Verschillen in sexe, opleiding, inkomen bij gebruikers van social media

Vorig artikel Volgend artikel
Verschillen in sexe, opleiding, inkomen bij gebruikers van social media

In vervolg op mijn Dutchcowboys artikel over Facebook gebruik zoals verzameld door Pew Research, zou ik nog verslag doen wat dit onderzoek ons leert over het gedrag van US gebruikers op Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram en Pinterest. Het onderzoek heeft wel zijn beperkingen omdat bijvoorbeeld social netwerken van YouTube en Google+ niet zijn meegenomen. En het is gebaseerd op een survey onder US-gebruikers.

We gaa nu kijken naar sexe, etnische achtergrond, inkomen, opleiding en woonomgeving (stad, voorsteden, platteland). 

Alleen bij LinkedIn zijn het meer mannen die deelnemen, voor het overige doen vooral vrouwen aan social media, hoewel het bij Twitter bijna geen verschil uitmaakt.

In zijn algemeenheid zijn nu 73% van alle Amerikanen op de één of andere manier actief (minimaal 1x per maand) bij één of meerdere sociale media netwerken. Daarbij groeide Facebook van 2012 to 2013 nog met 4% punten. Pinterest en Instagram stegen wat meer; Twitter en Linkedin stegen slechts 2% punten. Facebook gebruikers zijn meest betrokken, met 63% die iedere dag gebruik maakt van het netwerk; voor Instagram en Twitter is dat percentage respectievelijk 57% en 46%.

social media gebruik 201213

De 'Black' Amerikanen zijn meer op de sociale media dan hun 'White' en 'Hispanic'-medeburgers, alleen bij Facebook en Pinterest is er vrijwel geen verschil. Hispanic's zijn relatief het meest actief op Facebook en op Instagram.

Met uitzondering van LinkedIn, waar de midden-leeftijden vooral actief zijn, zijn de jongeren (tot 29 jaar) veruit het actiefste op de sociale media. Bij Pinterest en Instagram ontbreken bijna geheel de ouderen van boven de 65 jaar.  

Wat betreft opleidings-niveau zijn de verschillen niet erg groot, behalve natuurlijk bij LinkedIn want dat zijn vooral de hoogopgeleiden. Opvallend is ook de oververtegenwoordiging van pinterest van de hoger opgeleiden, terwijl bij Facebook en Instagram juist de lager opgeleiden iets actiever zijn. De verschillen tussen social media gebruikers in de stad en de voorsteden is niet groot. En afgezien van Facebook zijn bij de andere social media de plattelandsbewoners duidelijk ondervertegenwoordigd.

Dit geeft het volgende overzicht:

social media overzicht

42% van de ondervraagden zei dat ze meer dan één social medium gebruiken. Als men maar één platform gebruikte is dat met name Facebook. Facebook wordt relatief veel gecombineerd met Linkedin (83% van haar gebruikers) en Instagram (93%).

De Social media gbruikers matrix ziet er dan als volgt uit:

socialmedia matrix

Dit verslag is het resultaat van onderzoek onder Amerikaanse gebruikers van het internet. De resultaten in dit rapport zijn gebaseerd op gegevens uit telefonische interviews uitgevoerd door Princeton Survey Research Associates International augustus - september, 2013 met een steekproef van 1.801 volwassenen, 18 jaar en ouder. Telefonische interviews zijn in het Engels en het Spaans uitgevoerd door te bellen naar vaste en mobiele telefoons. Het volledige rapport Social Media Update 2013 van Pew Research kan je hier downloaden. 

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies