Advertising17.04.2013

Mobiele inspirator: Jeffrey Dorrestijn [interview]


Jeffrey heeft vanuit zijn rol binnen Google een brede inkijk in ons digitale en mobiele gedrag. Hij geeft ons in dit interview inzicht in de verschillen tussen het snel groeiende marktaandeel mobiele smartphone gebruikers en achterblijvende merken. Daarnaast geeft hij een beeld van belangrijke conversie middelen binnen mobiel.  

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Ik ben Jeffrey Dorrestijn werkzaam bij Google als Mobile Sales Manager. Ik werk samen met het sales team in Amsterdam om onze klanten te helpen met de ontwikkeling van de mobile business.

Gedurende de dag maak ik natuurlijk veel gebruik van mijn telefoon. Naast het gebruikelijke nieuws, route informatie en social networking apps/ sites, lees ik vaak de Business Insider en Techcrunch voor het laatste industrienieuws.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

Een van de belangrijkste speerpunten is de ontwikkeling van het ecosysteem. Momenteel heeft ongeveer 20% van de top 200 merken in Nederland een mobile site (bron) . Gezien dat de smartphone penetratie rond de 60% ligt, is er een groot gat tussen bedrijven en consumenten. Mijn taak is om bedrijven bewust te maken van welke kansen er op mobiel zijn, hoe het ingezet kan worden en vervolgens te optimaliseren zodat er een maximaal rendement behaald wordt. Vanuit Google zijn er verschillende initiatieven zoals www.ourmobileplanet.com voor trendinformatie, www.howtogetmo.nl voor mobile sites en www.themobileplaybook.com over hoe bedrijven gebruiken kunnen maken van de mobiele mogelijkheden.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2013?

Naast interessante ontwikkelingen op het gebied van peer-to-peer services & mobile video, verwacht ik veel van het inzichtelijk maken van de waarde dat mobile bijdraagt aan e-commerce. Consumenten hebben een mobiel altijd op zak met 24/7 toegang tot internet. Hierdoor wordt het mobiele apparaat gebruikt voor de verschillende fases van het aankoopproces voor producten en diensten. Het draagt niet alleen bij aan online conversies op verschillende apparaten, maar ook offline in winkels & call centers. Op mobiel zijn er vijf verschillende conversies: online, cross device, (in)-app, telefoongesprekken & in-store. De uitdaging is om de juiste success metrics te selecteren en deze conversies inzichtelijk te maken. Ik verwacht dat bedrijven met een mobile site/ applicaties deze stap gaan maken in 2013.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Mobiel wordt alleen maar belangrijker in het leven van de consument. Momenteel wordt een mobiel apparaat gebruikt om onder andere reactief informatie op te zoeken. In de toekomst zal dit gaan veranderen naar een assisterende functie. Een fantastisch voorbeeld is Google Now dat relevante informatie laat zien op het juiste moment. Bijvoorbeeld, ik was laatst op het vliegveld in Colombo, Sri Lanka. Ik stond bij de automaat om geld te pinnen, maar ik wist niet precies wat de wisselkoers was. Google Now gaf toen pro-actief aan wat de wisselkoers was van de Sri Lanka Rupee ten opzichte van de Euro (bron: http://www.google.com/landing/now/)

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

Een aantal bedrijven zijn fantastisch bezig met mobiel. Met betrekking tot website ontwikkeling pakt Clarins (www.clarins.co.uk) het goed aan om het winkelmandje te linken aan een gebruikersaccount. Dit betekent dat zodra gebruikers producten toevoegen aan het winkelmandje op mobiel en vervolgens besluiten de aankoop later af te maken op een desktop, dat het product ook in het mandje zit als de desktop site geopend wordt. Door deze aanpak te kiezen, is een bedrijf in staat om de toegevoegde waarde van mobiel te meten over verschillende apparaten.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?

Er is een vraag die nog mist. Wat zou je willen zeggen tegen bedrijven die nog geen mobiele strategie hebben? Ga vandaag nog aan de slag! Het kost tijd om een mobiele strategie uit te werken, een mobiele infrastructuur op te zetten en vervolgens te optimaliseren. Maak gebruik van de kansen die er liggen. Mocht er nog geen mobile site zijn, begin dan simpel met een landingspagina zodat mobiele gebruikers tenminste een aantal opties hebben in een gebruiksvriendelijke omgeving en werk vervolgens het plan verder uit.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Interview

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

Ze lijkt een perfect klein meisje, maar als ze ontvoerd wordt, dan blijkt dat de ontvoerders een groter probleem hebben dan haar vader die de topman in de criminele onderwereld is... We interviewden de cast van de nieuwe horrorcomedy Abigail.

Entertainment17.04.2024

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

Netflix heeft in zijn poging serieuzer te worden genomen in de gamewereld studio Night School bereid gevonden om zijn verhalende, kunstige avontuur Oxenfree van een tweede deel te voorzien. Een logische keuze, want Oxenf...

Gaming12.07.2023

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

Hij hangt in de abri’s, hij wordt veel bekeken en hij is sinds vandaag over de helft van zijn eerste seizoen: Citadel. De nieuwe serie van Amazon Prime Video kreeg gemengde reviews, maar wordt desondanks toch veel beke...

Entertainment12.05.2023

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Huawei komt in de tweede helft van 2022 met een nieuwe slimme zonnebril, in samenwerking met het merk Gentle Monster. Dat zegt Huawei countrymanager Carlos Wubilin in een interview met ons. Virtual Reality-bril Huawei H...

Gadgets07.02.2022

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

DC blogger-vlogger Patrick Petersen interviewt Sam Feldt tijdens de TNW 2021 editie. Deze hybride editie van The Next Web vond in het ‘Taets Art and Event Park’ in Amsterdam plaats. Sam Feldt Sam Feldt (Boxtel, 1993...

Video12.10.2021

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Disneyland Paris heeft meerdere officiële Disney-hotels. Je hebt het zeer luxe Disneyland Hotel, dat de ingang is van het park, maar er is ook een meertje met daaromheen enkele hotels: Hotel New York, Newport Bay Club e...

Entertainment14.07.2021

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”

Bij DutchCowboys houden we interessante startups al jaren nauwlettend in de gaten. Dit keer kregen we de kans om een gesprek te voeren met iemand die interessante startups ook in de gaten houdt, namelijk de Rotterdamse o...

Startups17.04.2020

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”