De groeimarkten in de Nederlandse media en entertainment industrie zijn volgens PriceWaterhouseCoopers games, televisie en internet. In hun jaarlijkse publicatie Entertainment & Media Outlook voorspellen ze 50% groei voor videogames en 25% omzettoename voor televisie en internet. De totale media en entertainmentmarkt moet het doen met een magere 2% groei tot 2013. Grote verliezers zijn de publishers, hun markt krimpt met 20% Ook de muziekindustrie heeft nog zware jaren voor de boeg, tot 2012 wordt het verlies in fysieke dragers niet gecompenseerd door digitale downloads.
Senior mediaconsultant Marieke van der Donk die meewerkte aan het rapport, legt aan DC uit dat vooral de advertentiemarkt zwaar getroffen wordt door de economische recessie. “Om te overleven zullen mediabedrijven zich meer moeten richten op hun kerncompetentie, het creëren van content en daarnaast allianties aangaan met complementaire bedrijven om die content te vermarkten. Uitgevers zouden met Google kunnen samenwerken om zo hun klanten beter te kunnen bedienen.”
Het PWC rapport kwantificeert welke elementen de markttoename veroorzaken. Zo groeide de video games markt ondanks de recessie met ruim 20%. Tot 2013 zijn games de sterkste groeimarkt in de media en entertainmentindustrie. Console, online en wireless games zijn de uitschieters, PC games blijven terrein verliezen.
Van iedere entertainment euro in Nederland gaat 20 cent naar televisie. De totale televisiemarkt steeg in 2008 met 6%, en kwam uit op € 3,4 miljard. Die groei zet de komende jaren door. Kabel blijft het belangrijkste platform, maar verliest terrein. Het aantal verwachte kabelaansluitingen in 2013 bedraagt 5 miljoen, tegenover 6 miljoen in 2008. De rol van mobiele televisie blijft volgens PWC voorlopig bescheiden.
Binnen het internet segment springt mobile advertising eruit en groeit met dubbele cijfers naar totaal € 120 miljoen. Deze groei is gebaseerd op de toename van het aantal mobiele breedbandinternetaansluitingen en smartphones. De totale internetmarkt (advertenties en access fees) zal minder snel stijgen, maar is met 3,5 miljard in 2013 na televisie het grootste media en entertainment segment in Nederland.
In de Entertainment & Media Outlook zet PWC de laatste vijf jaar af tegen de verwachtingen voor 2009 – 2013 en dit verdeeld over 13 subsectoren. PWC publiceert nu voor het achtste jaar op rij haar Outlook. Het hele rapport hun je hier bestellen (PDF €29,95).
Verder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024
Live muziek doet meer met je dan Spotify
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024