Xiaomi stapt in de EV-markt

Xiaomi stapt in de EV-markt

Chinese tech-gigant steekt miljarden in de ontwikkeling van elektrische auto's

Vorig artikel Volgend artikel

Miljardair en Xiaomi oprichter Lei Jun noemt het zijn laatste grote startup avontuur. De smartphone fabrikant heeft deze week bekend gemaakt de komende jaren tussen de 10 en 15 miljard dollar te investeren in de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s (EV’s). Daarmee volgt Xiaomi tech-concurrenten Apple en Huawei die zich ook meer en meer richten op activiteiten in de auto-industrie.

Het besluit van de verschillende tech-giganten om in de automotive industrie te stappen komt voort uit de verwachting de ontwikkeling van connected en autonoom rijdende auto’s de komende jaren zal versnellen. Ontwikkelingen waarbij telecommunicatie en verbindingen een steeds prominentere rol gaan spelen. En dat past precies in het straatje van smartphone fabrikanten als Xiaomi, Apple en Huawei.

Xpeng

Voor Xiaomi is het overigens niet de allereerste keer dat het merk zich op de EV-markt beweegt. Enkele jaren geleden investeerde de tech-gigant, samen met bedrijven als Alibaba en Foxcon, in de toen nog kleine EV-Startup XiaoPeng (Xpeng), dat sindsdien uitgegroeid is tot een van de EV-marktleiders in China.

XPeng-Xiaomi
In 2017 was Xiaomi een van de investeerders die geld stak in de toen nog kleine EV-startup XiaoPeng.

EV-project

Xiaomi zal, zo liet een interne anonieme bron aan Bloomberg weten, afhankelijk van de voortgang, de komende drie jaar zo’n 15 miljard dollar in het EV-project investeren. Bijna twee derde van dat bedrag komt van Xiaomi’s eigen bankrekening. De rest wordt opgehaald bij externe investeerders. Tijdens een event in Beijing zet CEO Lei dat het bedrijf veel geld vrij maakt voor het EV-project. “Ik ben mij bewust van de risico’s die aan de auto-industrie kleven en dat voor dit project, dat minimaal drie tot vijf jaar zal duren, tientallen miljarden nodig zijn”, aldus Lei.

Net als bij de productie van smartphones zal Xiaomi de productie en assemblage van elektrische auto’ uitbesteden aan gespecialiseerde externe partijen. Welke partner, of partners, dat worden, is nog niet bekend. Xiaomi heeft wel al laten weten dat gevestigde autoproducenten, denk daarbij aan General Motors of Ford, niet in beeld zijn.

Het besluit van Xiaomi om de EV-markt te betreden betekent ook dat, na onder andere Nio, Xpeng en Zhiji Motor, weer een nieuwe Chinese speler de automotive industrie betreedt. Een markt die nog voldoende groeipotentieel heeft, maar waar de concurrentie steeds harder wordt.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies