​Tien best practices om je omzet uit mobiel verkeer te verhogen

​Tien best practices om je omzet uit mobiel verkeer te verhogen

Vorig artikel Volgend artikel

Mobiele devices zijn voor veel onlinebedrijven steeds belangrijker voor de omzet. Op wereldwijde schaal was het overslagpunt – het moment waarop mobiel verkeer het traditionele desktopverkeer oversteeg – al in 2014 bereikt. Veel bedrijven vinden het echter lastig online conversie te behalen. Dat wil zeggen: ze zien dat mobiele shoppers niet zo vaak een aankoop voltooien als shoppers via een desktop. Mobiele devices worden gebruikt om informatie op te zoeken, maar veel consumenten haken af en kopen uiteindelijk niets. Hier zijn veel redenen voor en er is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Hieronder vind je tien manieren waarop je het checkoutproces kunt verbeteren en de conversie op je eigen betaalpagina’s kunt vergroten.

1. Ontwerp voor mobiel gebruik

‘Mobile-first’ is de laatste jaren een buzz word geworden. Toch zijn er nu nog steeds veel websites en checkoutpagina’s waar dit principe niet is toegepast. Een bepaald websitedesign lijkt misschien geweldig op je 23-inch scherm. Maar stel je dat ontwerp nu eens voor op je telefoon. Ziet het er dan nog steeds zo goed uit? Ontwerpen voor mobiel betekent dat je moet kijken naar wat mobiele devices nu zo anders maakt dan laptops of desktops:

  • ze hebben geen fysiek toetsenbord;
  • bijna alle interacties gebeuren door het scherm aan te raken;
  • de omvang van het scherm is beperkt;
  • internetsnelheden kunnen variëren van device tot device, en zelfs van locatie tot locatie;
  • mobiel betekent altijd en overal interactie.

Daarnaast zijn er nog andere punten waarmee je rekening moet houden. Een responsive design is raadzaam. Hiermee ben je er zeker van dat de checkoutpagina’s zich automatisch aanpassen aan het device waarop ze bekeken worden.

2. Toon het juiste toetsenbord

Heb je wel eens geprobeerd de zestien cijfers van je creditcard met een QWERTY-toetsenbord in te toetsen op je mobiele telefoon? Dat was vast niet je beste user experience ooit. Het is mogelijk op mobiele devices het numerieke toetsenbord te tonen. Sommige gehoste oplossingen hebben zelfs toetsenbordmatching als optie. En zowel iOS als Android biedt een native, in-app betaalproces met het juiste toetsenbord in de juiste context.

3. Maak het invoeren van gegevens eenvoudig

Sommige websites tonen een foutmelding als bijvoorbeeld de postcode niet op de juiste manier is ingevoerd. Dat veroorzaakt natuurlijk irritatie en verkleint de kans dat de consument het betaalproces voltooit. Maak het invoeren van gegevens op de website en de checkoutpagina’s dus zo makkelijk mogelijk. Bijvoorbeeld door dingen voor te programmeren, zoals streepjes in het veld voor de geboortedatum of spaties in een postcode.

4. Houd rekening met de omvang van het scherm

Vanwege het kleinere scherm van mobiele devices is het essentieel dat je je belangrijkste boodschappen meteen zichtbaar maakt – zonder dat de bezoeker naar beneden hoeft te scrollen. Gebruik dus ook niet de helft van het scherm voor een banner. In het geval van een checkoutpagina betekent dit, dat de ‘koop nu’-knop altijd direct zichtbaar moet zijn. Zo kan de klant eenvoudig en snel betalen.

5. Bouw vertrouwen op

Hoewel we nu meer online kopen dan we tien jaar geleden voor mogelijk hielden, voelt shoppen op een desktop of laptop nog vaak veiliger dan op een mobiel device. Je kunt je klanten op veel manieren laten zien dat het veilig is om te betalen via hun telefoon of tablet. Bijvoorbeeld met het SSL-certificaat dat te zien is aan een internetadres dat begint met https://. Of door je bedrijfsnaam in de URL van de checkoutpagina op te nemen – als die pagina is gehost door een payment service provider – en op de daadwerkelijke betaalpagina. Zo weet de klant zeker dat hij of zij betaalt aan iemand die men kent.

6. Toon het bedrag dat de klant moet betalen

Om het vertrouwen van de consument nog verder te vergroten, laat je het bedrag dat hij of zij moet betalen, zien op de daadwerkelijke betaalpagina. Maak daarnaast ook de winkelwagen zichtbaar. Daarmee kan de klant makkelijk zien waaruit dat totaalbedrag is opgebouwd en hoeft hij of zij niet terug te gaan naar je webshop voor een bevestiging van het bedrag. Dat zorgt voor frustratie en heeft natuurlijk zijn weerslag op de conversie.

7. Verkort de laadtijd van je pagina’s

Een van de belangrijkste redenen voor shopping cart abandonment is simpelweg dat het te lang duurt voor de pagina geladen is. Uit onderzoek blijkt dat elke twee seconden dat een pagina sneller laadt, je conversie kan laten stijgen met maar liefst 66 procent.

8. Besteed aandacht aan de ‘terug’-knop

Wat gebeurt er als een klant op de ‘terug’-knop klikt, ongeacht of dat in de browser of op een mobiel device is? Bij sommige webshops betekent dat: helemaal opnieuw beginnen. Zorg ervoor dat je met een klik op die knop de klant ook echt terugbrengt naar de vorige pagina. En dat de zoekvelden geldig blijven, de winkelwagen nog steeds gevuld is en er geen foutmelding verschijnt.

9. Bied de juiste betaalmethoden

Voor een optimaal betaalproces is het essentieel dat je klanten de mogelijkheid biedt om af te rekenen via hun favoriete betaalmethoden. Dat betekent niet alleen de juiste betaaloptie per land, maar ook betaalmogelijkheden die geoptimaliseerd zijn voor mobiel.

10. Test op mobiel

Wat werkt op een iPhone hoeft niet per definitie ook te werken op een Android-telefoon. Het advies is dus: testen, testen, testen. Bekijk je website en checkoutpagina op zoveel mogelijk telefoons en zorg dat ze functioneren op ten minste de twintig of dertig meest gebruikte toestellen waarmee bezoekers op je website komen.

[Dit is een blogpost via Ingenico.]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies