Google+ bedrijvenpagina's, en nu?

Vorig artikel Volgend artikel
Google+ bedrijvenpagina's, en nu?

Het is eindelijk zover, zoals gisteren ook bij ons al aangekondigd, de bedrijvenpagina's zijn live in Google Plus. Ze waren er niet meteen in het begin. En bij Google hebben ze nog wat problemen gehad om sommige organisaties ervan te overtuigen niet de persoonlijke profielen te gebruiken als bedrijvenpagina. En eerst moesten nog Google Apps ingericht worden zodat die accounts (vooral van bedrijven) ook op Google+ konden inloggen. Maar na die horden is het dan eindelijk toch gebeurd. Op het G+ netwerk gaat het op dit moment bijna alleen over de bedrijvenpagina's en dat mensen ze aan het aanmaken zijn. Maar moet je nu meteen beginnen met een bedrijvenpagina op Google Plus? 

Moet je nu gelijk beginnen met een bedrijvenpagina?

JA! En wel om de volgende redenen die ik al eerder in vorige blogs heb vermeld:

1. SEO, de bedrijfspagina wordt geindexeerd door Google

Als je je ergens voor inschrijft op Google Plus dan is het voor vindbaarheid in Google. In tegenstelling tot facebook worden de profielpagina's geindexeerd. Op de profielpagina kun je heel veel informatie kwijt en het is tevens een plek waar G+ leden direct contact met jouw organisatie kunnen opnemen. Profielpagina's komen ook hoog in de zoekresultaten. 

2. G+ als sociaal netwerk is here to stay

Hoewel er genoeg kritische berichtgeving is over Google Plus is wel duidelijk dat het een kracht van belang is. Ga niet wachten om te weten of het een succes wordt. Of G+ facebook verslaat is irrelevant voor jouw organisatie. Je (potentiele) klanten zitten er al dus jij moet er ook zijn. 

3. Leren 

Als je nu opent heb je gelijk een voorsprong op de concurrentie. Alleen al door je naam en de informatie van jou organisatie neer te zetten ben je al een leermoment verder. Google Plus is een sociaal netwerk (en meer dan dat), maar zeker niet hetzelfde als facebook of twitter. Over de cultuur en het proces heb ik geschreven op mijn eigen blog (let niet op de vreselijke opmaak en lange tekst). Echter dat ga je alleen ervaren en toepassen als je dit netwerk ook gebruikt. Het is dan ook zeker aan te raden om naast je bedrijvenpagina een eigen profielpagina te openen als je die niet al had. 
 

Het verschil tussen bedrijfspagina's en persoonlijke pagina's

Natuurlijk zijn er een aantal verschillen tussen de persoonlijke profielen en de bedrijfspagina's.

- Een Bedrijfspagina kan mensen niet volgen voordat een Bedrijspagina is vermeld (zoals @gerbuiker in twitter) of is toegevoegd aan een kring van een gerbuiker

- Een Bedrijfspagina kan worden aangemaakt voor verschillende categorieen. Een profiel enkel voor een persoon

- De standaard instelling voor de verschillende elementen op een Bedrijfspagina is openbaar dus voor iedereen op het internet te lezen

- Een Bedrijfspagina heeft een +1-knop

- Een Bedrijfspagina kan een andere Bedrijfspagina geen +1 geven, tevens kunnen ze websites geen +1 geven

- Een Bedrijfspagina kan geen spelletjes spelen ;)

- Een Bedrijfspagina kan niets delen met "Uitgebreide Kringen" oftewel de vrienden van je vrienden.

- Een Bedrijfspagina ontvangt geen notificaties via email, SMS of in de Google bar

- Een Bedrijfspagina kan niet deelnemen aan een hangout op een mobiel apparaat

- Een Bedrijfspagina voor lokale bedrijven heeft speciale velden waarmee gebruikers de fysieke locatie kunnen vinden van het bedrijf/merk op de Page 

Met dank aan Arvid Bux voor bovenstaande, meer op GooglePlusWorld.

Van bovenstaande is de eerste het belangrijkste. Een bedrijfspagina kan niet zomaar iemand gaan volgen. Iemand moet eerst het bedrijf zelf aan zijn kringen toevoegen of het bedrijf vermelden in een post of in een commentaar op een post. Een belangrijk verschil met persoonlijke profielen waarbij iedereen elkaar mag volgen. Wat de uitwerking daarvan in de praktijk is moeten we nog achter komen.

 
Organisaties die al actief zijn

De livegang van Google+ Pages is ook gelijk met een aantal internationaal bekende organisaties uit allerlei bedrijfstakken. Dit zijn ook officiele geverifieerde accounts. Zie hieronder een aantal voorbeelden:
 
The Muppets
The New York Times
Coldplay
FC Barcelona 

Maar ook kleinere organisaties hebben een profiel:

Zen Bikes 


Nederlandse organisaties

Nu Bedrijfspagina's live zijn, zijn er ook velen in Nederland al actief. Een Nederlands geverifieerd account is Fiat Nederland. Die morgenochtend om 10.45 ook een Hangout organiseren. In de onderstaande lijst staan nog meer Nederlandse organisaties, maar of deze allemaal officieel zijn heb ik niet geverifieerd.

Dutchcowboys Google+
T-Mobile Nederland

NOS 
Albert Heijn
Dagblad de Pers
Volkskrant 
Sony Ericsson Nederland 

Maar ook organisaties als:

Indivirtual
Cosy Kapsalon & Home
Elf Kinderfotografie
De Werkstudent

En non profit als:
GroenLinks

En niet te vergeten:

Dutch Cowboys
Style Cowboys

De hele lijst die in drie uur is gecrowdsourcet op Google Plus had 98 organisaties. Dus waar wacht je nog op om je eigen Bedrijfspagina aan te maken?

Conclusie

Met Bedrijfspagina's heeft Google Plus het laatste essentiele onderdeel geplaatst. Tot het einde van het jaar zullen er overigens nog steeds nieuwe features uitgerold worden. Voor zowel de persoonlijke als de bedrijfspagina's. De komende periode zal vooral interessant worden om te zien hoe de Google en de (commerciele) gebruikers om zullen gaan met deze integratie van search, service en social.
 

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies