E-mail18.07.2017

Hoe maak je van e-mail marketing een succes?


E-mail is een fantastisch marketingkanaal. En dat is echt geen wij-van-WC-Eend. Als je e-mail marketing met succes weet in te zetten, dan is een ROI mogelijk van 34 euro (bron: DMA Insight). Maar navelstaren naar je open ratio en klik ratio zorgt er niet voor dat je van elke geïnvesteerde euro er 34 terugkrijgt. Wil je de effectiviteit van e-mail marketing echt meten? Wil je het maximale eruit halen? Bedenk dan dat het ook bij e-mail marketing maar om één ding draait: het realiseren van doelstellingen.

Van doel naar plan van aanpak

Maar hoe doe je dat? Hoe realiseer je e-mail marketingdoelstellingen? Heel eenvoudig. Je moet eerst een idee hebben wat je met e-mail marketing wilt doen (doelen en doelgroepen in kaart brengen), vervolgens moet je een keuze maken uit een groot aantal middelen waarmee je je doelen en doelgroepen kunt bereiken (contactstrategie) en dat moet uitmonden in een plan van aanpak. Zet je deze drie stappen, dan lukt ‘t. Dan wordt e-mail marketing een succes.

3bollen3stappen
3bollen3stappen

Stap 1: Doelen en doelgroepen

Ook in e-mail marketing kun je doelstellingen opdelen in het bekende trio: werven, behouden en groeien. Denk bij werven in e-mail marketing aan het verwelkomen van nieuwe klanten en het verkrijgen van klantdata. Het doel ‘behouden’ gaat vooral over loyality stimuleren en brandbuilding promoten en denk bij het doel ‘groeien’ aan: webtraffic bevorderen, verkoop verhogen en klantdata verrijken. Met e-mail marketing kun je al deze doelen realiseren, maar niet met één enkele mailing of met één enkele campagne. Het is al mooi als je je op één of twee doelen focust.

Ter illustratie: kijk eens naar de actiemail van terStal.

spotler-voorbeeld-email-marketing-terstal
spotler-voorbeeld-email-marketing-terstal

Voor terStal had deze actiemail twee doelen: herhaalaankopen stimuleren en bezoekers naar de website trekken. De actiemail is hiervoor een prima middel, maar alleen het uitsturen van de mail maakt niet dat terStal deze twee doelen ook realiseert. Daarvoor is meer nodig.

Zo is het verstandig om vooraf te bepalen wanneer de actiemail een succes zal zijn. Met meer webtraffic heb je niet automatisch meer herhaalaankopen. Er is zeker een verschil in deze twee wervingsdoelen. Bepaal daarom hoeveel opens, kliks en conversie je nodig hebt voor een succesvolle mailing. En niet vergeten: bedenk welke doelgroep je wilt bereiken. Niet iedere klant van terStal zal zich immers aangesproken voelen door een broekenactie.

Stap 2: Contactstrategie

Een actiemail is een goed middel om een groeidoelstelling te realiseren, maar er is veel meer mogelijk. terStal had er ook voor kunnen kiezen om een kleiner deel van zijn database te verleiden met -bijvoorbeeld- een cross-sell actie. Iedereen die al eens een broek heeft gekocht, bied je een mooie riem aan of iets dergelijks.

Nadenken over de wijze waarop je contact legt met je doelgroep, is stap 2 in succesvolle e-mail marketing. terStal heeft heel bewust gekozen voor een actiemailing vanwege een hoge conversiedoelstelling. Om dat doel te bereiken werden klanten 3 tot 4 keer in de week gemaild. Een generieke actiemail is dan een veel beter middel dan een specifieke mail met alleen bijzondere riemen en mooie ceinturen.

Maar niet alleen voor het doel ‘groeien’ zijn verschillende contactstrategieën mogelijk, ook voor de doelen ‘werven’ en ‘behouden’ kent e-mail marketing verschillende toepassingen. Om ze op te sommen:

schemaWervenBehoudenGroeien
schemaWervenBehoudenGroeien

Stap 3: Plan van aanpak

Zodra je je doelen en doelgroepen in kaart hebt gebracht en je weet hoe je contactstrategie eruitziet, dan heb je nog één hobbel te nemen: het uitwerken van een plan van aanpak. Het is gewoonweg handig om op te schrijven wie wanneer en waarvoor verantwoordelijk is. Dit bepaalt mede het succes van je e-mail marketing.

Bij terStal heeft het marketingteam zeker nagedacht over ‘wanneer’ de actiemail de deur uit moest. Uit de statistieken bleek ‘s ochtends om 09.00 uur de meeste kans van slagen te hebben. Uiteindelijk werd de actiemailing op dat tijdstip verstuurd aan een database met meer dan 100.000 contacten. Het resultaat van de mail: een klik ratio van maar liefst 15,2% en een verhouding tussen out-of-pocket kosten en conversie van 1:45.

Succes boeken met e-mail marketing

terStal laat zien dat de hoge ROI van e-mail marketing gerealiseerd kan worden met een uitgekiende strategie: goed nadenken over doel, doelgroep en middel en wie wanneer en waarvoor verantwoordelijk is. Vervolgens gaat het om continu optimaliseren om het maximale eruit te halen.

Deze blogpost is geschreven i.s.m. collega Bas van Eeuwen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial