Het nieuwe Facebook: kansen voor merken

Vorig artikel Volgend artikel
Het nieuwe Facebook: kansen voor merken

De veranderingen van Facebook dwingen bedrijven en organisaties om verder te denken dan alleen 'likes' en geeft merken die de aandacht weten te pakken, èn vast weten te houden, de mogelijkheden om hun boodschap breder te verspreiden. Er zijn dus nieuwe kansen.

Kansen met apps
Gebruikers overtuigen je pagina te 'liken' is voor bedrijven niet langer een kpi voor succes, want als mensen een merk 'liken', verschijnt dat niet meer in het nieuwsoverzicht maar slechts nog in de Ticker (rechter bovenhoek). De apps die organisaties kunnen ontwikkelen voor de Timeline - de vervanging van de profielpagina  - geven bedrijven en organisaties de kans om dichtbij hun fans te zijn (en te blijven) en om in het vizier te komen van hun netwerk via hun nieuwsoverzicht. Immers, doordat een gebruiker een app toevoegt aan zijn profiel, zegt hij eigenlijk dat dat merk bij hem past. De content die het merk via de app deelt, zal Facebook als relevant bestempelen. Doordat de updates van een toegevoegde app zichtbaar worden voor het netwerk van fans, krijgen merken de kans om die netwerken meer aan te spreken dan voorheen. Of de update verschijnt in de Ticker of het nieuwsoverzicht wordt bepaald door het belang van de update en/of het aantal vrienden dat erbij betrokken is. Bijvoorbeeld het luisteren van een nummer op Spotify is zichtbaar in de Ticker (tenzij heel veel vrienden tegelijk luisteren en het dus relevanter wordt). Een nieuw aangemaakte playlist, komt in het nieuwsoverzicht. Merken moeten dus media-, games-, communicatie- en lifestyle-apps ontwikkelen die interessant zijn voor gebruikers. Daarmee speelt Facebook in op de 'content = king-trend'.  
 
De veranderingen op een rij
Timeline
De Timeline is de vernieuwde profielpagina, waarbij Facebook automatisch een Timeline maakt met foto's, status updates en gebeurtenissen vanuit je Facebookgeschiedenis. Door naar beneden te scrollen zie je je eigen persoonlijke geschiedenis. De meest opvallende verandering is de grotere profielfoto. In de Timeline verschijnt ook oudere content, die je ooit hebt toegevoegd aan je profiel maar nu niet meer gebruikt. Het gevolg voor merken is nog onduidelijk maar waarschijnlijk vallen de apps die mensen aan hun Timeline toegevoegd hebben meer op wannneer vrienden die Timeline bekijken.
 

Multimedia Content
 Clipboard02

Facebookgebruikers kunnen vanaf nu ook televisie en films kijken, muziek luisteren zonder Facebook te hoeven verlaten. De Ticker laat zien wat je vrienden op dat moment aan het doen zijn en door één muisklik op een link kun jij hetzelfde doen op dat moment. Voor entertainmentmerken kan dit zorgen voor een groter bereik en meer aandacht.
 
Open Graph
Gebruikers hoeven een app maar één keer te autoriseren. De app zal zich vervolgens automatisch updaten op de achtergrond. Open Graph updates verschijnen real time in de Ticker feed maar niet in de Timeline (tenzij het een post is die veel reacties kreeg).
 
Controle over het Nieuwsoverzicht
Met de veranderingen aan het Nieuwsoverzicht en met de launch van de Ticker en de Timeline, is mediaconsumptie socialer dan ooit tevoren. Gebruikers kunnen nu nieuwe muziek, video en andere media content ontdekken op hetzelfde moment als hun vrienden.
Topverslagen en Recente Verslagen zijn nu samengevoegd. Voor het eerst kunnen gebruikers zelf bepalen welke content een Topverslag is. Bovendien past Facebook Recente Verslagen aan afhankelijk van hoe lang je uitgelogd bent. De controle van gebruikers op het Nieuwsoverzicht betekent dat merken nog meer moeten focussen op interessante en boeiende content.
 
Meer dan 'Vind ik leuk'
Binnenkort kunnen gebruikers ook aangeven dat ze iets bekeken, geluisterd of gelezen hebben. Bovendien kunnen ontwikkelaars tezijnertijd eigen acties creeëren, zoals 'gelezen', 'gegeten' of wat dan ook.
 
Vriendenlijst updates
Facebookgebruikers kunnen vanaf nu ook merken en bedrijven in groepen plaatsen zoals voorheen al mogelijk was met je vriendengroepen.
 
Brand Page Engagement
Gebruikers van Facebook kunnen nu reageren op een pagina zonder dat zij deze pagina hoeven te 'liken'. Updates zijn niet langer gelimiteerd aan 420 karakters, het limiet is nu 5000 karakters voor status updates. Zo kunnen individuele Facebookgebruikers gedetailleerder reageren op updates van een merk, waardoor een bedrijf nog meer gestimuleerd wordt om zorgvuldig met updates om te gaan.
 
Al met al een hoop interessante en uitdagende aanpassingen. Facebook gaat steeds meer om relevante inhoud voor individuen en dat is een goede ontwikkeling!
 

Credits where they are due: dank Amerikaanse collega's van Edelman Digital en collega Enno Houwerzijl, Director Digital bij Edelman Nederland voor jullie input.