Marketing20.08.2018

​11 tools die online marketing makkelijker maken


Soms zit geluk in de kleine dingen, bijvoorbeeld wanneer we het hebben over tooling. Als online marketeer weet je wat ik bedoel, dat gevoel wanneer iets zoveel makkelijker gaat dan in het verleden. Om dat stukje geluk nog eens extra te stimuleren help ik je in dit artikel een handje. Hieronder vind je dan ook een lijst met tools die eigenlijk elke online marketeer kan inzetten om je leven net een stukje makkelijker te maken.

#1 Google Tag Manager

Eenvoudig tags toevoegen aan een website, daar komt het eigenlijk op neer bij Google Tag Manager. Zo kun je bijvoorbeeld het Google Analytics script, de Facebook Pixel en ga zo maar door laten lopen via Tag Manager. Voordeel is dus dat je alle tags eenvoudig kunt beheren op één platform en zonder scripts te implementeren in de broncode (enkel het Tag Manager script). Dit ook nog eens zonder (of met weinig) hulp van de IT afdeling. Al is de doelstelling om Google Tag Manager te installeren om vooral langs IT heen te werken, niet helemaal de juiste. Het geeft je in ieder geval wel veel meer vrijheid om zaken door te meten. Maar gebruik IT ook vooral om dat extra stapje te kunnen zetten door bijvoorbeeld te gaan werken met data layers. Nu we het toch hebben over meetbaarheid, handige tools om te checken of een bepaalde tag wel werkt op jouw website zijn Google Tag Assistant, Facebook Pixel Helper en/of Ghostery.

#2 Majestic

Het analyseren van het linkprofiel van een bepaalde website, daar is Majestic uitermate geschikt voor. Zo kun je een analyse maken wat betreft het aantal verwijzende domeinen en backlinks naar jouw website. Met name de kwaliteit hiervan is natuurlijk belangrijk voor het op- en/of uitbouwen van de online autoriteit. Majestic heeft tevens de functie te vergelijken, zodat je kunt benchmarken hoe jij ervoor staat t.o.v. de belangrijkste (online) concurrenten. Het wordt nog mooier, met Majestic analyseer je namelijk niet alleen de benchmark, maar analyseer je ook inhoudelijk de concurrentie. Wellicht zie je bijvoorbeeld wel verwijzingen die een concurrent heeft en jij ook kunt krijgen. Andere tools die je zou kunnen gebruiken zijn overigens Moz Link Explorer en Ahrefs.

Bijlage-1
Bijlage-1

#3 Screaming Frog

We blijven even hangen op het gebied van SEO, ditmaal bij het onderwerp crawlen. Oftewel het verkennen en in kaart brengen van een website om te kijken waar zaken bijvoorbeeld niet helemaal goed lopen. Dat is eigenlijk wat Screaming Frog doet, deze software simuleert de manier waarop een zoekmachine door jouw website heenloopt. Perfect om bijvoorbeeld niet-werkende links (denk aan 404 foutpagina’s), foutieve redirects, duplicate content en meer mee op te sporen.

Bijlage-2
Bijlage-2

#4 Google Search Console

Hèt communicatiemiddel tussen jouw website en Google. Uit Google Search Console haal je allerlei waardevolle informatie. Denk hierbij aan berichten die je ontvangt wanneer er iets fout gaat, maar ook op welke zoektermen je zichtbaar bent en op welke positie je hierbij staat. Voor veel marketeers ontzettend waardevol dus. Tot slot is ook in Google Search Console informatie op te halen over 404 fouten en kun je Google een handje helpen door een sitemap te uploaden.

#5 WebPagetest

Websitesnelheid is, zoals je ongetwijfeld weet, een bijzonder belangrijk onderwerp in de zoekmachinewereld. Met WebPagetest kun je (gratis) een waardevolle analyse van de prestaties van jouw website op dit gebied. Zo haal je onder meer informatie op over de serversnelheid, afbeeldinggrootte en caching. Handig om te analyseren waar winst te behalen valt. Overigens heeft ook Google hier een mooie tool (PageSpeed Insights) voor. Tot slot, voor het analyseren van afbeeldingen op snelheid is tevens deze tool aan te raden.

Bijlage-3
Bijlage-3

#6 Google Trends

Nog zo’n tool die onmisbaar is voor een online marketeer. Google Trends stelt je namelijk instaat om, de naam zegt het al, trends de ontdekken in online zoekgedrag. Daarnaast is het ook mogelijk bepaalde trends te vergelijken en regio’s te analyseren. Handig om deze data mee te nemen in bijvoorbeeld jouw campagneplanning voor het najaar.

Bijlage-4
Bijlage-4

#7 Google Keyword Planner

Waar zoekt mijn doelgroep op en hoe vaak doen ze dit gemiddeld? Dat zijn vragen die je uitstekend kunt beantwoorden met de Keyword Planner van Google. Inzicht verkrijgen in het volume op zoekopdrachten in Google. De basis voor de inzet van kanalen als SEO en SEA. De Keyword Planner geeft je daarnaast ook ideeën voor andere zoekopdrachten die relevant kunnen zijn. Ook hier is het mogelijk een analyse te maken op basis van regio, apparaten en überhaupt op mobiele trends. Een andere handige tool die je hierbij zou kunnen inzetten is Ubersuggest, met name voor zoekwoord ideeën.

Bijlage-5
Bijlage-5

#8 Microsoft Excel

Jazeker! Excel kan voor een online marketeer erg nuttig zijn. Of het nu is voor het (in bulk) schrijven van advertentieteksten voor Google Ads, of het analyseren van een export uit Google Ads of Analytics, Excel is jouw tool. Komen die langdradige, vervelende, saaie – geef het een woord – lessen van vroeger toch nog van pas. Excel geeft je erg veel mogelijkheden om met name een grootte set aan data, zorgvuldig te analyseren.

#9 Google Ad Preview

Nog een tool van Google, ze zijn er nu eenmaal goed in. Een soms nog weleens onderschatte tool is de Ad Preview tool van Google. Met deze tool kun je namelijk een zo anoniem mogelijke weergave creëren van een zoekopdracht. Handig om te bekijken hoe jouw advertentie of organisch resultaat naar voren komt. Helemaal wanneer je vaak de vraag krijgt van collega’s waarom een bepaalde advertentie bijvoorbeeld niet zichtbaar is wanneer ze zelf zoeken. In de Ad Preview tool kun je ook een bepaalde locatie kiezen. Bijvoorbeeld wanneer je benieuwd bent naar hoe een zoekresultaat er in Groningen (of New York) uitziet.

#10 Pingdom

Een tool die ervoor zorgt dat jij altijd de eerst bent die weet dat jouw website down is. Pingdom is daarbij erg eenvoudig te gebruiken en nog gratis (in de basis versie) ook. Wanneer er iets fout gaat ontvang je snel een melding met een statusrapport. Ze geven zelfs de toezegging dat ze jouw website testen vanaf meer dan 70 locaties wereldwijd. Ideaal dus om te installeren en zodoende inzicht te verkrijgen in dit toch behoorlijk belangrijke onderwerp.

#11 Pitchbox

Deze tip sluit mooi aan bij de tweede tip in dit artikel (Majestic). Wanneer je namelijk geanalyseerd hebt op welke gebieden je online autoriteit wilt opbouwen, dan is Pitchbox een handig hulpmiddel hiervoor. Het stelt je namelijk in staat om gemakkelijk outreach (van bijvoorbeeld artikelen) in te zetten en te monitoren op één platform. Daarbij zijn er ook nog eens veel personalisatie en automatisering functies te gebruiken. Een must have dus wanneer je bezig gaat met linkbuilding.

Bonus

‘Voor jou een tool en voor jou een tool en voor jou een tool’. Zonder gekheid, er zijn natuurlijk nog veel meer tools die handig zijn. Hierbij nog een extraatje:

  • Google Data Studio – Ideaal voor het samenvoegen van data uit verschillende kanalen.
  • Google Alerts – Stel relevante meldingen in op maat.
  • Google URL builder Ideaal voor het eenvoudig toevoegen van parameters aan bijvoorbeeld een e-mail campagne.
  • Google Ads Editor – Onmisbaar voor elke Google Ads beheerder.
  • Google Ads scripts – En dat geldt ook voor deze.
  • Firebug – Een must voor elke (technisch) SEO’er.
  • WhereGoes – Eenvoudig een redirect analyseren.
  • Mozcast – Blijf op de hoogte van het Google algoritme weerbericht.
  • Hotjar – Handige inzichten in gebruikersgedrag.

Zo, is het al gaan draaien bij je? De tools zijn je in ieder geval om de oren gevlogen. Voor jou is het vooral zinvol eens te bekijken welke tools jouw werk makkelijker, maar vooral beter kunnen maken. Het vergaren van inzichten is toch vaak de basis voor het maken van online marketing keuzes. Doe er dan ook je voordeel mee.

[Afbeelding © Rawpixel.com – Adobe Stock]

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen van organisaties bij het behalen van sterke online resultaten. In zijn vrije tijd is Fabian fanatiek waterpoloër en mag je hem wakker maken voor een aflevering House of Cards.

Verder lezen over Google

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over SEO

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

De beroemde SEO-conferentie van Yoast is terug! Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan weer een nieuwe editie van de online market...

Search28.03.2023

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023