Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bij de personalisering van online shopping, de modernisering van activiteiten en de transformatie van technologische toepassingen in winkels.
3x Generatieve AI
Google Cloud kondigt drie nieuwe generatieve AI-oplossingen aan, gericht op het implementeren van geavanceerde virtuele tools op websites en mobiele apps, het verbeteren van klantenservice-ervaringen en het transformeren van product-inventarisering voor retailers.
De zoektechnologie voor retailers wordt ook geüpdatet met Vertex AI Search, dat gebruikmaakt van een LLM, aangepast aan elke individuele retailer. Verder omvat de aankondiging Google Distributed Cloud Edge, een nieuw hardware- en softwareaanbod, die retailers helpt om krachtige rekenkracht en informatieopslag direct naar fysieke winkels te brengen.
1. Gepersonaliseerde ervaring & virtuele assistent
Google Cloud’s nieuwste oplossing voor conversational commerce maakt het voor retailers eenvoudig om generatieve AI-aangedreven virtuele assistenten direct in te zetten op hun websites of mobiele apps. Zo kunnen retailers gemakkelijk virtuele assistenten creëren die zinvolle en duidelijke gesprekken voeren met shoppers, terwijl ze op basis van de voorkeuren van de klant productopties aan kunnen bieden.
Voorbeeld: Een shopper op zoek is naar een formele jurk voor een bruiloft. De virtuele assistent kan met hen communiceren en op basis van voorkeurskleuren, locatietype, weersomstandigheden, bijpassende accessoires en budget gepersonaliseerde productopties aanbieden.
Deze nieuwe oplossing kan draaien op het Vertex AI-platform van Google Cloud of geïntegreerd worden in de bestaande applicaties van catalogusbeheer van een retailer. Hierbij maakt het gebruik van generatieve AI-modellen van Google Cloud, zoals Gemini Pro en Imagen 2, evenals tools zoals Vertex AI Search en Conversation.
Google Cloud heeft een nieuwe LLM-functie geïntroduceerd in Vertex AI Search voor retail, waarmee gekwalificeerde retailers nu een op maat gemaakte LLM kunnen integreren in hun productcatalogus en zoekpatronen van klanten. Hierdoor kunnen retailers hun vermogen verbeteren om bij zoekopdrachten relevante producten effectiever weer te geven, doordat potentiële producten specifieker worden gerangschikt op basis van specifieke zoektermen.
2. Klantenservice en catalogusbeheer transformeren
De nieuwe oplossing van Google Cloud voor de modernisering van de klantenservice, die wordt aangedreven door een aantal AI- en generatieve technologieën, waaronder Vertex AI, kan retailers helpen om de zelfbediening en betrokkenheid van klanten te verbeteren. Deze oplossing integreert moeiteloos met het bestaande verkoopbeheersysteem (CRM) van een retailer, waardoor deze AI-gestuurde tussenpersonen kan implementeren, aangestuurd door de Gemini Pro– en PaLM 2-familie van LLMs van Google Cloud.
De tools voeren verschillende taken uit, waaronder het verstrekken van gepersonaliseerde productaanbevelingen, het plannen van afspraken en het monitoren van orderstatussen. Met geavanceerde vertaalmogelijkheden en door AI aangedreven chat-samenvattingen draagt de oplossing bij aan een gepersonaliseerde klantenservice-ervaring en verhoogt het de productiviteit van medewerkers met geconsolideerde informatie en realtime suggesties. Retailers kunnen verschillende kanalen van klantbetrokkenheid beheren, zoals e-mail, tekst, telefoon en online chat, en naadloos schakelen tussen deze kanalen tijdens klantenservice-interacties. Deze technologie biedt retailers de mogelijkheid om hun klanten beter te begrijpen.
De nieuwe catalogus- en contentoplossing versnelt en vereenvoudigt het proces van product-inventarisering voor retailers. Met behulp van generatieve AI-technologieën zoals Vertex AI, Gemini Pro en het Imagen 2-model, kan de oplossing productafbeeldingen en beschrijvende tekst creëren en analyseren. Hierdoor genereert de oplossing automatisch content, waaronder overtuigende productbeschrijvingen, product metagegevens, aangepaste taal voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en meer. De oplossing omvat ook een vriendelijk webgebruikersinterface, speciaal ontworpen voor menselijke beoordeling en beheer van door generatieve AI gecreëerde content door niet-technisch personeel van de retailer.
3. In-store technologieën moderniseren met een gecombineerd hardware- en softwareaanbod
Het volledig beheerde hardware- en softwareaanbod van Google Cloud helpt retailers moderne klantervaringen met AI te leveren op duizenden locaties met weinig of geen internetbereik. Google Distributed Cloud Edge helpt retailers om kostbare IT-middelen te besparen met drie compacte servers die in bijna elke winkel kunnen worden geïnstalleerd en worden beheerd door Google Cloud. Met dit flexibele product kunnen retailers op de achtergrond snel gebruikstoepassingen zoals winkelanalyse, foutloos afrekenen en gestroomlijnde winkeloperaties uitvoeren.
De schaalbare technologie maakt het voor retailers mogelijk om next-generation-toepassingen te implementeren, zoals op AI gebaseerde oplossingen voor een naadloze kassaervaring voor shoppers. Bovendien levert, implementeert, bedient en onderhoudt Google Cloud de hardware, zodat retailers zich kunnen richten op de detailhandel.
De drie nieuwe generatieve AI-oplossingen van Google Cloud voor retailers zijn allemaal cloud-native, op service gebaseerde AI-oplossingen, beschikbaar in het eerste kwartaal van 2024. De LLM-mogelijkheid in Vertex AI Search voor retail is nu beschikbaar voor gekwalificeerde retailers in een openbare preview, met algemene beschikbaarheid later dit jaar. Google Distributed Cloud Edge voor retailers zal ook algemeen beschikbaar zijn in het eerste kwartaal van 2024.
[Fotocredits – Rafael Henrique © Adobe Stock]
Verder lezen over Cloud Computing
Technology15.04.2024
Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitGaming15.06.2023
PS5-games cloudstreamen: het wordt eindelijk getest
Online03.04.2023
Sneaky: Google zet stilzwijgend limiet op Google Drive
Update: teruggedraaidTechnology22.02.2023
Aan de slag met Kubernetes: wat je moet weten
Gaming16.01.2023
Afscheid van Google Stadia: dit zijn de alternatieven
18 januari is het klaarGaming14.12.2022
Netflix serieus over games: lanceert Kentucky Route 0, 12 Minutes
Technology14.11.2022
AP adviseert overheid alleen in zee te gaan met Europese clouddiensten
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Online25.04.2024
Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Online19.04.2024
AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIVerder lezen over Retail
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online17.08.2023
4 handige tips voor het opzetten van een webshop
E-mail02.08.2023