Microsoft luistert eindelijk naar de gebruiker

Vorig artikel Volgend artikel
1149160827VistaCascadeWindows

Misschien is dat wat erg cru gesteld, maar naar aanleiding van de persbriefing die de softwaregigant vanochtend in Amsterdam organiseerde moeten we op z'n minst concluderen dat bij Bill's ontwerpers en ontwikkelaars in de periode tussen Windows 95 en Vista duidelijk een knop is omgegaan.

Microsoft heeft de afgelopen jaren veel tijd en resources gestopt in de ontwikkeling van de gebruiksvriendelijkheid van Vista. Ondanks de 2700 nieuwe features beweert men toch dat er ten tijde van de definitieve release vrijwel geen onnodige en overbodige functies in zullen zitten opgenomen zijn. Het is helaas nog moeilijk te controleren, maar ik ga er van uit dat er genoeg gebruikers zullen zijn die er toch een paar (of meer) zullen kunnen vinden. . .

Vista moet de gebruiker, na installatie, het ‘nieuwe auto’ gevoel geven. Een weloverwogen keuze voor een product dat precies doet wat men er van verwacht en waarin alles perfect werkt. Helaas gaat die vergelijking niet helemaal op , al was het maar omdat Microsoft bij de ontwikkeling van haar producten en meer nog na de installatie door de klant ook afhankelijk is van software, drivers en componenten van derden waarvan men de werking en eventuele bugs natuurlijk niet onder controle heeft. Daarnaast denk ik, en velen met mij, dat Vista zelf, op het moment dat de definitieve versie gereleased wordr, ook nog de nodige bugs zal bevatten. Ook al denkt (hoopt) MS van niet, natuurlijk.

Toegegeven, MS heeft veel, heel veel tijd gestoken om erachter te komen wat de gebruikers willen en welke features en functies ze gebruiken. Daarbij hebben ze dan ook niet gezocht naar de ‘gemiddelde’ gebruiker, MS weet inmiddels ook wel dat die niet bestaat, maar ze hebben een tiental virtuele gebruikers gecreëerd, varierend van een actieve tiener tot de truttige middle manager. Vervolgens heeft men proberen te achterhalen welke functies en features ze in Vista zouden moeten opnemen om deze groep gebruikers, die tezamen een aardige doorsnede van onze maatschappij vormen, de optimale gebruikerservaring te kunnen laten meemaken.

Tijdens het testen heeft MS gebruik gemaakt van willekeurig gekozen (echte) gebruikers die in een kamer met een one-way-mirror gezet werden en enkele uren in op een Vista PC (toen nog Longhorn) moesten werken en opdrachten uitvoeren. Aan de andere kant van de spiegel zat een team van Microsoft experts die aan de hand van de testresultaten moesten bepalen welke opties wel en welke geen succes waren of verbeterd moesten worden.

Nog ietwat experimenteel was de testmethode waarbij de emotionele reactie van gebruikers gemeten werd aan de hand van de ‘involuntary face muscle movements’ van de gebruiker.

Uiteindelijk moeten al deze inspanningen leiden tot een perfect en zo compleet mogelijk ontworpen OS volgens Microsofts eigen ontwerp- en ontwikkelmethode, intern bekend onder de naam AERO en wat staat voor Authentic, Energetic, Reflective en Open.

Mijn eerste indrukken, als die-hard Mac-user, als het gaat om de look-and-feel zijn in ieder geval behoorlijk positief. Het ziet er allemaal leuk, fris en vrolijk uit. Nu nog hopen dat het ook stabiel is. Tijdens de drie uur durende presentatie heb ik de Laptop waarmee gepresenteerd werd in ieder geval niet zien crashen ;-)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies