​Dit zijn de drie belangrijkste uitdagingen voor CIO’s

​Dit zijn de drie belangrijkste uitdagingen voor CIO’s

Veiligheid, optimale klantcommunicatie en datavergaring

Vorig artikel Volgend artikel

De rol van de Chief Information Officer (CIO) wordt steeds belangrijker én breder. Het is niet voor niets dat deze rol bij sommige organisaties al wordt omschreven als Chief Digital Officer (CDO) of Chief Visionary Officer (CVO). Digitalisering gaat niet meer alleen om de techniek, maar juist om de voordelen die het organisaties in bredere zin oplevert. Om te zorgen dat CIO’s niets over het hoofd zien, heeft Martijn van Lieshout, Marketing Manager B2B bij Vodafone, de belangrijkste uitdagingen voor CIO’s op een rij gezet.

Uitdaging 1: data security

Uit de jaarlijkse MKB ICT Trend Monitor van Vodafone blijkt dat bedrijven veel belang hechten aan de beveiliging van bedrijfs- en klantgegevens. En terecht! Doordat er steeds meer op afstand gewerkt wordt en daardoor ook veel meer data gedeeld wordt, is de beveiliging van mobiele data een belangrijke uitdaging voor CIO’s. Zij moeten ervoor zorgen dat ‘cyber attacks’ geen effect hebben, zonder daarmee de gebruikservaring van medewerkers te beïnvloeden. “Vodafone richt zich op enterprise mobility diensten en heeft hiervoor speciale consultants in dienst. Hierdoor kunnen wij onze klanten nog beter adviseren en ontzorgen op het gebied van het beveiligen van mobiele data”, aldus Van Lieshout.

Uitdaging 2: optimale klantcommunicatie

Dat digitalisering over meer dat alleen techniek gaat, bewijst deze uitdaging: een ultieme klantervaring wordt vooral gevormd door goede communicatie. Het is daarom van belang om orde te scheppen in de wirwar aan communicatiemogelijkheden. Vodafone kan dit gemakkelijk voor jouw organisatie realiseren. “Hiermee integreren wij diverse communicatiemethoden binnen één platform”, legt Van Lieshout uit. “Wij helpen organisaties op deze manier graag bij het optimaliseren van de gebruikservaring van de klant.”

Uitdaging 3: datavergaring

Last, but not least: het vergaren van data. Het Internet of Things (IoT) biedt hier eindeloze mogelijkheden voor. Cyril Deschanel, Hoofd IoT Noord-Europa bij Vodafone, gaf tijdens CIODAY2016 een interessante keynote over dit onderwerp. Deschanel ziet IoT als de technologie om apparaten, objecten en machines contact te laten maken met het internet. Hierdoor worden het intelligente apparaten die kunnen communiceren met de buitenwereld. Van Lieshout ziet IoT dan ook niet echt als een uitdaging, maar meer als een belangrijke kans voor CIO’s. “Het is van belang dat CIO’s de potentie van IoT voor hun organisatie inzetten”, vindt Van Lieshout.

IoT
[Afbeelding © Melpomene- Fotolia]

Kansen door IoT-netwerk

Het wordt de komende tijd steeds gemakkelijker om de mogelijkheden van IoT te benutten. Zo is Vodafone momenteel bezig met de aanleg van een IoT-netwerk. “We verwachten dat we dat medio 2017 kunnen uitrollen. Dan kunnen we devices ook jaren in het veld zetten zonder de batterij te hoeven vervangen, ze verbruiken namelijk heel weinig energie. Dat levert nog meer kansen op”, deelt Marcel Kool, Country Manager IoT bij Vodafone. Samen met zijn team is Kool onder andere medeverantwoordelijk voor de Share a Porsche app. Een app waarmee vier vrienden samen een Porsche kunnen leasen. Dit is slechts een voorbeeld van wat IoT allemaal voor organisaties kan betekenen.

Vodafone Ready Business Center

Enthousiast over de geschetste uitdagingen van Van Lieshout? Kom dan eens langs in het Ready Business Center van Vodafone. Hier brengt Vodafone jouw behoeften op unieke wijze in kaart. Zij denken niet alleen mee over interessante mobiele oplossingen, maar begeleiden en ontzorgen je ook op een breder vlak. Zo weet jij zeker dat jouw organisatie ‘ready business’ is!

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies