Online07.06.2005

Ouderen staan open voor online acties


1118083941old.jpg
1118083941old.jpg

Marketeers moeten nodig hun denkkader bijsturen als het gaat om het bereiken van senioren met hun acties. Want, anders dan zij denken, staan die zeer open voor online acties. Dat blijkt uit onderzoek van Clockwork en de Rijksuniversiteit Groningen.

Adverteerders blijken nog maar weinig geneigd om online campagnes te richten op senioren. Terwijl dit toch een grote en kapitaalkrachtige groep is. En bovendien steeds meer online: volgens het CBS gebruiken nu al 1,8 miljoen 50-plussers internet, dat is 35 procent van de totale groep 50-plussers. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat zij meer open staan voor online benadering dan jongeren. Zij klikken eerder op banners, doen vaker mee aan online acties, zijn eerder bereid hun e-mail adres achter te laten bij registratie en geven eerder teostemming aan aanvieders voor het versturen van e-mail.

De leeftijdsgroep 65-70 scoort verreweg het hoogst als het gaat om interactief bezig zijn op het web. 31 Procent van hen klikt regelmatig op banners; 40 procent zegt regelmatig mee te doen met online acties.

Mogelijk houden vooroordelen en gebrek aan kennis over deze groep bedrijven tegen om deze generatie interactief te benaderen. Hans Drenth, busines unit manager bij interactief communicatie bureau Clockwork, wijt het aan het feit dat de meeste marketeers, zelf twintig- of dertigplus, het moeilijk vinden zich in deze doelgroep te verplaatsen.

Overigens wil de grote klik- en registratiebereidheid onder ouderen niet zeggen dat ze dat zonder meer doen. Ze vinden het wel belangrijk dat ze de aanbieder kennen, dus branding blijft noodzakelijk. 60 tot 70-jarigen zien bovendien al snel van registratie af wanneer die als moeilijk ervaren wordt. Babyboomers (50-60) zien eerder af van registratie vanwege privacy-bezwaren.

Voor de totale leeftijdsgroep 50-70 is een wedstrijd een belangrijke reden om mee te doen aan een online actie. In de groep 65+ zegt 40 procent regelmatig aan acties op internet mee te doen.

Van de 65-70 jarigen zegt 52 procent toestemming te geven voor het versturen van e-mail wanneer ze zich registreren. Bij de referentiegroep 25-35 is dat slechts 22 procent.

Voor het onderzoek werden 200 senioren van 50-70 benaderd en afgezet tegen de referentiegroep 25-35. De seniorengroep werd onderverdeeld in de vier categorieën 50-55, 55-60, 60-65 en 65-70. Bron: marketingonline.nl

...

Verder lezen over Interactief

Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam

Nickelodeon en WONDR Experience Amsterdam kondigen vandaag de lancering aan van een nieuw avontuur. De SpongeBob Special, ter ere van het 25-jarig jubileum van de geliefde Nickelodeon-serie. Vanaf 17 oktober kunnen bezoekers in de kleurrijke wereld van Bikinibroek duiken en samen met SpongeBob en zijn vrienden een onvergetelijke onderwaterreis maken.

Events16.09.2024

Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam

Tweede seizoen ​House of the Dragon zie je vanaf 17 juni

Het achtdelige tweede seizoen van House of the Dragon gaat op 17 juni a.s. in première op HBO Max. Francesca Orsi, Executive Vice President, HBO Programming, Head of HBO Drama Series & Films, introduceerde vandaag HBO'...

Entertainment21.03.2024

Tweede seizoen ​House of the Dragon zie je vanaf 17 juni

Kies je kant in een "duellerende" trailer
​Netflix’ Choose or Die is een nieuwe Jumanji

Netflix komt met een nieuwe film genaamd Choose or Die en die draait om gamen. In tegenstelling tot wat je zou denken als je de titel leest, is het echter geen interactieve film en dat is wat ons betreft een gemiste kans...

Entertainment30.03.2022

​Netflix’ Choose or Die is een nieuwe Jumanji

Waarom nou niet interactief?
LEGO en Nintendo onthullen het volledige Super Mario assortiment

In maart van dit jaar kondigden LEGO en Nintendo een unieke samenwerking aan. Ontwerpers van Nintendo & LEGO bundelen hun krachten om een nieuwe fysieke speelervaring te creëren die Super Mario tot leven brengt in de we...

Gadgets16.06.2020

LEGO en Nintendo onthullen het volledige Super Mario assortiment

​Vijf Nederlandse escaperooms die de moeite waard zijn

Als je niet claustrofobisch bent ingesteld én wel houdt van een uitdaging in puzzelvorm, dan ben je vast wel eens in een escaperoom geweest. Het is hét bedrijfsuitje van de laatste jaren en wordt zelfs ingezet voor tea...

Entertainment24.12.2019

​Vijf Nederlandse escaperooms die de moeite waard zijn

Nieuw augmented reality-spel van LEGO: Hidden Side​

Goed nieuws waar de echte LEGO fans al even op hebben gewacht: het augmented reality-spel LEGO Hidden Side is nu verkrijgbaar! Het is het eerste spel waarin de online en offline wereld worden gecombineerd via augmented r...

Gadgets06.08.2019

Nieuw augmented reality-spel van LEGO: Hidden Side​

Netflix strikt Bear Grylls voor nieuwe interactieve serie: You vs Wild

Na het succes van Bandersnatch, Netflix's eerste interactieve aflevering van Black Mirror, is de streamingdienst nu bezig met een volledige interactieve serie. Dat doen ze in samenwerking met outdoor survival expert Bear...

Entertainment19.03.2019

Netflix strikt Bear Grylls voor nieuwe interactieve serie: You vs Wild

Multiple Choice Interactive Ad voor Resident Evil 2

Eind vorige week werd de release uitgebracht van de langverwachte Resident Evil 2 game, de opvolger van de cult survival survival horror game, van meer dan 20 jaar geleden. De digitale effecten van het spel hebben een la...

Advertising29.01.2019

Multiple Choice Interactive Ad voor Resident Evil 2

Zelf bepalen hoe je verder wilt kijken

Verder lezen over Privacy

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Bluesky, het opkomende sociale mediaplatform dat de laatste tijd steeds meer aandacht trekt, heeft een duidelijk standpunt ingenomen tegen het gebruik van gebruikerscontent voor AI-training.

Social Media25.11.2024

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig