's Werelds meest invloedrijke merk: Google wint van Apple.

Vorig artikel Volgend artikel
1138041153298_home_img1_RC_google05_2

Welk merk heeft in 2005 de meeste invloed op ons leven gehad? Deze vraag stelde Brandchannel.com in een jaarlijks gehouden online survey aan meer dan 2.500 van haar lezers uit 99 landen.

In het survey wint Google dit jaar de eerste plek terug van Apple, terwijl Skype debuteert op de derde plaats:

1. Google 2. Apple 3. Skype 4. Starbucks 5. Ikea

Brandchannel splitst de resultaten ook op per regio. In Noord Amerika staat de mega retailer Target op de 4e plaats en "human brand" Lance Armstrong op de 5e plaats. Belangrijke locale merken in Europa zijn Nokia (1e plaats) en BMW (5e plaats). In Azië doen merken zoals Sony, Toyota en Samsung het erg goed en in Zuid Amerika is alcohol blijkbaar top of mind: Corona en Bacardi staan beide in de top 3.

Kritiek op het survey is dat het natuurlijk geen rekening kan houden met de economische waarde van een merk . Hoewel het erg moeilijk is om een "prijskaartje" aan een merk te hangen, staat volgens eweek Coca Cola in dit geval meestal op de eerste plaats. Een ander kritiekpunt is dat je op je Hollandse klompen kunt aanvoelen dat het survey, omdat het een online survey is, niet geheel representatief is. Hierop zegt Brandchannel het volgende:

"While it's true that our readers appear at first glance to be easily lured by shiny design, innovative technology, coffee, and booze, they should not be dismissed as a bunch of hyper-caffeinated gearheads. Year after year brandchannel voters identify brands that the mainstream world eventually catches up with; impact is felt first by these early adopters" (via)

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies