De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De meerderheid van alle Nederlandse 65-plussers, zo’n 65%, vindt zichzelf digitaal vaardig. Ook wil een op de drie graag actiever gebruik maken van de mogelijkheden die het internet biedt.
Waarom ze dat willen? Omdat internet het leven makkelijker maakt (65%), zodat ze beter op de hoogte blijven van activiteiten (62%) en dat ze hierdoor meer informatie vinden over hun interesses (61%).
Deze en andere resultaten werden woensdag gepresenteerd tijdens de bijeenkomst ‘65-plus en digitale techniek’, waarbij op uitnodiging van Google en ANBO 65-plussers kennis maakten met nieuwe technologieën en deelnamen aan workshops bij Google.
Digitalisering
Google presenteerde in samenwerking met ANBO, de belangenorganisatie voor senioren, de resultaten van een representatief onderzoek naar digitalisering onder de huidige 65-plus generatie. Het onderzoek laat zien dat niet alleen de jongere senioren, maar ook de 80-plussers het nut en de noodzaak van digitale ontwikkelingen erkennen.
Nooit te oud
Al vindt ruim de helft van de 65-plussers het moeilijk om bij te blijven met de technologische ontwikkelingen, slechts weinigen (13%) vinden zichzelf te oud om nieuwe technologieën te leren. Pas na de 75 jaar beginnen mensen zich langzaamaan te oud te vinden om nieuwe dingen te leren, met nog steeds een geringe piek van 22% van de 80-plussers.
Top 5 van online activiteiten
De top-5 van online activiteiten onder 65-plussers is als volgt:
- Informatie opzoeken (93%)
- Internetbankieren (88%)
- Nieuwsbrieven lezen (79%)
- Reis/route plannen (77%)
- Winkelen (75%)
Zij voeren deze activiteiten vooral uit vanaf een laptop (62%), smartphone (61%) en/of tablet (61%). Vier op de tien 80-plussers zegt een smartphone te hebben; een percentage dat hoger wordt naarmate de respondent jonger is. Online bekijkt zo’n twee op de drie 65-plussers wel eens naar video’s op YouTube.
Meer bevindingen staan in onderstaande infographic.
[Fotocredits © Google/Ernst van Deursen]
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over Infographic
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019
Online13.04.2018
Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles
InfographicMarketing05.03.2018
AI is dé tool voor marketeers [infographic]
Verder lezen over Internet
Online25.04.2024
Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023