De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Marketeers moeten nodig hun denkkader bijsturen als het gaat om het bereiken van senioren met hun acties. Want, anders dan zij denken, staan die zeer open voor online acties. Dat blijkt uit onderzoek van Clockwork en de Rijksuniversiteit Groningen.
Adverteerders blijken nog maar weinig geneigd om online campagnes te richten op senioren. Terwijl dit toch een grote en kapitaalkrachtige groep is. En bovendien steeds meer online: volgens het CBS gebruiken nu al 1,8 miljoen 50-plussers internet, dat is 35 procent van de totale groep 50-plussers. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat zij meer open staan voor online benadering dan jongeren. Zij klikken eerder op banners, doen vaker mee aan online acties, zijn eerder bereid hun e-mail adres achter te laten bij registratie en geven eerder teostemming aan aanvieders voor het versturen van e-mail.
De leeftijdsgroep 65-70 scoort verreweg het hoogst als het gaat om interactief bezig zijn op het web. 31 Procent van hen klikt regelmatig op banners; 40 procent zegt regelmatig mee te doen met online acties.
Mogelijk houden vooroordelen en gebrek aan kennis over deze groep bedrijven tegen om deze generatie interactief te benaderen. Hans Drenth, busines unit manager bij interactief communicatie bureau Clockwork, wijt het aan het feit dat de meeste marketeers, zelf twintig- of dertigplus, het moeilijk vinden zich in deze doelgroep te verplaatsen.
Overigens wil de grote klik- en registratiebereidheid onder ouderen niet zeggen dat ze dat zonder meer doen. Ze vinden het wel belangrijk dat ze de aanbieder kennen, dus branding blijft noodzakelijk. 60 tot 70-jarigen zien bovendien al snel van registratie af wanneer die als moeilijk ervaren wordt. Babyboomers (50-60) zien eerder af van registratie vanwege privacy-bezwaren.
Voor de totale leeftijdsgroep 50-70 is een wedstrijd een belangrijke reden om mee te doen aan een online actie. In de groep 65+ zegt 40 procent regelmatig aan acties op internet mee te doen.
Van de 65-70 jarigen zegt 52 procent toestemming te geven voor het versturen van e-mail wanneer ze zich registreren. Bij de referentiegroep 25-35 is dat slechts 22 procent.
Voor het onderzoek werden 200 senioren van 50-70 benaderd en afgezet tegen de referentiegroep 25-35. De seniorengroep werd onderverdeeld in de vier categorieën 50-55, 55-60, 60-65 en 65-70. Bron: marketingonline.nl
Verder lezen over Interactief
Events16.09.2024
Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam
Entertainment21.03.2024
Tweede seizoen House of the Dragon zie je vanaf 17 juni
Kies je kant in een "duellerende" trailerEntertainment30.03.2022
Netflix’ Choose or Die is een nieuwe Jumanji
Waarom nou niet interactief?Gadgets16.06.2020
LEGO en Nintendo onthullen het volledige Super Mario assortiment
Entertainment24.12.2019
Vijf Nederlandse escaperooms die de moeite waard zijn
Gadgets06.08.2019
Nieuw augmented reality-spel van LEGO: Hidden Side
Entertainment19.03.2019
Netflix strikt Bear Grylls voor nieuwe interactieve serie: You vs Wild
Advertising29.01.2019
Multiple Choice Interactive Ad voor Resident Evil 2
Zelf bepalen hoe je verder wilt kijkenVerder lezen over Privacy
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024