Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Uitdagingen en trends zijn niet hetzelfde. Meer data-inzicht door de juiste tooling met de juiste content is duidelijk een uitdaging voor 2017, zo blijkt uit het B2B Marketing Trendrapport van 2017. Dit geldt niet alleen voor de geïnterviewde marketeers; het blijkt ook uit het kwantitatieve onderzoek. Maar liefst 90% van alle B2B marketeers die meededen aan de survey, geeft aan dat zij steeds meer verstand van data en techniek moeten hebben.
Als je het kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek naast elkaar legt, dan zie je dat B2B Nederland deze uitdaging op vier manieren het hoofd wil bieden: met content marketing, marketing automation en met de (her)inrichting van de marketing organisatie plus een grotere focus op customer experience. Dit zijn dan ook de grote prioriteiten voor 2017.
Implementatie marketing automation kost tijd
Dat marketing automation anno 2017 nog steeds een speerpunt voor organisaties is, heeft waarschijnlijk te maken met het simpele feit dat de implementatie ervan tijd kost. Zo kon in 2016 slechts 25% van de marketeers die zijn geënquêteerd, antwoorden dat zij met marketing automation werken. In 2017 is dit percentage gestegen tot 34%. Nog steeds minder dan de helft, terwijl in het onderzoek van 2016 wel 48% van de marketeers aangaf in 2017 een start te willen maken met marketing automation. Kennelijk zitten wens en werkelijkheid ook als het gaat om de implementatie van marketing automation niet altijd op één lijn. Niet verwonderlijk dat marketing automation ook voor 2017 een speerpunt blijft.
Opmerkelijk: grote aandacht voor customer experience
Voor de elf geïnterviewde marketeers is ‘in contact zijn met de markt’ cruciaal om de B2B marketinguitdagingen tot een succes te maken. Dit vertaalt zich in de grote belangstelling voor customer experience. Uit het kwantitatieve onderzoek komt naar voren dat marketeers zich vooral focussen op de oriëntatiefase van de customer journey. Er is onder B2B marketeers een grotere focus op ‘klant worden’ dan op ‘klant zijn’.
De grootste trend blijft content marketing
Focus op de fase ‘klant worden’ en het belang van ‘in contact zijn met de markt’ maakt dat content marketing het belangrijkste speerpunt blijft. Anno 2017 is content marketing namelijk de wijze waarop dit contact met de markt wordt gelegd. Leadgeneratie en lead nurturing kruisen marketeers dan ook aan als de belangrijke redenen om content marketing in te zetten.
B2B Marketing Trendrapport 2017
In het B2B Marketing Trendrapport dat 13 juni jl. door PIM (Platfom Innovatie in Marketing) en door Spotler (ten tijden dat Spotler nog Blinker was) is gepubliceerd lees je alles over wat B2B Marketing Nederland bezig houdt. Wil jij je meten met de rest van B2B Nederland? Download dan gratis het rapport van 2017.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021