Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld


Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan maken, maar ook de weg effent voor nieuwe, onbeperkte, manieren om reclame te maken.

Reclamecampagnes maken met generatieve AI

Voor de productie van commercials kunnen generatieve AI- worden gebruikt om ogenschijnlijk originele tekst, afbeeldingen en zelfs computercode te maken, gebaseerd op getrainde AI-algoritmes. Andere, niet generatieve, AI-tools kunnen data alleen categoriseren of identificeren, maar niet produceren.

Er is wel een kleine maar… mensen zullen altijd nodig blijven. Voorlopig althans. Dat heeft te maken met beveiligings- en auteursrechtrisico’s, evenals voor de gevaren van onbedoelde vooroordelen die in de ruwe informatie die de software voedt zijn ingebakken. Om te voorkomen dat een AI-genereerde commercial auteursrechten overtreedt of ongepaste content bevat, moeten ze altijd nog door fysiek mensen gecontroleerd, en waar nodig, aangepast worden.

Reclameproductie kan 10 tot 20 keer goedkoper

Het grootste reclamebureau ter wereld, WPP, experimenteert al met het inzetten van generatieve AI voor het maken van reclamecampagnes, onder andere voor Nestlé en Mondelez (bekend van Oreo). Daarvoor heeft WPP twee jaar geleden AI-expert Daniel Hulme als Chief AI Officer in dienst genomen. De reclamemakers denken dat door het inzetten van generatieve AI voor de productie van reclamecampagnes de kosten met een factor tien tot twintig omlaag kunnen.

Een mooi voorbeeld daarvan heeft WPP in India laten zien. Daar werd een AI-gegenereerde Cadbury-campagne met Bollywood ster Shah Rukh Khan gemaakt. Voor die campagne werden met generatieve AI advertenties geproduceerd waarin de acteur voorbijgangers aanspoorde om tijdens Diwali in 2000 lokale winkels te shoppen.

Voor kleinere klanten en bedrijven heeft WPP een microsite waar deze bedrijven advertenties kunnen genereren met hun eigen winkel. Deze advertentie kunnen dan op sociale media en andere platforms konden worden geplaatst. Volgens WPP werden er ongeveer 130.000 advertenties gemaakt door 2.000 winkels die 94 miljoen keer bekeken werden op YouTube en Facebook.

Ontwikkeling gaat hard

Unilever, dat meer dan 400 productmerken heeft, waaronder Dove-zeep en Ben & Jerry’s-ijs, heeft inmiddels zijn eigen generatieve AI-technologie die productbeschrijvingen kan schrijven voor websites van retailers en webshops.

Nestlé, dat dus met haar reclamebureau AI-gegenereerde commercials test en gebruikt, werkt ook aan manieren om ChatGPT 4.0 en Dall-E 2 te gebruiken om zijn producten op de markt te brengen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over ChatGPT

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Jij denkt dat je op de chat de robot er altijd uitpikt? Vergeet het maar, we blijken gesprekken te hebben met robots zonder dat we het weten.

Online20.06.2024

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

OpenAI stopt tijdelijk met Sky omdat Scarlett Johansson boos is

Scarlett Johansson is boos. OpenAI heeft voor zijn ChatGPT-stem Sky een stem gekozen die erg lijkt op haar vertolking in Her. Nu is Sky er (tijdelijk) niet meer.

Online21.05.2024

OpenAI stopt tijdelijk met Sky omdat Scarlett Johansson boos is

OpenAI komt met GPT-4o: AI-taalmodel à la Her

Terwijl Googles ontwikkelaarsconferentie I/O vandaag start, probeerde OpenAI met de aankondiging van GPT4o vast de spotlight te stelen. Deze ‘omni’-versie van het nieuwe taalmodel is gratis en voor iedereen beschikbaar. Bovendien is het niet gewoon een soort ChatGPT dat je al kent.

Online14.05.2024

OpenAI komt met GPT-4o: AI-taalmodel à la Her

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Kunstmatige intelligentie is echter geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten.

Gaming17.04.2024

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

Dall-E en ChatGPT verenigen zich: beeld aanpassen in de chat

OpenAI heeft steeds meer tools waarmee je AI in je voordeel kunt gebruiken: er is Dall-E, ChatGPT en dan ook nog Sora. Die werken normaal allemaal naast elkaar, maar Dall-E en ChatGPT zoeken elkaar wat meer op. Dall-E is...

Online04.04.2024

Dall-E en ChatGPT verenigen zich: beeld aanpassen in de chat

Onverwachte wending: je kunt ChatGPT nu zonder account gebruiken

ChatGPT is nu te gebruiken zonder account. Waar OpenAI het eerst verplicht stelde dat je inlogde voordat je de AI-chatbot van een vragenvuur voorzag, is dat nu niet meer nodig. Je kunt als je nu naar chat.openai.com gaat...

Online02.04.2024

Onverwachte wending: je kunt ChatGPT nu zonder account gebruiken

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

OpenAI heeft met Sora heel interessante AI gelanceerd, hoewel het nog niet voor iedereen beschikbaar is. OpenAI heeft het wel aan verschillende visuele artiesten en filmmakers gegeven om hun ding te doen. En hun ding ded...

Online26.03.2024

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

AI in de keuken: koken met ChatGPT

Kunstmatige Intelligentie in de keuken. Come on, we weten toch zelf wel wat we willen koken? Daar hebben we ChatGPT toch niet voor nodig? Helemaal waar, je kunt zelfs niet koken en je avondeten bestellen via Thuisbezorgd...

Online06.03.2024

AI in de keuken: koken met ChatGPT

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

De Maand van de Mentale Gezondheid is afgelopen, maar het belang neemt alleen maar toe. Een grote stap hierin is het aanpakken van mentale gezondheidsproblemen op de werkplek. Veelvoorkomende uitdagingen zijn onder andere burn-out, stress en tijdsgebrek. Dit heeft invloed op het welzijn en de productiviteit van werknemers. Statistieken tonen aan dat een aanzienlijk deel van de tijd verloren gaat aan repetitieve en uitputtende taken.

Artificial Intelligence24.07.2024

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

Je kunt deepfakes spotten dankzij ruimtetechnologie

Online23.07.2024

Je kunt deepfakes spotten dankzij ruimtetechnologie

Alles is te zien in de poppetjes van je ogen
AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

Claude. Niet de zanger van dat catchy half-Franse nummer, maar de kunstmatige intelligentie-tool.

Online17.07.2024

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

Van de 400 operaties die ze hebben verricht is er 98 procent volledig  goed gegaan. Leg je hart in robothanden.

Technology10.07.2024

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

De langverwachte OPPO Reno12 Series is vanaf vandaag verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Met de Reno12 en de Reno12 Pro introduceert OPPO twee gloednieuwe AI-telefoons met verschillende functies die de productiviteit en creativiteit verbeteren.

Mobile03.07.2024

Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Een Lensa-achtige functie komt nu van Meta zelf naar WhatsApp. Zo heb je elke dag een originele profielfoto, als je dat wil natuurlijk.

Social Media02.07.2024

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers