aangezien consumenten een gemiddelde aandachtsspanne hebben van slechts acht seconden, wordt het steeds belangrijker om hun interesse te wekken en vervolgens vast te houden. De juiste plaatsing en creatieve opmaak van advertenties spelen hierin een grote rol.
Met generative AI kun je als merk jouw creatieve, contextuele boodschap makkelijker op grote schaal naar buiten brengen. Dit is essentieel voor het vergroten van online zichtbaarheid. Een paar tips voor de toepassing van generative AI:
- Leer de mogelijkheden van generative AI kennen. Begin met het verkennen van generatieve AI-oplossingen van bedrijven zoals OpenAI om te begrijpen wat er mogelijk is.
- Voed generative AI met de juiste gegevens. Gebruik geavanceerde analyses in combinatie met contextuele technologie om zo de meest relevante thema’s van een bepaalde pagina te identificeren. Hiermee kun je vervolgens op grote schaal je creatieve optimalisatie voeden.
- Meet de effectiviteit. Werk samen met een bedrijf dat de effectiviteit van jouw geïntegreerde contextuele uitingen en neutrale uitingen kan meten, om zo de resultaten goed in kaart te kunnen brengen.
2. De opkomst van interessegerichte targeting
Demografische targeting is vaak gebaseerd op vooraf bedachte stereotypen waarbij individuele voorkeuren genegeerd worden, wat leidt tot onnauwkeurige aannames. Het gevolg is dat consumenten advertenties te zien krijgen die niet relevant zijn voor hen. Maar liefst 52% van de consumenten geeft aan hier gefrustreerd door te raken (3radical). Een ander nadeel van demografische targeting is dat informatie wordt ingewonnen via invasieve third-party cookies.
De aanname is dat steeds meer bedrijven zich zullen richten op op interessegerichte targeting in 2024, zodat zij de authentieke interesses van hun diverse doelgroepen beter kunnen aanspreken. Voor deze manier van targeting – waarbij advertenties worden gericht op individuele voorkeuren – zijn geen third-party cookies nodig. Zo kun je aan de slag gaan met interessegerichte targeting:
- Omarm contextuele targeting. Gebruik deze schaalbare en inclusieve targetingmethode om je campagnes te richten op de interesses van consumenten en verder te kijken dan demografische gegevens.
- Begrijp ondervertegenwoordigde groepen. Gebruik op data gebaseerde inzichten om de unieke interesses en waarden van ondervertegenwoordigde groepen beter te leren begrijpen.
3. De krachtige combinatie van first-party- en contextuele data
Chrome, Safari en Firefox beperken third-party cookies en ook veel overheden dwingen privacyregelgeving af. Er vindt in 2024 een shift plaats van third-party- naar first-party cookies, waardoor de urgentie ontstaat voor de toepassing van applicaties die first-party data goed kunnen lezen. Contextuele platforms die relevante, contextuele interesses en doelgroepen kunnen filteren uit deze first-party data zullen steeds belangrijker worden.
First-party data is komend jaar de sleutel tot efficiëntere marketing, mits het op de juiste wijze wordt geanalyseerd en toegepast. De combinatie van first-party data met contextuele voorspellingen biedt een schaalbare en nauwkeurige oplossing voor het vinden van het juiste publiek, terwijl de privacy van de consument wordt gewaarborgd. Maar hoe ga je precies aan de slag met first-party data?
- Versterk je first-party data. Werk samen met contextuele bedrijven om je first-party data optimaal te kunnen benutten, nieuwe interessegebieden van consumenten te ontdekken en voorspellingen van hun gedrag te maken. Dit helpt met het kiezen van de juiste vooraf ingestelde contextuele doelgroepen voor jouw advertenties. Je kunt ook op maat gemaakte contextuele doelgroepen creëren die perfect aansluiten bij de interesses van klanten.
Aan de slag
Deze drie AdTech-voorspellingen voor 2024 pakken gezamenlijk dé uitdaging aan waar alle adverteerders en merken in deze tijd mee worden geconfronteerd. Generative AI, interessegerichte targeting en first-party data zijn essentiële tools om gepersonaliseerde advertenties mogelijk te maken, terwijl de privacy van de gebruiker wordt beschermd.
[Fotocredits – Tom, bestforbest © Adobe Stock]
Verder lezen over Hot trends
Social Media11.08.2020
De #2020challenge gaat nu viral: heb jij de memes al voorbij zien komen?
Hoe is jouw mood dit jaar?Social Media04.06.2018
Facebook stopt met onderdeel ‘Trending’
Online22.02.2017
Online trends: van analyseren naar voorspellen
Coffee corner03.05.2016
Nieuwe trend op internet: Running Man Challenge
Online18.06.2015
Google Trends toont nu real-time de populairste zoekwoorden
Online16.04.2015
Temperaturen rond de 20 graden. Perfecte timing voor een vrijdagmiddagborrel!
Search16.02.2014
Hot Trends van de afgelopen week
Search03.02.2014
Nederlandse Hot Trends van de afgelopen week
Verder lezen over Innovatie
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsTechnology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Social Media23.08.2023
TikTok toont nu ook al advertenties in de zoekresultaten
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsMobile07.12.2023