Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Pew Research heeft onlangs haar jaarlijkse update Social Media 2013 gepubliceerd. In het onderzoek wordt het gedrag van US gebruikers op Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram en Pinterest in kaart gebracht. Onderzoek naar bijvoorbeeld YouTube, Google+ en anderen wordt in dit onderzoek niet gekend en dat is wel een beperking. Maar niettemin een belangrijk onderzoek waar iedereen die bezig is met Social Media kennis van zou moeten nemen. Veel van wat er voor de Amerikaanse gebruikers uitkomt zal zeker ook voor de rest van de wereld gelden.
En omdat het nu de tiende verjaardag is van Facebook, misschien aardig wat Facebook feiten eerst te behandelen: “6 new facts about Facebook”.
1. Welk gedrag vinden Facebook gebruikers niet goed: 36% ergert zich vooral als bepaalde Facebook vrienden te veel informatie over zichzelf of anderen publiceren én als er foto’s worden geplaatst waarop men staat en waarvoor men geen toestemming heeft gegeven. Met name ouders wlllen vaak niet dat foto’s van hun (jonge) kinderen door anderen op Facebook worden geplaatst.
2. De verschillen tussen mannen en vrouwen om deel te nemen op Facebook hebben vooral betrekking op het bekijken van foto’s en video’s (39% mannen en maar liefst 54% vrouwen). Het met zoveel mogelijk mensen in contact te zijn (sharing) geldt voor 42% van de mannen en geldt voor 50% van de vrouwen. Leuke berichten en het entertainment van sommige postings is voor 43% van de vrouwen reden om op Facebook te zitten en voor 35% van de mannen.
3. De helft van de Facebook gebruikers heeft 200 of meer vrienden. 15% heeft meer dan 500 vrienden.
4. 19% van de jonge Facebook gebruikers wordt wel eens geconfronteerd met het verzoek van iemand “to unfriend”. Dit gebeurt slechts bij 5% van de 65+ gebruikers. Gemiddeld ligt zo’n verzoek op 12%. 19% zendt dagelijks een pesroonlijk bercihtje naar één van zijn of haar vrienden.
5. 44% van de Facebook gebruikers (dat zijn de gebruikers die minimaal 1x per maand actief zijn op Facebook!) “liken” tenminste één maal per dag postings van hun vrienden. 31% schrijft dagelijks wel eens een commentaar, en slechts 10% van de Facebookgebruikers plaatst dagelijks wel eens een eigen berichtje. 12% van de Facebook gebruikers plaats nooit berichtjes.
6. Van alle mensen die aangeven niet op Facebook te zitten, geeft 52% aan dat in hun huisgezin wel iemand anders een Facebook gebruiker is.
Onderzoek van Pew Research laat verder zien dat 19% van de Facebook gebruikers uit Noord-Amerika (US en Canada) komen, meer dan 25% uit Europa, 28% uit Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika en 26% uit Azië. De groei van Facebook komt nu vooral uit Azië met 28% in 2013. In de Verenigde Staten is de groei nog maar 4% en in Europa een dikke 8%.
En hoewel de eerste Facebook gebruikers uit Amerika en Canada nu een ‘minderheid’ vormen van 16% zijn zij nog wel de meest active gebruikers: 73% van de Amerikaanse gebruikers doet iedere dag wel iets op Facebook. In Europa ligt dat percentage op 68%.
Van de 1,2 miljard actieve Facebook gebruikers gebruikt ruim 75% een mobiel apparaat om Facebook te gebruiken. Van deze 945 miljoen mobiele Facebook gebruikers gebruikt ongeveer 39% alleen maar mobiel voor Facebook! De actieve mobiele gebruikers zijn in één jaar met 28% gestegen.
De volgende keer iets over de vergelijking tussen Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram en Pinterest.
Het volledige rapport Social Media Update 2013 van Pew Research kan je hier downloaden.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over LinkedIn
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023
Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn
Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaiseTechnology22.06.2023
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen
Social Media08.05.2023
LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is
Social Media14.04.2023
Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024