Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Xiaomi verwierf haar eerste bekendheid in ons deel van de wereld met smartphones. Inmiddels is de Chinese fabrikant in die markt een vaste waarde (top 3) geworden. Nog niet zo heel lang, in de lente van 2021, geleden maakte Xiaomi bekend dat ze ook de wereld van de elektrische auto’s gingen betreden. Die bedrijfstak werd vervolgens in een paar maanden uit de grond gestampt. Amper drie jaar later werd, eind 2023, werden de eerste Xiaomi EV’s al gepresenteerd die dit jaar (2024) al in China in de showrooms moeten verschijnen. Nu zullen ze bij Xiaomi ongetwijfeld vóór de eerste aankondiging (in 2021) al aan de ontwikkeling van de huidige EV-modellen gewerkt hebben, maar dan nog is het heel snel gegaan. En nu komt Xiaomi bijzonder nieuws over nieuwe elektromotoren voor EV’s. Motoren met een rendement die de meeste grote concurrenten – autobedrijven die al vele tientallen jaren bestaan – verbaasd doen staan.
HyperEngine elektromotoren
Xiaomi heeft voor haar eerste EV, de SU7 die enkele weken geleden gepresenteerd werd, een nieuwe elektromotor ontwikkeld, de HyperEngine V6/V6s. Die motor levert tot maximaal 347 pk en kan een maximaal toerental halen van c21.000 rpm. Dat is al meer dan de elektromotoren van andere sportieve EV’s, zoals de Tesla Model S Plaid (20.000 rpm) en de Porsche Taycan Turbo S (16.000 rpm).
Maar dat is nog niet alles. Xiaomi zegt in 2025 met de HyperEngine V8s op de proppen te komen. Die moet ruim 27.000 rpm en max. 578pk kunnen halen. Sterker nog, de Chinese fabrikant zegt momenteel al te werken aan een HyperEngine versie die deels met carbonfiber vervaardigd wordt en tot 35.000 rpm haalt.
En het wordt nog mooier. De elektromotoren van Xiaomi halen een efficiëntie van meer dan 98 procent. Dat betekent dus dat minder dan 2 procent van de energie ‘verloren’ gaat. Ter vergelijk, de beste elektromotoren van de concurrentie halen 95 procent. Om van brandstofmotoren (ca 45%) nog maar te zwijgen.
Kortom, Xiaomi laat zien dat ze niet zomaar even in de EV-markt gestapt zijn. Ze zijn binnen een ‘paar’ jaar al op het punt aangekomen dat ze de gevestigde merken het vuur al behoorlijk dicht aan de schenen legt.
That’s how we roll in China
Xiaomi is een typisch voorbeeld van hoe ze in China te werk gaan: goed naar de concurrentie ‘kijken’, producten (na)maken, marktaandeel verwerven door prijsconcurrentie en vervolgens betere producten maken dan die van de concurrentie en concurrenten die om dreigen te vallen overnemen (zie Nokia telefoons, Philips tv’s en MG auto’s, om maar een paar voorbeelden te noemen).
Daarbij geholpen door het feit dat in het land van de Lange Muur, een veelvoud van technische experts en werkhandjes beschikbaar zijn dan in ons deel van de wereld. Plus, ze worden nogal eens gesteund door de (lokale) overheden. Daar kunnen we van vinden wat we willen, maar dat zal de opmars uit het Oosten voorlopig niet stoppen.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Xiaomi
Mobile07.03.2024
Zijn er telefoons die beter zijn dan de iPhone 15 Pro?
Gadgets28.02.2024
Xiaomi onthult zijn nieuwe robothond CyberDog 2: flinke upgrade
Mobile26.02.2024
Xiaomi lanceert fotocamera-smartphone Xiaomi 14 en Ultra
Mobile16.01.2024
Xiaomi Redmi Note 13 Series; vijf betaalbare smartphones
Automotive29.12.2023
Xiaomi heeft zijn eerste elektrische auto getoond: SU7
Automotive16.11.2023
Eerste Xiaomi EV krijgt mega bereik, vermogen en smartphone namen
Specs van de Xiaomi SU7, SU7 Pro en SU 7 Max bekendMobile09.11.2023
Huawei heeft momenteel de beste smartphone camera
Samsung raakt steeds verder achteropAutomotive24.08.2023