Het nieuwe Facebook: kansen voor merken

Het nieuwe Facebook: kansen voor merken

De veranderingen van Facebook dwingen bedrijven en organisaties om verder te denken dan alleen 'likes' en geeft merken die de aandacht weten te pakken, èn vast weten te houden, de mogelijkheden om hun boodschap breder te verspreiden. Er zijn dus nieuwe kansen.

Kansen met apps
Gebruikers overtuigen je pagina te 'liken' is voor bedrijven niet langer een kpi voor succes, want als mensen een merk 'liken', verschijnt dat niet meer in het nieuwsoverzicht maar slechts nog in de Ticker (rechter bovenhoek). De apps die organisaties kunnen ontwikkelen voor de Timeline - de vervanging van de profielpagina  - geven bedrijven en organisaties de kans om dichtbij hun fans te zijn (en te blijven) en om in het vizier te komen van hun netwerk via hun nieuwsoverzicht. Immers, doordat een gebruiker een app toevoegt aan zijn profiel, zegt hij eigenlijk dat dat merk bij hem past. De content die het merk via de app deelt, zal Facebook als relevant bestempelen. Doordat de updates van een toegevoegde app zichtbaar worden voor het netwerk van fans, krijgen merken de kans om die netwerken meer aan te spreken dan voorheen. Of de update verschijnt in de Ticker of het nieuwsoverzicht wordt bepaald door het belang van de update en/of het aantal vrienden dat erbij betrokken is. Bijvoorbeeld het luisteren van een nummer op Spotify is zichtbaar in de Ticker (tenzij heel veel vrienden tegelijk luisteren en het dus relevanter wordt). Een nieuw aangemaakte playlist, komt in het nieuwsoverzicht. Merken moeten dus media-, games-, communicatie- en lifestyle-apps ontwikkelen die interessant zijn voor gebruikers. Daarmee speelt Facebook in op de 'content = king-trend'.  
 
De veranderingen op een rij
Timeline
De Timeline is de vernieuwde profielpagina, waarbij Facebook automatisch een Timeline maakt met foto's, status updates en gebeurtenissen vanuit je Facebookgeschiedenis. Door naar beneden te scrollen zie je je eigen persoonlijke geschiedenis. De meest opvallende verandering is de grotere profielfoto. In de Timeline verschijnt ook oudere content, die je ooit hebt toegevoegd aan je profiel maar nu niet meer gebruikt. Het gevolg voor merken is nog onduidelijk maar waarschijnlijk vallen de apps die mensen aan hun Timeline toegevoegd hebben meer op wannneer vrienden die Timeline bekijken.
 

Multimedia Content
 Clipboard02

Facebookgebruikers kunnen vanaf nu ook televisie en films kijken, muziek luisteren zonder Facebook te hoeven verlaten. De Ticker laat zien wat je vrienden op dat moment aan het doen zijn en door één muisklik op een link kun jij hetzelfde doen op dat moment. Voor entertainmentmerken kan dit zorgen voor een groter bereik en meer aandacht.
 
Open Graph
Gebruikers hoeven een app maar één keer te autoriseren. De app zal zich vervolgens automatisch updaten op de achtergrond. Open Graph updates verschijnen real time in de Ticker feed maar niet in de Timeline (tenzij het een post is die veel reacties kreeg).
 
Controle over het Nieuwsoverzicht
Met de veranderingen aan het Nieuwsoverzicht en met de launch van de Ticker en de Timeline, is mediaconsumptie socialer dan ooit tevoren. Gebruikers kunnen nu nieuwe muziek, video en andere media content ontdekken op hetzelfde moment als hun vrienden.
Topverslagen en Recente Verslagen zijn nu samengevoegd. Voor het eerst kunnen gebruikers zelf bepalen welke content een Topverslag is. Bovendien past Facebook Recente Verslagen aan afhankelijk van hoe lang je uitgelogd bent. De controle van gebruikers op het Nieuwsoverzicht betekent dat merken nog meer moeten focussen op interessante en boeiende content.
 
Meer dan 'Vind ik leuk'
Binnenkort kunnen gebruikers ook aangeven dat ze iets bekeken, geluisterd of gelezen hebben. Bovendien kunnen ontwikkelaars tezijnertijd eigen acties creeëren, zoals 'gelezen', 'gegeten' of wat dan ook.
 
Vriendenlijst updates
Facebookgebruikers kunnen vanaf nu ook merken en bedrijven in groepen plaatsen zoals voorheen al mogelijk was met je vriendengroepen.
 
Brand Page Engagement
Gebruikers van Facebook kunnen nu reageren op een pagina zonder dat zij deze pagina hoeven te 'liken'. Updates zijn niet langer gelimiteerd aan 420 karakters, het limiet is nu 5000 karakters voor status updates. Zo kunnen individuele Facebookgebruikers gedetailleerder reageren op updates van een merk, waardoor een bedrijf nog meer gestimuleerd wordt om zorgvuldig met updates om te gaan.
 
Al met al een hoop interessante en uitdagende aanpassingen. Facebook gaat steeds meer om relevante inhoud voor individuen en dat is een goede ontwikkeling!
 

Credits where they are due: dank Amerikaanse collega's van Edelman Digital en collega Enno Houwerzijl, Director Digital bij Edelman Nederland voor jullie input.

A0fc018cad58a5a6d1322881343f46fbffffb175_23689_90_90_1Leoni Janssen

Leoni is adviseur, trainer, coach op gebied van "Communicatie en Digital", heeft passie voor alles online en al jaren werkzaam in de technologiesector. Van huis uit corporate communicatie-strateeg, media-specialist en in de laatste jaren vooral ontwikkeld richting social. Leoni volgen kun je via Twitter en via haar persoonlijke blog.

Reacties (11)

    • Jan

    en app ontwikkelen is volgens alleen weggelegd voor grote bedrijven en niet zozeer voor de slager op de hoek.

    Hoe moet de slager om de hoek zich toch in de picture spelen ?

    Vr 30 sep 2011, 18:05 [reply]

    • Jeroen | Adwords handleidingen & Optimalisatie tips
    • [website]

    Lijkt idd dat met name de grote bedrijven hier (als eerst iig) gebruik van kunnen gaan maken. Toch jammer, Facebook was juist een platform voor iedereen met een goed product. Dit maakt het allemaal een stuk ingewikkelder. Lijkt dat de kleine bedrijven weer acheraan de rij moeten gaan staan.

    Za 1 okt 2011, 01:03 [reply]

  • Wel jammer dat niet iedereen Timeline al heeft. Ik vond het een makkie om dit te bemachtigen.

    Za 1 okt 2011, 07:20 [reply]

  • Ik snap je punt niet helemaal. Want als een bedrijf op zijn Fanpage een update plaatst kan dit bericht toch nog steeds op het prikbord van zijn fans komen? En dat is toch hoe merken hun fans binden? Die apps zie ik echt als iets extra's. Maar niet al DE MOGELIJKHEID om klanten te binden. Als er bijvoorbeeld al een app bestaat dat je een boek aan het lezen bent, ga ik niet nog een app installeren dat ik een boek aan het lezen ben.

    Za 1 okt 2011, 10:23 [reply]

    • jerome

    wanneer is die timeline nu in de benelux beschikbaar ?

    Ma 3 okt 2011, 13:34 [reply]

  • @Jan: De slager op de hoek zou bijvoorbeeld kunnen adverteren op zijn postcodegebied. Facebook rolt deze functie binnenkort uit in Nederland!

    OT: De veranderingen aan het nieuwsoverzicht vormen ook een nieuwe uitdaging. Namelijk relevantie bieden aan je fans. Je word er namelijk zo uit zijn/haar nieuwsoverzicht geknikkerd! Of je sterft een langzame dood doordat je content geen engagement oproept en je automatisch meer en meer verborgen blijft.

    Ma 3 okt 2011, 18:29 [reply]

  • Dit is overigens een interessant artikel over hoe het nieuwe nieuwsoverzicht werkt(en de EdgeRank formule die erachter zit).

    http://facebookpro.nl/2011/10/het-effect-van-het-nieuwe-facebook-ni...

    Ma 3 okt 2011, 19:15 [reply]

    • Leoni Janssen

    @Jan, @Jeroen en @Simone
    Gelukkig is er wel een nuancering hierop te maken. Berichten van organisaties die je volgt, komen nog steeds in je nieuwsoverzicht maar krijgen een lagere plek als er niet over gesproken wordt. Dus ja: boeiende content die gesprekken/reacties oplevert, werkt nog steeds. Maar het is niet meer zo dat alle posts per definitie bovenaan (chronologisch) komen in het nieuwsoverzicht. Wat organisaties daaraan kunnen doen zijn een aantal dingen:
    - Veelbesproken posts of content in vorm van video/foto’s
    - Op de ‘goede vrienden’-lijst komen (is ook een vernieuwing)
    - En natuurlijk apps die toestemming hebben gekregen om te posten

    No need for despair :)

    Di 4 okt 2011, 14:28 [reply]

    • Marlies

    Dus als ik het goed begrepen heb: de relevantie (en dus zichtbaarheid) wordt bepaald door het aantal keer dat een post / app geshared wordt en hoeveel comments en likes je krijgt op een bepaalde post. Is het relevant genoeg dan ben je zowel zichtbaar op de ticker als op de 'timeline'. Klopt dit? En wat is precies het verschil met de timeline en de reeds bestaande wall?

    Di 4 okt 2011, 17:07 [reply]

  • Weet iemand hoe je kan meteen dat facebook likes meer waarde aan je facebook pagina geeft?

    Wo 5 okt 2011, 17:51 [reply]

  • Helaas is het inderdaad niet eenvoudig om een app te maken voor/ op Facebook. Aan de andere kant wel weer een kans voor webbouwers.

    Do 28 jun 2012, 20:57 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines