Mobiele inspirator: Jeffrey Dorrestijn [interview]

Vorig artikel Volgend artikel
Mobiele inspirator: Jeffrey Dorrestijn [interview]

Jeffrey heeft vanuit zijn rol binnen Google een brede inkijk in ons digitale en mobiele gedrag. Hij geeft ons in dit interview inzicht in de verschillen tussen het snel groeiende marktaandeel mobiele smartphone gebruikers en achterblijvende merken. Daarnaast geeft hij een beeld van belangrijke conversie middelen binnen mobiel.  

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Ik ben Jeffrey Dorrestijn werkzaam bij Google als Mobile Sales Manager. Ik werk samen met het sales team in Amsterdam om onze klanten te helpen met de ontwikkeling van de mobile business.

Gedurende de dag maak ik natuurlijk veel gebruik van mijn telefoon. Naast het gebruikelijke nieuws, route informatie en social networking apps/ sites, lees ik vaak de Business Insider en Techcrunch voor het laatste industrienieuws. 

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

Een van de belangrijkste speerpunten is de ontwikkeling van het ecosysteem. Momenteel heeft ongeveer 20% van de top 200 merken in Nederland een mobile site (bron) . Gezien dat de smartphone penetratie rond de 60% ligt, is er een groot gat tussen bedrijven en consumenten. Mijn taak is om bedrijven bewust te maken van welke kansen er op mobiel zijn, hoe het ingezet kan worden en vervolgens te optimaliseren zodat er een maximaal rendement behaald wordt. Vanuit Google zijn er verschillende initiatieven zoals www.ourmobileplanet.com voor trendinformatie, www.howtogetmo.nl voor mobile sites en www.themobileplaybook.com over hoe bedrijven gebruiken kunnen maken van de mobiele mogelijkheden.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2013?

Naast interessante ontwikkelingen op het gebied van peer-to-peer services & mobile video, verwacht ik veel van het inzichtelijk maken van de waarde dat mobile bijdraagt aan e-commerce. Consumenten hebben een mobiel altijd op zak met 24/7 toegang tot internet. Hierdoor wordt het mobiele apparaat gebruikt voor de verschillende fases van het aankoopproces voor producten en diensten. Het draagt niet alleen bij aan online conversies op verschillende apparaten, maar ook offline in winkels & call centers. Op mobiel zijn er vijf verschillende conversies: online, cross device, (in)-app, telefoongesprekken & in-store. De uitdaging is om de juiste success metrics te selecteren en deze conversies inzichtelijk te maken. Ik verwacht dat bedrijven met een mobile site/ applicaties deze stap gaan maken in 2013.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Mobiel wordt alleen maar belangrijker in het leven van de consument. Momenteel wordt een mobiel apparaat gebruikt om onder andere reactief informatie op te zoeken. In de toekomst zal dit gaan veranderen naar een assisterende functie. Een fantastisch voorbeeld is Google Now dat relevante informatie laat zien op het juiste moment. Bijvoorbeeld, ik was laatst op het vliegveld in Colombo, Sri Lanka. Ik stond bij de automaat om geld te pinnen, maar ik wist niet precies wat de wisselkoers was. Google Now gaf toen pro-actief aan wat de wisselkoers was van de Sri Lanka Rupee ten opzichte van de Euro (bron: http://www.google.com/landing/now/)

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

Een aantal bedrijven zijn fantastisch bezig met mobiel. Met betrekking tot website ontwikkeling pakt Clarins (www.clarins.co.uk) het goed aan om het winkelmandje te linken aan een gebruikersaccount. Dit betekent dat zodra gebruikers producten toevoegen aan het winkelmandje op mobiel en vervolgens besluiten de aankoop later af te maken op een desktop, dat het product ook in het mandje zit als de desktop site geopend wordt. Door deze aanpak te kiezen, is een bedrijf in staat om de toegevoegde waarde van mobiel te meten over verschillende apparaten.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?

Er is een vraag die nog mist. Wat zou je willen zeggen tegen bedrijven die nog geen mobiele strategie hebben? Ga vandaag nog aan de slag! Het kost tijd om een mobiele strategie uit te werken, een mobiele infrastructuur op te zetten en vervolgens te optimaliseren. Maak gebruik van de kansen die er liggen. Mocht er nog geen mobile site zijn, begin dan simpel met een landingspagina zodat mobiele gebruikers tenminste een aantal opties hebben in een gebruiksvriendelijke omgeving en werk vervolgens het plan verder uit.

Meer content

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies