Nieuws08.02.2016

Boodschappen doen op zondag, big business!


Zondagomzet supermarkten steeg met ruim 20 procent in 2015

Gewoon op zondag morgen even langs de supermarkt voor een vers croissantje en een vers geperste jus d’orange, juist omdat het kan. We vinden het de normaalste zaak van de wereld en zien het allang niet meer als service-aspect van je supermarkt. Nee, de zondag is voor de consument steeds meer een dag om je weekboodschappen te doen. Dat de zondag is ingeburgerd blijkt wel uit het feit dat ruim 2 op de 3 huishoudens hier frequent gebruik van maakt.

Zondag is dé dag voor supermarkten

Voor supermarkten is deze dag dan ook big business. Uit de supermarktkengetallen van GFK blijkt dat de omzet op zondag met ruim 20 procent is gestegen in 2015. Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 4,2 procent in 2015, oftewel ruim 1,4 miljard euro omzet. Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondagopening. Gepensioneerden maken hier nog relatief beperkt gebruik van.

Het omzetaandeel van de avondomzet in de supermarkt is de afgelopen jaren fors gedaald. In 2007 werd nog 9.3 procent van de omzet na 18.00 uur gerealiseerd. In 2014 en 2015 is dit gedaald naar 8.0 procent respectievelijk 8,1 procent.

Doordat we vaker op zondag onze boodschappen doen is het omzetaandeel van vrijdag en zaterdag afgenomen (46 procent in 2012 en 42,6% in 2015). Desondanks blijven de vrijdag en zaterdag de twee belangrijkste omzetdagen van de week!

In Engeland zien we een ander fenomeen. Daar schrapte de Britse supermarktketen Tesco onlangs af van het principe 24-uursopening. Dit vanwege de groei van de online verkopen van supermarkten. In Nederland zijn de huidige marktaandelen van de online supermarkt verkopen nog klein. De verwachting is echter wel dat dit explosief zal gaan stijgen. De Rabobank verwacht zelfs dat we in 2030 een kwart van onze boodschappen online doen.

Eén ding is in ieder geval zeker. De supermarkt als verkoopkanaal zal de komende jaren sterk veranderen door de steeds veranderde behoefte van de consument. Zo zal in de fysieke winkel meer de nadruk komen te liggen op beleving. Ook de toenemende concurrentie, ons veranderde eetpatroon en de sterke focus op de gezonde levensstijl zullen ons winkelgedrag sterk gaan beïnvloeden.

Foto: Minerva Studio – Fotolia.com.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop