Technology18.07.2017

Drijvend eiland-concept wordt nu getest door Nederlands instituut


Onderzoeksinstituut MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) testte afgelopen week een concept dat we al eens voorbij hebben zien komen: een drijvend mega-eiland. Het instituut heeft daarvoor een testopstelling gemaakt waarin 87 identieke driehoeken aan elkaar worden bevestigd en zo een drijvend eiland kunnen vormen. Ze doen dat in het kader van een EU-project dat Space at Sea heet.

Het gaat op dit moment nog om een model dat in Marin’s testomgeving is neergezet. Die testomgeving kan factoren als golven, wind en andere weersomstandigheden simuleren. De uiteindelijke grootte van zo’n eiland zou tussen de één en vijf kilometer moeten worden. Als dit functioneert zou het een bijna onuitputbare bron van toekomstige werk- en leefruimte op zee moeten kunnen opleveren.

De onderzoekers hope in de komende drie jaar een antwoord te krijgen op de vraag hoe we dat moeten doen, onze eigen drijvende eilanden bouwen. Er zijn nogal wat uitdagingen: hoe hou je de constructie sterk en veilig tijdens een storm? Hoe zorg je dat de constructie niet afdrijft? Welke vervoersvormen zijn handig om mensen en materiaal naar het eiland te krijgen? Wat betekent zo’n eiland voor de flora en fauna er onder en er omheen? Wat doe je met afvalstoffen?

Vragen zat dus, zo bevestigt ook projectleider en bedenker van het project Olaf Waals. Volgens hem zijn we nog zeker tien tot twintig jaar bezig met de echte realisatie van dit soort drijvende platforms, maar als je nu niet gaat beginnen te kijken wat daar allemaal voor nodig is, dan ben je straks niet voorbereid.

“Dit is een combinatie van scheepsbouw en stedenbouw” zegt hij over het project. Dat zorgt er voor dat je aan twee kanten rekening moet houden met dingen die normaal geen rol spelen. Niet dat hij denkt dat er in eerste instantie meteen leefsteden op het water gaan komen.

“Ik verwacht dat de eerste echte applicaties werkeilanden zullen zijn, bijvoorbeeld om bij een groot windenergiepark op de Noordzee een plek te hebben om turbines te repareren en reserve-onderdelen op te slaan, zodat je niet helemaal terug hoeft naar land.”

Een ander idee is om bijvoorbeeld een stuk van een haven uit te breiden, zoals in Rotterdam. Daar worden nu al hele grote schepen overgeladen op andere, kleinere binnenvaartschepen en als je dat op een drijvend eiland net buiten de haven kunt doen hoeven die grote schepen niet zo ver naar binnen.

Acceptatie

“We moeten ook snel met dit idee aan de slag, want mensen hebben echt tijd nodig voor de acceptatie van dit idee” zegt Waals. Is wat voor te zeggen, want hoe snel zou je zelf op een drijvend eiland gaan wonen? De meeste mensen zouden zeker niet de eerste willen zijn die dit gaan proberen en dus moet je zorgen dat er tijd is om te bewijzen dat het veilig is.

Desalniettemin verwacht Waals dat er in eerste instantie alleen maar drijvende eilanden gemaakt zullen worden in beschut water, op meren, vermoedelijk op plekken waar alle land al vol is zoals bijvoorbeeld in Monaco. “Daar kun je niet polderen, maar zo’n eiland werkt daar wel.”

Het Offshore Basin van 40 x 40 meter waar de opstelling getest wordt.
Het Offshore Basin van 40 x 40 meter waar de opstelling getest wordt.

Marin heeft als instituut al 30 jaar ervaring met drijvende dingen en heeft dus een goede start als het gaat om de vragen die nu gesteld moeten worden. Zoals bijvoorbeeld uit welk materiaal je de enorme driehoeken moet maken. “Ik neig toch naar staal, maar ik kom uit de scheepsbouw” lacht Waals. Maar beton zou ook kunnen werken, of misschien wel FRP (versterkt plastic). Het zou allemaal blijven drijven (daar zorgt de oppervlakte wel voor) maar wat is betaalbaar? Marin gaat er de komende drie jaar mee aan de slag, en wij zien het wel komen als we toerist kunnen spelen in de eerste drijvende stad.

[Afbeeldingen © MARIN]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Duurzaamheid

Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt

De kosten die de overheid heeft aan de salderingsregeling zijn 665 miljoen euro per jaar. In de Tweede Kamer werd er daarom al gekozen voor een afschaffing van de regeling.

Technology11.12.2024

Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Ben jij ook alweer op zoek naar leuke cadeaus voor de feestdagen? Het vinden van een cadeau dat zowel origineel als passend is, kan best een uitdaging zijn. Om je te helpen, hebben we een lijst samengesteld met de 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom. Deze cadeaus zijn veelzijdig en gegarandeerd een succes!

Lifestyle09.12.2024

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Je krijgt van je provider een berichtje dat je kunt verlengen. Leuk! Misschien ga je, omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent, meteen op zoek naar een mooi nieuw toestel. Maar is een Sim Only niet eigenlijk iets beter? Dit is waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is.

Mobile02.12.2024

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Verder lezen over Technology

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

Je kunt The Sphere natuurlijk naast de Ziggodome leggen en dan zeggen dat het allebei gebouwen zijn met een visueel effect, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde, he? Dit zijn 10 momenten waarop The Sphere er fantastisch uitzag.

Technology19.10.2024

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer