CES 2017: Corning maakt meer mogelijk met Gorilla Glass voor auto's

CES 2017: Corning maakt meer mogelijk met Gorilla Glass voor auto's

Vorig artikel Volgend artikel

Gorilla Glass zit al in een hoop mobiele telefoons en hoewel de variant die gewoon geen ster in je display maakt als je smartphone voor de zoveelste keer op de grond klettert weet bijna iedereen dat je serieus je best moet doen om het glas van een smartphone echt kapot te krijgen. Niet alleen dat, er zitten allerlei extra lagen in dat glas die extra mogelijkheden bieden voor smartphone-gebruikers.

De glazen auto

Het was te verwachten dat Corning, de makers van het speciale glas, zich ook richting de auto-industrie zouden gaan begeven. Het glas in een auto krijgt een steeds prominentere rol en het zou ook handig zijn als het wat slimmer was, dus de match is dan snel gemaakt. Op de CES dit jaar blijkt dat ze het heel serieus nemen: Corning heeft een auto laten bouwen waarin alle glas aan de buitenkant van Gorilla Glass is gemaakt, maar dat is lang niet alles.

Glassboard

Aan de binnenkant hebben ze het hele dashboard voorzien van glas, een display tussen de chauffeur en de bijrijder in gezet en een speciaal touchscreen-stuur laten maken. Nu is dat meer een design-issue dan iets anders natuurlijk, maar Corning weet dat het belangrijk is dat al dat glas zo veilig moet zijn. Daarom kan het glas voor de automarkt nog meer hebben dan wat we gewend zijn van onze smartphones als het gaat om temperatuur en druk. Ook een steentje tegen de ruit hoeft niet meteen meer een flinke ster te veroorzaken, want de schade blijft altijd beperkt.

Dunner en lichter

Niet alleen dat, Gorilla glass kan met minder dikte net zo sterk zijn als het glas dat nu gebruikt wordt en ook nog eens makkelijker in bochten gegoten kan worden om de steeds spannendere rondingen in auto's te kunnen voorzien van glas - mét alle extra's. Het is bijvoorbeeld vrij gemakkelijk om een glasplaat te maken met een extra laagje die met een druk op de knop te blinderen is. Ook touchscreens en een HUD in het glas worden zo heel makkelijk om te implementeren.

Alles bij elkaar betekent het dat onze auto's, elektrisch of anderzijds, nóg meer informatie kunnen overbrengen zonder ruimte te moeten verspillen in het dashboard aan metertjes en displays. Met de extra veiligheid die Gorilla glas biedt zou het goed kunnen dat we in onze nieuwe auto's ook gewoon kunnen rekenen op glas dat multifunctioneel is en tegen een stootje kan. Kunnen de mensen in de passagiersstoel eindelijk stilgehouden worden met een filmpje, in plaats van de hele tijd 'meehelpen' met rijden.

[Afbeeldingen © Corning]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies