Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
19 juli verschijnt hij pas in de bioscoop, maar het is nu al een viral hit: Barbie. De aankomende film over het populaire speelgoed weet nu al de aandacht te trekken. En reken maar dat hij in juli zalenvol met volwassenen trekt. En dan niet begeleiders van kinderen. Dit is waarom de Barbie-film zo’n hype is.
Het is een visueel spektakel
Chrissy Teigen vroeg het zich op social media al hardop af: hoe hebben ze dat met haar voeten gedaan in de trailer? Maar dat is niet het enige visuele spektakel dat deze film biedt: het is zuurstokken, unicorns, regenbogen, heel veel roze en simpelweg heel erg prettig om naar te kijken. Alles is ultra-gestileerd en zit allemaal perfect in elkaar, precies zoals de Barbiewereld hoort te zijn. Erg leuk om naar te kijken en we verwachten dan ook diverse kledingmerken die wel met een Barbie-samenwerking komen tegen de tijd dat de film er eindelijk is.
Margot Robbie en Ryan Gosling leiden de boel
Margot Robbie laat in haar rol als Harley Quinn al zien dat ze het leuk vindt om een beetje gek te doen, en uiteindelijk was ze in de Wolf of Wall Street ook een personage dat aardig op een Barbie leek: de rol is haar op het lijf geschreven. De actrice, die sowieso een zeer indrukwekkende carrière heeft qua filmkeuze, wordt bovendien vergezeld door Ryan Gosling, die op zeer droge wijze Ken neerzet. Ook een rol die hem, zo te zien aan de trailer, best wel op het lijf geschreven is. Immers wordt hij door zijn knappe verschijning toch vaak al aangesproken op zijn uiterlijk, net als Barbie’s liefje.
Eerdere speelgoed-gebaseerde films waren ook tof
Het beste voorbeeld van eerdere geweldige films die op speelgoed gebaseerd waren zijn natuurlijk de LEGO-films, maar ook Toy Story. Hierin komen Barbie en Ken al voor en die smaken naar meer. Speelgoedfilms kunnen zich goed vertalen naar het witte doek, omdat ze vaak een heel uitgesproken stijl hebben. Kijk naar bijvoorbeeld Trolls: daarvan dacht je toen je jonger was ook niet dat dat zich ooit goed staande kon houden als film, maar juist omdat het zo specifiek en herkenbaar is, werkt dat heel goed. Barbie speelt ook in op dat gevoel, maar dan keer duizend.
Het kan niet fouter dan dit
En dan komen we aan bij de grootste reden voor het viral gaan van deze film: het kan niet fout gaan. Of eigenlijk: het kan niet fouter dan dit. Zelfs als deze film helemaal nergens over gaat en enorm slecht dialoog heeft, dan nog zullen de bioscopen volzitten en genieten mensen ervan. Het is een beetje nostalgie, een beetje het te kakken zetten van de rare ‘politiek’ onder Barbies en natuurlijk die bovenstaande zaken: het is zeer oogstrelend en de acteurs zijn leuk. Het kan dus nagenoeg niet verkeerd aflopen met Barbie.
We waren wel weer toe aan een social media-hype
En dat enthousiasme zien we dus ook op social media. Maar waarom is zo’n vrij eenvoudig tooltje om jezelf in een soort filmposter om te turnen nou zo populair? Hij is immers lang niet zo goed als een Instagram- of Snapchatfilter (en waarom is het eigenlijk geen Instagram- of Snapchatfilter?). Toch heeft het wel wat: lekker ouderwets naar een webpagina gaan (namelijk barbieselfie.ai) en vervolgens knipt de tool je hoofd uit een foto en wordt die op het bekende Barbie-Mattel-logo geplakt met de naam erbij. Je kunt dan zelf nog de tekst veranderen (of voor Ken kiezen) en je plaatje delen op social media. Het is typisch zoiets dat iedereen gewoon schaapachtig volgt, omdat het gewoon leuk is. Niks mis mee. Bovendien was de laatste grote Instagram-hype inmiddels alweer even geleden (Lensa, anyone?).
Hyped voor de Barbie-film
Dat Barbie ook nog wordt gemaakt door Lady Bird-regisseur Greta Gerwig maakt het plaatje helemaal af. Ze is duidelijk he-le-maal losgegaan in deze film en dat moet een feestje zijn geweest om te maken. Zeker omdat niet alleen Margot Robbie een Barbie speelt, maar een heel leger aan geweldige vrouwen uit de filmindustrie. Deze film is al meer dan tien jaar in de maak, en nu komt hij er eindelijk. Het kostte 100 miljoen om te maken, maar het zal ons niets verbazen als hij dat in een Barbie-esque knipoog terugverdient.
Verder lezen over Instagram
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Verder lezen over Movie
Entertainment24.04.2024
Blink Twice: Channing Tatum nodigt je uit op zijn privé-eiland
Entertainment23.04.2024
Nieuwe trailer voor zomerblockbuster van 2024: Deadpool and Wolverine
Entertainment22.04.2024
Transformers One: Autobots bijna onherkenbaar door flinke facelift
Entertainment19.04.2024
Quentin Tarantino schrapt zijn tiende film The Movie Critic
Entertainment17.04.2024
Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”
Entertainment11.04.2024
The Blair Witch Project krijgt een vervolg: dit is wat we nu weten
'I'm afraid to close my eyes'Entertainment10.04.2024
Eerste trailer van Joker: Folie à Deux brengt melancholie
Entertainment09.04.2024
Scarlett Johansson wil maanlanding faken in Fly Me To The Moon
Verder lezen over Social Network
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Verder lezen over Viral
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media10.03.2024