Strava wil alleen nog maar authentieke workouts en foto's

Strava wil alleen nog maar authentieke workouts en foto's

Vorig artikel Volgend artikel

Waar er op Instagram niet zoveel authentieks meer aan is - alleen de perfecte foto haalt plaatsing op je account - is Strava op dit moment nog het meest 'cleane' sociale medium. Sporters posten hier workouts van hun hardlooptrainingen of rondjes op de fiets, maar het is wel de bedoeling dat dit 'authentiek' blijft. Aldus Strava met een duidelijke oproep. Sommige workouts zijn namelijk geweldig, sommige zijn verschrikkelijk, maar ze doen er allemaal toe en zijn allemaal welkom op Strava. Daar is het juist de bedoeling om jezelf te zijn.

Ik vind het persoonlijk leuk om te zien dat een sociaal medium oproept om ongepolijste foto's en workouts te plaatsen. Er wordt ook letterlijk gezegd dat je het perfecte plaatje maar moet bewaren voor andere sociale netwerken. Want daarin hebben ze helemaal gelijk: met name op Instagram lijkt de wereld perfect en beeldschoon, maar dat is in werkelijk natuurlijk niet zo. Maar eerlijk gezegd is dat op Strava op dit moment ook nog helemaal niet aan de hand. De meeste hardlopers trainen namelijk met een sporthorloge dat ze koppelen aan Strava, en nemen helemaal geen telefoon of camera mee tijdens workouts om er foto's van de posten. Behalve natuurlijk wanneer en hardloopwedstrijden zijn; daar komen uiteraard wel foto's van online. Voor fietsers is dat wat anders, want die hebben vaak wel een telefoon bij zich om foto's te maken.

Plaats ook je minder goede workouts

Maar Strava heeft het niet alleen over het plaatsen van foto's, het gaat ook om het posten van workouts die minder goed zijn. Iedereen heeft weleens een slechte dag, dat het hardlopen of fietsen voor geen meter gaat. Dat resulteert in een pace die er wellicht niet zo fraai uitziet, dat je volgers gaan denken dat je 'niet in vorm' bent, maar het is de bedoeling dat ook deze workouts wél gepost worden. Om te laten zien dat je ook maar een mens bent, en ook weleens een mindere dag hebt.

Geen bewerkingen. Laat je 'perfecte' kant maar op andere social netwerken zien.
- Strava

Athletes Unfiltered

Strava heeft deze campagne ook een eigen hashtag gegeven: #AthletesUnfiltered. Een beetje gek, want je kunt op Strava helemaal niets met hashtags, maar wellicht is dat dan voor als je je niet perfecte plaatje toch op andere netwerken wilt plaatsen? Om de campagne wat kracht bij te zetten hebben ze ook video's gemaakt, die er naar mijn mening iets te mooi uitzien om deze boodschap ook echt nog eens wat duidelijker te maken, maar zelfs met een iets te gelikte video is de boodschap mij wel duidelijk. Workouts van toen je helemaal stuk ging en met zweet en modder op je gezicht thuiskwam, ook die moet je plaatsen. Check.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies