De voordelen en nadelen van adblockers

De voordelen en nadelen van adblockers

Vorig artikel Volgend artikel

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die software kan wel heel fijn zijn, ook al wordt het door content creators net zo min gewaardeerd. Dit zijn de voordelen en nadelen van adblockers.

Voordeel: geen overspoeling door pop-ups

Soms lijkt het internet net een kermis aan advertenties, pop-ups, video’s die beginnen af te spelen, enzovoort. Het voordeel van een adblocker is dat veel van die poespas eraf wordt gehaald het wat minder moeite kost voor je computer om allemaal te laden. Overigens moeten we er wel bij zeggen: soms zijn het juist adblockers die je computer in eerste instantie langzamer doen lijken, omdat sites minder snel laden door het werk dat de adblocker eerst nog moet doen.

Nadeel: ze zijn niet altijd even veilig

Adblockers zijn een soort middleman tussen jou als gebruiker en het netwerk. Hoe goed het ook is als het om het tegenhouden van advertenties gaat, betekent het ook dat zo’n adblocker mogelijk toegang krijgt tot veel persoonlijke data. Niet alle adblockers gaan daar even netjes mee om. Het internet staat vol met adblockers, dus kies verstandig.

Voordeel: het kost je minder data

Als het goed is ben je iets minder data kwijt wanneer je een adblocker gebruikt. De advertentie krijgt niet de kans om volledig te laden en af te spelen, wat jou weer data scheelt. Daar zul je thuis op de wifi weinig van merken, maar ben je bijvoorbeeld op reis, dan is dat toch wel erg handig om nog wat internet over te houden voor later.

Nadeel: mensen verdienen minder geld

Dit nadeel kun je snel overslaan omdat je denkt dat het toch niet op jou van toepassing is, maar vergis je niet. Als websites minder inkomsten hebben omdat advertenties niet worden gezien en ze dus bepaalde beloften aan een adverteerder niet kunnen waarmaken, dan lopen ze geld mis. Het kan daardoor zomaar zijn dat bepaalde sites zelfs moeten stoppen, omdat ze onvoldoende advertentie-opbrengsten binnenkrijgen. Dat scheelt niet alleen hun baan, maar het scheelt jou ook misschien een van je favoriete websites.

Voordeel: een prikkelvrijer internet

Als je soms wel eens studies leest van hoeveel afbeeldingen wij op een dag te zien krijgen, dan is dat best schrikken. Is ons brein daar wel voor gemaakt? Door in ieder geval de advertenties uit te bannen kun je meer gefocust internetten: iets prikkelvrijer, al zit je uiteraard nog steeds content te kijken op een scherm. Het is in ieder geval niet meer een soort Times Square aan ‘billboards’ en bewegingen op schermen, zo zonder al die reclame.

Nadeel: je krijgt minder content te zien

Natuurlijk wil je dat ook: je wil minder reclame zien, maar er zijn sites die kunnen checken of je een adblocker hebt en op basis daarvan minder content tonen (die je waarschijnlijk juist wel wil zien). Het beste voorbeeld is het eerder genoemde YouTube, maar er zijn meer sites die in de gaten houden hoe je met ze omgaat en daar eventueel zelf alvast sancties aan hangt.

Voordeel: Adblockers kunnen malware detecteren

Soms worden advertenties gebruikt om malafide software te verspreiden en het mooie is dat een adblocker zorgt dat je er niet intrapt en dat je veiliger blijft. Advertenties worden niet meer getoond, dus kunnen ze mensen niet op het verkeerde been zetten of na een ongelukkige klik meteen van malware voorzien. In dat opzicht maakt een adblocker je internetervaring wat veiliger.

Nadeel: je mist misschien een goede aanbieding

Zeker in een wereld waarin advertenties steeds persoonlijker worden, kun je door een adblocker te gebruiken ook een leuke aanbieding missen. Shop je bijvoorbeeld graag in de Werelddealweken van een bepaalde vliegtuigmaatschappij, dan word je hier misschien eerder op gewezen als je advertenties aan zou hebben staan. Hoewel het gros van de advertenties maar vervelend is, zeker wanneer het advertenties zijn voor dingen die je net hebt gekocht, zijn er wel degelijk reclames waar je misschien wel op zit te wachten.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...