Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken


De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is echter geen garantie voor doorlopend succes.

Tesl was hét EV merk van het eerste uur

Dat heeft Tesla nu aan den lijve ondervonden. De fabrikant van elektrische auto’s was niet alleen een van de eerste automerken die alleen nog maar EV’s maakte, het merk werd zo’n beetje DE standaard voor elektrisch aangedreven bolides.

Dat, plus een sociaal actieve, en soms spraakmakende CEO, genereerde zoveel aandacht dat iedereen die tussen 2012 en grofweg 2019 overwoog een EV aan te schaffen, vrijwel automatisch bij Tesla uitkwam. En dus hoefde het merk geen (dure) reclamefilmpjes te maken en uitzenden.

Concurrentie wordt beter en harder

De afgelopen jaren heeft Tesla echter te maken gekregen met een steeds sterker wordende concurrentie. Simpel gezegd zijn de Tesla EV’s inmiddels, zowel kwalitatief als qua prijs, links en rechts voorbijgestoken door de traditionele autofabrikanten, die de opgelopen achterstand op het gebied van EV’s ruimschoots goedgemaakt hebben en nu bovendien kunnen profiteren van tientallen jaren ervaring met het maken en verkopen van auto’s.

Daarnaast voelt Tesla ook de hete adem in de nek van Chinese EV-makers die veel goedkoper en sneller kunnen produceren. Bovendien hanteren sommige Chinese merken de strategie dat ze, om marktaandeel te veroveren, bereid zijn hun producten – de elektrische auto’s dus, met verlies te verkopen. Mij doet dat een beetje denken aan de manier waarop Samsung ooit de mobiele telefoonmarkt (en later smartphone markt) veroverde op de marktleiders van weleer (Nokia, Motorola en Sony-Ericsson).

Voor Tesla is het moment aangebroken om te reageren op het offensief van de concurrentie. De afgelopen maanden werd dat vooral gedaan met behulp van meerdere prijsverlagingen, maar dat is schijnbaar niet voldoende

Reclame moet Tesla weer ‘Top of mind’ maken

Tijdens een meeting met aandeelhouders heeft Elon Musk zich eerder deze week laten ontvallen dat Tesla gaat experimenteren met het maken van reclame. Een echt plan moet nog uitgewerkt worden. In eerste instantie willen ze vooral zien of, en hoe, het adverteren werkt. Of het effect heeft.

In de techwereld is Apple misschien wel het beste voorbeeld van een merk dat geen reclame nodig lijkt te hebben. Apple adverteert dan ook maar zelden. Je ziet wel regelmatig reclamesportjes en andere -uitingen, maar die worden doorgaans gemaakt – en betaald – door resellers zoals mobiele providers of winkelketens. De ‘dealers’ van hun producten zogezegd.

Aangezien Tesla geen dealernetwerk heeft, is dat voor de EV-maker dus geen optie. Het zal mij benieuwen wanneer we de eerste Tesla reclame gaan zien. Op Twitter hebben zich al potentiele makers, met voorbeelden, gemeld 😉

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Verder lezen over Tesla

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Tesla lijkt het met zijn Robotaxi niet vlekkeloos te vergaan: de geplande aankondiging van de vloot wordt verplaatst.

Automotive12.07.2024

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk

Tesla Cybertruck is een gevaarte dat nogal opvalt, zeker als er een parkeerplaats mee vol staat. Dat zag ook een persoon met een graffitispuit en een hekel aan Elon Musk...

Automotive24.06.2024

Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk

Waar je op moet letten als je een tweedehands Tesla koopt

Tweedehands Tesla kopen? De gebruikte auto's komen er nu steeds vaker op de tweedehands markt, maar is dat ook de meest verstandige keuze?

Automotive31.05.2024

Waar je op moet letten als je een tweedehands Tesla koopt

Zo worden auto’s met digitale sleutels zoals Tesla’s gestolen

Tesla's en andere auto's die digitale sleutels gebruiken zijn het doelwit van relay-aanvallen. Dit is hoe ze werken.

Automotive24.05.2024

Zo worden auto’s met digitale sleutels zoals Tesla’s gestolen

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

​Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten

Met de grote hoeveelheid satellieten die in de baan rond de aarde worden geplaatst kun je je afvragen in hoeverre we dat als mensheid eigenlijk mogen. Om nog maar te zwijgen van het potentieel koloniseren van de maan of...

Technology13.03.2024

​Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten

Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe

Het bakbeest, de elektrische pick-up van Tesla, spreekt enorm tot de verbeelding. Op onze wegen zal je het gevaarte niet zo snel zien, maar in de Verenigde Staten kun je ze op de weg tegenkomen. Of op het strand, want me...

Automotive08.03.2024

Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe