Advertising17.09.2012

Handboek geeft consument meer ‘grip op reclame’


handboek-geeft-consument-meer-grip-op-re.jpg
handboek-geeft-consument-meer-grip-op-re.jpg

Bij consumenten bestaat veel onduidelijkheid wat hun rechten zijn bij het toesturen van reclame of het doen van aanbiedingen door bedrijven. Om de consument hier meer inzicht in te geven, publiceerde de DDMA Privacy Autoriteit een gratis handboek ‘Grip op reclame’,  waarin wordt uitgelegd hoe consumenten zelf kunnen regelen of en op welke manier zij reclame ontvangen.

Mensen hebben logischerwijs niet alle reclameregels op hun netvlies. Zij willen weten of een bedrijf hun reclame mag toesturen en hoe zij kunnen regelen dat dit stopt als zij hier geen prijs op stellen. Het handboek geeft voor alle communicatiekanalen aan hoe men dit kan doen,” aldus DDMA voorzitter Henry Meijdam.

Bedrijven hebben steeds meer mogelijkheden om hun aanbod onder de aandacht te brengen, via post, telefoon en online. Zo kunnen consumenten gemakkelijk het aanbod kiezen dat hen het best bevalt. Maar consumenten ontvangen ook reclame die niet aan hen besteed is, of op een manier die zij niet waarderen. Veel consumenten weten niet dat zij zich kunnen afmelden voor reclame. Het handboek ‘Grip op reclame’ legt aan de hand van concrete informatie en handige checklists uit hoe en bij welke instantie men dit kan doen. Meijdam licht toe: “Dit is een win voor consumenten, maar ook voor bedrijven die hun producten onder de aandacht willen brengen van mensen die hiervoor open staan.”

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s