Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan maken, maar ook de weg effent voor nieuwe, onbeperkte, manieren om reclame te maken.
Reclamecampagnes maken met generatieve AI
Voor de productie van commercials kunnen generatieve AI- worden gebruikt om ogenschijnlijk originele tekst, afbeeldingen en zelfs computercode te maken, gebaseerd op getrainde AI-algoritmes. Andere, niet generatieve, AI-tools kunnen data alleen categoriseren of identificeren, maar niet produceren.
Er is wel een kleine maar… mensen zullen altijd nodig blijven. Voorlopig althans. Dat heeft te maken met beveiligings- en auteursrechtrisico’s, evenals voor de gevaren van onbedoelde vooroordelen die in de ruwe informatie die de software voedt zijn ingebakken. Om te voorkomen dat een AI-genereerde commercial auteursrechten overtreedt of ongepaste content bevat, moeten ze altijd nog door fysiek mensen gecontroleerd, en waar nodig, aangepast worden.
Reclameproductie kan 10 tot 20 keer goedkoper
Het grootste reclamebureau ter wereld, WPP, experimenteert al met het inzetten van generatieve AI voor het maken van reclamecampagnes, onder andere voor Nestlé en Mondelez (bekend van Oreo). Daarvoor heeft WPP twee jaar geleden AI-expert Daniel Hulme als Chief AI Officer in dienst genomen. De reclamemakers denken dat door het inzetten van generatieve AI voor de productie van reclamecampagnes de kosten met een factor tien tot twintig omlaag kunnen.
Een mooi voorbeeld daarvan heeft WPP in India laten zien. Daar werd een AI-gegenereerde Cadbury-campagne met Bollywood ster Shah Rukh Khan gemaakt. Voor die campagne werden met generatieve AI advertenties geproduceerd waarin de acteur voorbijgangers aanspoorde om tijdens Diwali in 2000 lokale winkels te shoppen.
Voor kleinere klanten en bedrijven heeft WPP een microsite waar deze bedrijven advertenties kunnen genereren met hun eigen winkel. Deze advertentie kunnen dan op sociale media en andere platforms konden worden geplaatst. Volgens WPP werden er ongeveer 130.000 advertenties gemaakt door 2.000 winkels die 94 miljoen keer bekeken werden op YouTube en Facebook.
Ontwikkeling gaat hard
Unilever, dat meer dan 400 productmerken heeft, waaronder Dove-zeep en Ben & Jerry’s-ijs, heeft inmiddels zijn eigen generatieve AI-technologie die productbeschrijvingen kan schrijven voor websites van retailers en webshops.
Nestlé, dat dus met haar reclamebureau AI-gegenereerde commercials test en gebruikt, werkt ook aan manieren om ChatGPT 4.0 en Dall-E 2 te gebruiken om zijn producten op de markt te brengen.
Verder lezen over ChatGPT
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Online04.04.2024
Dall-E en ChatGPT verenigen zich: beeld aanpassen in de chat
Online02.04.2024
Onverwachte wending: je kunt ChatGPT nu zonder account gebruiken
Online26.03.2024
5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen
Online06.03.2024
AI in de keuken: koken met ChatGPT
Online06.03.2024
ChatGPT Read Aloud: je favoriete chatbot leert praten en antwoorden in 32 talen
Online16.02.2024
OpenAI’s nieuwe tool Sora maakt AI-video’s
Online14.02.2024
ChatGPT leert je straks steeds beter kennen: wil je dat?
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Online25.04.2024
Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Online19.04.2024
AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIVerder lezen over Reclame
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023