Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024


Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en dus de privacy van de consument te schenden? Voor het beantwoorden van deze vraag staan we stil bij drie hierop aansluitende trends in 2024 volgens Seedtag: generative AI, interessegerichte targeting en first-party data.

Maar eerst 2023

Voordat we kijken naar de AdTech-voorspellingen voor 2024, blikken we terug op enkele belangrijke gebeurtenissen in de advertentiewereld van vorig jaar. Centraal in 2023 stond de aanscherping van regelgeving omtrent privacy. Door AI aangestuurde targeting, videocontent, CTV- en in-game advertenties werden steeds populairder, terwijl toenemende zorgen rondom privacyschending hebben gezorgd voor een grotere interesse in contextual targeting.

Veel bedrijven bevonden zich het afgelopen jaar in een zoektocht naar balans tussen automatisering en menselijke expertise, maar ook tussen privacy, innovatie en authentieke verbindingen. Oftewel: hoe kun je de consument targeten met een persoonlijke maar toch verantwoorde advertentie?

Een uitdaging die nog altijd aanwezig zal zijn dit jaar, maar verdieping in de thema’s generative AI, interessegerichte targeting en first-party data zal je op weg helpen.

1. De impact van generative AI op de transformatie van AdTech

Generative AI – kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud kan creëren door te leren van bestaande gegevens en patronen – wordt steeds vaker ingezet. Zo blijkt uit een recent onderzoek van McKinsey dat 22% van de respondenten het al regelmatig in hun werk toepast. De verwachting is dat ook marketingstrategieën zich zullen blijven ontwikkelen met behulp van generative AI. Aangezien consumenten een gemiddelde aandachtsspanne hebben van slechts acht seconden, wordt het steeds belangrijker om hun interesse te wekken en vervolgens vast te houden. De juiste plaatsing en creatieve opmaak van advertenties spelen hierin een grote rol.

Met generative AI kun je als merk jouw creatieve, contextuele boodschap makkelijker op grote schaal naar buiten brengen. Dit is essentieel voor het vergroten van online zichtbaarheid. Een paar tips voor de toepassing van generative AI:

  • Leer de mogelijkheden van generative AI kennen. Begin met het verkennen van generatieve AI-oplossingen van bedrijven zoals OpenAI om te begrijpen wat er mogelijk is.
  • Voed generative AI met de juiste gegevens. Gebruik geavanceerde analyses in combinatie met contextuele technologie om zo de meest relevante thema’s van een bepaalde pagina te identificeren. Hiermee kun je vervolgens op grote schaal je creatieve optimalisatie voeden.
  • Meet de effectiviteit. Werk samen met een bedrijf dat de effectiviteit van jouw geïntegreerde contextuele uitingen en neutrale uitingen kan meten, om zo de resultaten goed in kaart te kunnen brengen.
Generative AI
Generative AI

2. De opkomst van interessegerichte targeting

Demografische targeting is vaak gebaseerd op vooraf bedachte stereotypen waarbij individuele voorkeuren genegeerd worden, wat leidt tot onnauwkeurige aannames. Het gevolg is dat consumenten advertenties te zien krijgen die niet relevant zijn voor hen. Maar liefst 52% van de consumenten geeft aan hier gefrustreerd door te raken (3radical). Een ander nadeel van demografische targeting is dat informatie wordt ingewonnen via invasieve third-party cookies.

De aanname is dat steeds meer bedrijven zich zullen richten op op interessegerichte targeting in 2024, zodat zij de authentieke interesses van hun diverse doelgroepen beter kunnen aanspreken. Voor deze manier van targeting – waarbij advertenties worden gericht op individuele voorkeuren – zijn geen third-party cookies nodig. Zo kun je aan de slag gaan met interessegerichte targeting:

  • Omarm contextuele targeting. Gebruik deze schaalbare en inclusieve targetingmethode om je campagnes te richten op de interesses van consumenten en verder te kijken dan demografische gegevens.
  • Begrijp ondervertegenwoordigde groepen. Gebruik op data gebaseerde inzichten om de unieke interesses en waarden van ondervertegenwoordigde groepen beter te leren begrijpen.

3. De krachtige combinatie van first-party- en contextuele data

Chrome, Safari en Firefox beperken third-party cookies en ook veel overheden dwingen privacyregelgeving af. Er vindt in 2024 een shift plaats van third-party- naar first-party cookies, waardoor de urgentie ontstaat voor de toepassing van applicaties die first-party data goed kunnen lezen. Contextuele platforms die relevante, contextuele interesses en doelgroepen kunnen filteren uit deze first-party data zullen steeds belangrijker worden.

First-party data is komend jaar de sleutel tot efficiëntere marketing, mits het op de juiste wijze wordt geanalyseerd en toegepast. De combinatie van first-party data met contextuele voorspellingen biedt een schaalbare en nauwkeurige oplossing voor het vinden van het juiste publiek, terwijl de privacy van de consument wordt gewaarborgd. Maar hoe ga je precies aan de slag met first-party data?

  • Versterk je first-party data. Werk samen met contextuele bedrijven om je first-party data optimaal te kunnen benutten, nieuwe interessegebieden van consumenten te ontdekken en voorspellingen van hun gedrag te maken. Dit helpt met het kiezen van de juiste vooraf ingestelde contextuele doelgroepen voor jouw advertenties. Je kunt ook op maat gemaakte contextuele doelgroepen creëren die perfect aansluiten bij de interesses van klanten.

Aan de slag

Deze drie AdTech-voorspellingen voor 2024 pakken gezamenlijk dé uitdaging aan waar alle adverteerders en merken in deze tijd mee worden geconfronteerd. Generative AI, interessegerichte targeting en first-party data zijn essentiële tools om gepersonaliseerde advertenties mogelijk te maken, terwijl de privacy van de gebruiker wordt beschermd.

[Fotocredits – Tom, bestforbest © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Hot trends

De #2020challenge gaat nu viral: heb jij de memes al voorbij zien komen?

Eens in de zoveel tijd duiken er trending hashtags en memes op en de kans is groot dat je deze ook al voorbij hebt zien komen op social media. De #2020challenge is nu namelijk enorm trending. Bedrijven en beroemdheden do...

Social Media11.08.2020

De #2020challenge gaat nu viral: heb jij de memes al voorbij zien komen?

Hoe is jouw mood dit jaar?
Facebook stopt met onderdeel ‘Trending’

Facebook laat weten het onderdeel Trending te verwijderen, om zo ruimte te scheppen voor nieuwe manieren om nieuws te brengen. Trending is in 2014 van start gegaan. Het doel ervan was om gebruikers te informeren over de...

Social Media04.06.2018

Facebook stopt met onderdeel ‘Trending’

​Online trends: van analyseren naar voorspellen

Pokémon Go, oh jee niet nog meer over deze hype denk je nu wellicht. Toch is deze trend voor marketeers uiterst leerzaam en inspirerend. Het zorgt namelijk voor de vraag: hoe kan ik op een dergelijke trend inspelen? Maa...

Online22.02.2017

​Online trends: van analyseren naar voorspellen

Nieuwe trend op internet: Running Man Challenge

In 2013 hadden we de Harlem Shake, in 2014 zagen we de Ice Bucket Challenge overal voorbij komen, 2015 was het jaar van het twerken en dit jaar zal het jaar van de Running Man Challenge worden. De Running Man Challenge...

Coffee corner03.05.2016

Nieuwe trend op internet: Running Man Challenge

Google Trends toont nu real-time de populairste zoekwoorden

Google Trends is de dienst van Google die middels grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht. Sinds gisteren is er een makeover uitgerold van Google Trends, dat nu veel meer de focus legt...

Online18.06.2015

Google Trends toont nu real-time de populairste zoekwoorden

Temperaturen rond de 20 graden. Perfecte timing voor een vrijdagmiddagborrel!

Geniet samen met je collega's of vrienden volgende week vrijdag van een heerlijk koud biertje. Tag een vriend of collega in ons bericht op Facebook en maak kans op een gratis vrijdagmiddagborrel-pakket. Albert Heijn beta...

Online16.04.2015

Temperaturen rond de 20 graden. Perfecte timing voor een vrijdagmiddagborrel!

Hot Trends van de afgelopen week

Liefde, schaatsen en een combinatie van die twee, waren "hot" de afgelopen week in de Nederlandse versie van Google Search. De vermeende affaire van president Barack Obama met Beyoncé was voldoende om ruim 50.000 keer o...

Search16.02.2014

Hot Trends van de afgelopen week

Nederlandse Hot Trends van de afgelopen week

De afgelopen week zijn er een aantal in Nederland bekende mensen overleden, en dat heeft geresulteerd in veel zoekopdrachten op hun naam in de Nederlandse versie van Google Search. Maar de meeste searches deze week (beid...

Search03.02.2014

Nederlandse Hot Trends van de afgelopen week

Verder lezen over Innovatie

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Op de techbeurs VivaTech 2024, die van 22-25 mei in Parijs plaatsvindt, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische vooruitgangen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.

Automotive23.05.2024

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Eigen tarieven bepalen en eigen werktijden: hoe fijn is dat? Het geeft een enorm gevoel van vrijheid, maar dat betekent niet dat er niet een paar dingen zijn die je toch echt wel even moet regelen. Deze 5 dingen zijn verstandig om op te letten als je je eigen bedrijf start.

Startups15.05.2024

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

De allereerste Porsche 911 voor de openbare weg met een hybride aandrijflijn staat in de startblokken om gepresenteerd te worden. Na een uitvoerig testprogramma is de nieuwe 911 klaar voor serieproductie.

Automotive13.05.2024

De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

Het is een televisie voor iedereen die op zoek is naar een indrukwekkende kijkervaring. Zoals je gewend bent van Philips is ook dit weer een meesterwerk in beeldtechnologie.

Technology10.05.2024

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

Oh-oh: Neuralink-implantaat raakt los van het brein

Neuralink heeft succesvol een implantaat in een mens gezet, maar nu blijkt het toch tegen problemen aan te lopen met dat implantaat.

Technology09.05.2024

Oh-oh: Neuralink-implantaat raakt los van het brein

Elon Musk, let op: muizen met hybride brein gecreëerd

Muizen met een stukje rattenbrein: het klinkt als een soort horrorfilm, helemaal als je bedenkt waar het heen kan gaan: human-machine breinen.

Technology03.05.2024

Elon Musk, let op: muizen met hybride brein gecreëerd

Getir stopt met flitsbezorging in Nederland

Getir, gezien als een van de pioniers op het gebied van flitsbezorgingen van boodschappen, heeft vandaag (29 april 2024) aangekondigd dat zij het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten gaat verlaten.

Nieuws29.04.2024

Getir stopt met flitsbezorging in Nederland

Ook weg uit de UK, US en Duitsland
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Boston Dynamics heeft zijn nieuwe Atlas-robot geïntroduceerd en die ziet er heel anders uit dan zijn voorganger. Vooral het gezicht is een wereld van verschil.

Technology18.04.2024

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Facelift of faceswap?

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

​TikTok toont nu ook al advertenties in de zoekresultaten

Gaat TikTok YouTube achterna? Het social media slash videoplatform is zich steeds meer aan het bezighouden met advertenties en dat blijkt ook nu weer. TikTok toont nu namelijk ook reclame in de zoekresultaten.

Social Media23.08.2023

​TikTok toont nu ook al advertenties in de zoekresultaten

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?