De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De sportzomer van 2018 biedt gouden kansen voor sportmarketeers. Ook al is het een Oranje-loos WK, het voetbal zal in juni het nieuws, televisie en social media domineren. Op voorhand is één ding duidelijk: meer dan ooit zullen sociale media hierbij een hoofdrol spelen. Vooral Twitter heeft zich bewezen als platform bij uitstek voor het delen van live sportmomenten.
Sociale mediaplatforms maken het mogelijk om sport snel en eenvoudig te ‘consumeren’, maar ook in discussie te gaan met andere sportliefhebbers. Zo zijn de hashtags van Ajax, Feyenoord en PSVeen van de meest getweette hashtags van 2017 en het EK van 2016 brak menig Twitter-record. De verwachting is dat het WK van 2018 opnieuw records gaat verbreken.
Voetbal op Twitter
Voetbal behoort op Twitter tot de belangrijkste ‘topics’ die worden gevolgd door sportminded Nederland. Uit onderzoek van Twitter blijkt 71 %van de gebruikers van plan is het WK te volgen. Waarvan 65% van de gebruikers zegt voetbalfan te zijn. De voetballiefhebber is niet een verstokte tv-kijker, maar maakt actief gebruik van social media. Om het laatste nieuws te volgen en er ‘bovenop te zitten’ als het favoriete team wint.
Twitter en Live TV versterken elkaar. Wanneer gebruikers Televisie combineren met Twitter is de Event Engagement 35% hoger. Dit blijkt ook uit de Event Memory Encoding. Maar anno 2018 is Twitter meer dan een second screen. Video’s, Twitter-moments en Periscope hebben van Twitter een parallel van het first screen gemaakt.
Engagement
Maar dit geldt niet alleen voor het event. Ook de Ad Engagement stijgt met 42% waarbij de Ad Memory Encoding zelfs stijgt naar 52%. Een mooi voorbeeld van wat er in de praktijk met Twitter kan, leverde Champions League-hoofdsponsor Heineken met een campagne rond alle wedstrijden vanaf de kwartfinales. Fragmenten uit die wedstrijd werden door SBS6 (@sbs6) getweet naar de eigen volgers, en vervolgens als Promoted Tweet verstuurd naar een geselecteerd publieksdoelgroep van UEFA sponsor Heineken. Hier lees je meer over de mogelijkheden van Twitter Amplify.
Bovendien geven de grootste voetbalhelden live hun visie op wat er tijdens het toernooi gebeurd. Dat kan je als voetballiefhebber natuurlijk niet missen. Elke (ex)topvoetballer is in potentie een influencer. Content die zij maken is aansprekend en authentiek voor fans. Als merk kan je hier slim gebruik van maken door deze content op te pakken en het en een boost te geven. Organiseer op Twitter een Q&A organiseren, in combinatie met een account take-over. Voor fans dé kans om dichterbij hun held te komen dan ooit tevoren!
Kortom, de marketeer die zijn merk wil koppelen aan sport, kan niet om Twitter heen. Twitter onderscheidt drie manieren om de conversatie rondom het WK te kunnen claimen:
- Twitter en (live) TV versterken elkaar. Voor sport en Twitter is videocontent het meest effectief.
- Twitter Amplify/Whitelisting. Publiceer sport-content ‘near live’ en koppel er de naam van een sponsor aan.
- Connect with the fans. Zorg dat sporters of influencers zelf hun fans betrekken.
[Afbeelding © MH – Adobe Stock]
Verder lezen over Oranje
Nieuws27.04.2021
Koningsdag 2021: Willem gaat naar Brainport
Events23.03.2021
5.000 bezoekers aanwezig bij WK-kwalificatieduel Nederland – Letland
Grootste fieldlab test to nu toeTechnology03.07.2019
Robot-leeuwinnen van TU Eindhoven verdedigen in Sydney de wereldtitel
Lieke Motors en Vivianne WielemaEntertainment07.06.2019
Zet het bier maar koud, Oranje zondagavond in finale Nations League
Media25.10.2018
Een terugblik op de ‘Impossible moments’ van turnster Sanne Wevers
Nieuws14.06.2018
Deze Oranje Robot maakt wel een goede kans op het winnen van een WK Voetbal
DC Business25.05.2018
Missen WK ook flinke domper voor ondernemend Nederland
Nieuws17.05.2017
Wist je dat Koning Willem-Alexander piloot van KLM is?
Verder lezen over Twitter
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Verder lezen over Voetbal
Technology03.04.2024
De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing02.02.2024
Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan
Entertainment23.11.2023
Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay
Na Verstappen en HaalandGaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Online22.08.2023
De waarde van een voetballer? Clubs kunnen gewoon googelen
Entertainment21.08.2023
Neymar opgehaald in Parijs met een 747
Toestel vliegt met één passagier van Parijs naar RyadhVerder lezen over WK
Gaming20.07.2023
Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23
Entertainment01.02.2023
Het Wereldkampioenschap was hét moment voor legaal online gokken
Mobile18.11.2022
Ga je naar Qatar voor het WK? Neem een ‘lege’ smartphone mee
Nieuws16.11.2022
Wel of niet naar het WK Voetbal kijken? Advies van Sint en Santa
Een kritische boodschap van Bavaria over het WK in QatarNieuws31.10.2022
3 dingen die het WK in Qatar zo omstreden maken
Technology08.07.2022
De ‘Leeuwinnen’ van Tech United strijden weer mee op het WK robotvoetbal
Events23.03.2021
5.000 bezoekers aanwezig bij WK-kwalificatieduel Nederland – Letland
Grootste fieldlab test to nu toeTechnology03.07.2019