De redding van retail in Nederland: draai het model om

De redding van retail in Nederland: draai het model om

Vorig artikel Volgend artikel

Dat het niet goed gaat met de retail Nederland weten we inmiddels wel. Onlangs hebben modebedrijven McGregor en Gaastra nog surseance van betaling aangevraagd. De lijst van bekende winkelketens die het niet halen, blijft groeien. Natuurlijk is online daarbij een belangrijke factor. Dit is een ontwikkeling die alleen maar zal toenemen en waar je je als winkelier allang niet meer tegen moet verzetten. Sterker nog: maak gebruik van de sterktes die het online landschap je vandaag de dag kan bieden en keer het model om.

Het is aardig om vandaag de dag eens te kijken naar de diverse ontwikkelingen in het retail landschap. In de afgelopen tijd zie ik namelijk een tegenreactie ontstaan. Op de universiteit leerden we veel theorieën en dachten we in modellen. Het aardige van deze theorieën en modellen is dat ze je dwingen om na te denken over onder andere jouw positie in de markt, concurrentie, omgeving, producten en diensten en ontwikkelingen. De kunst is om als het ware als een helikopter boven je bedrijf te hangen. Dit gezegd hebbende kun je ook eens naar de huidige problematiek in het retail kanaal kijken.

Experience marketing

We hebben het al jaren over experience marketing en experience stores. Dit zijn winkels waar je het product daadwerkelijk kunt ervaren en/of proeven. Een van de mooiste voorbeelden is natuurlijk het Nespresso concept. Het merk focust zich met haar fysieke winkels op de koffie beleving. Het concept klopt tot in detail. Hier draait alles om service en koffiekennis. Het blijkt een gouden formule en sluit perfect aan op de even zo succesvolle online strategie.

Natuurlijk zijn daar ook de bekende voorbeelden van succesvolle internetwinkels die de overstap hebben gemaakt naar de fysieke retail omgeving. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue en Neckermann die in stenen hebben geïnvesteerd. Zelf zeggen ze niet om de winkelstraat heen te kunnen en dichter op de consument te willen kruipen.

Pop-up stores

Pop-up stores lijken als paddenstoelen uit de grond te komen. Het zijn tijdelijke winkels die een beperkt veelal typisch seizoensassortiment aanbieden. Deze stores zijn zowel voor de ondernemers als voor de huureigenaar interessant. Niets is immers zo slecht als een leegstaand winkelpand. Tegen een pop-up store kan geen winkelruitsticker op.

Er is echter ook een andere ontwikkeling. Grotere niet typische retail merken die juist toetreden tot het straatbeeld. Het gaat veelal om bedrijven die succesvol zijn en een sterk merk hebben. Deze merken zijn juist op zoek naar nieuwe kanalen en willen direct contact met de consument krijgen. De consument kan hen immers ook veel leren. Natuurlijk kennen we allemaal al jaren de Björn Borg, Adidas en Nike experience winkels. Maar er zijn meer opvallende nieuwe toetreders in de winkelstraat.

Pindakaaswinkel

Zo werd vorige maand de eerste Pindakaaswinkel geopend. Dit is de allereerste winkel die volledig in het teken staat van pindakaas. Ze bieden tien verschillende smaken inclusief een tijdelijke seizoen special.

Wat denk je overigens van de eerste Duo Penotti-winkel in Amsterdam op het Rokin? Het idee erachter is om te laten zien wat je nog meer kunt doen met de bruin-witte chocopasta. In de winkel kun je Duo Penotti op meer manieren proberen. Denk daarbij aan Duo Penotti wafels, muffins, ijsjes en macarons.

Er zijn nog meer voorbeelden waar succesvolle merken de stap zetten naar pop-up experience winkels, bijvoorbeeld de winkel van Haribo in het outletcentrum Rosada in Roosendaal. In de 90 vierkante meter grote winkel verkopen ze speelgoed en gadgets. Klanten kunnen middels een spel ook nieuwe snoepverpakkingen maken.

Een ander voorbeeld van het model omdraaien is bijvoorbeeld frisdrankwinkel Dorstlust. Dorstlust is een winkel waar je alleen maar frisdrank kunt kopen. Dorstlust werkt met kleine onafhankelijke frismerken. Het is eigenlijk een soort van omgekeerde slijterij. Ze leveren 150 alternatieve frisdranken aan zo'n 500 grote en kleinere restaurants, bars, kantoren en koffiezaken. Dorstlust richt zich vooral op het mixen van dranken en blijven weg van de standaard cocktails.

Toekomst

De centrale vraag is natuurlijk of dergelijke pop-up stores het straatbeeld daadwerkelijk gaan veranderen. Komen er straks ook Magnum-stores of Dr. Oetker-winkels? Niet geheel ondenkbaar is wanneer het bekende merk Bolletje een pepernoten winkel zou openen. Toch? Ik kan me zo voorstellen dat je pop-up pleinen gaat krijgen waar ondernemers tegen relatief lage huren hun webshop kunnen openen of product kunnen aanbieden. Zo is het zeker niet ondenkbaar dat Unox in de winter een Unox store opent. Cornetto kan dan vervolgens de pop-up store in de zomer gebruiken voor een eigen Cornetto winkel. Het vraagt een andere manier van denken om daadwerkelijk het model om te draaien.

Meer content

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies