Advertising14.09.2016

Adblock Plus gaat advertenties verkopen


Vreemde wending voor anti-advertentie plugin

Adblock Plus, de meest populaire adblocker-plugin voor browsers, zorgt er al jaren voor dat mensen zonder eindeloze pop-ups en andere vertragende ellende hun websites kunnen bekijken. Het was een fantastische vinding, die de vreselijk uit de hand gelopen advertenties op dat moment een halt toeriep.

Het is al een tijdje zo (sinds 2011) dat advertenties toegelaten worden op pagina’s waar eigenlijk alle advertenties geblokkeerd moesten worden. Dat kon doordat bedrijven zich hielden aan de standaard die Eyeo (het bedrijf achter ABP) voorschreef die goldt voor ‘acceptable ads’, oftewel non-intrusieve advertenties die je niet storen in het browsen.

Een voorbeeld van wat wel en niet acceptabel is voor Adblock Plus.
Een voorbeeld van wat wel en niet acceptabel is voor Adblock Plus.

Marktplaats

Nu heeft Adblock Plus een advertentiemarktplaats opgezet, waar uitgevers advertenties kunnen uitzoeken die al vooraf gescreend en goed bevonden zijn. Het hele proces is geautomatiseerd, zodat uitgevers en adverteerders elkaar snel kunnen vinden. Dat zou, zo zegt Eyeo, ervoor moeten zorgen dat meer bedrijven advertenties kunnen plaatsen die als acceptabel worden gezien door de gebruikers.

Google en AppNexus gaan ook meehelpen met de verkoop door de goedgekeurde advertenties via hun kanalen aan te bieden. Iedereen krijgt een gedeelte van het geld, hoewel het leeuwendeel naar de uitgevers zal gaan. Eyeo verdedigt de opmerkelijke verbreding van het advertentieaanbod met het argument dat mensen met een adblocker eerder 0 procent van de advertenties zagen, en nu meer en rechtvaardigt zo het geld dat het van adverteerders en uitgevers ontvangt.

Terug naar af

Nu zijn die argumenten wel correct, maar laten we vooral niet vergeten waarom we met zijn allen adblockers zijn gaan gebruiken: om niet gehinderd te worden door advertenties. Hoe vreemd is het dan om straks, als deze marketplace een succes wordt, weer stuctureel geconfronteerd te worden met advertenties? Wat hebben we dan bereikt? Weinig, behalve misschien dat de advertenties minder schreeuwerig zijn.

De uitgevers zijn natuurlijk ook niet blij, want die moeten nu nog een extra percentage afgeven van de toch al niet fantastische inkomsten die ze krijgen uit de advertenties. De adverteerders zijn even opgelucht, want er is een kans om iets te laten zien, maar zullen op termijn ook gaan klagen over het feit dat de advertenties niet veel respons genereren, omdat ze zo ‘netjes’ zijn.

Het onderste vinkje: de redding voor wie echt helemaal geen advertenties wil zien.
Het onderste vinkje: de redding voor wie echt helemaal geen advertenties wil zien.

De gebruikers, die zijn op dit moment nog in de sterkste positie. Even los van de discussie of het wel verstandig is om de mensen die ons het nieuws brengen geen inkomsten te gunnen kunnen gebruikers van Adblock Plus nog steeds aanvinken dat ze ook geen goedgekeurde advertenties willen zien. De grote vraag? Hoe lang we dat vinkje nog hebben.

Onnodige schakel?

Als het straks zo is dat je met een adblocker geen keuze hebt of je nu wel of geen advertenties ziet, dan zijn we wellicht beter af als we massaal ABP de-installeren, een andere adblocker zoeken of misschien wel gewoon de advertenties laten zien die er zijn. Het laten blijven bestaan van een dienst die de hele online advertentiemarkt gijzelt en daarna alle partijen laat betalen om hetzelfde te doen als ze jaren geleden ook al deden lijkt in elk geval te waanzinnig voor woorden.

[Afbeelding © ABP]

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden