Startupscène zweert bij growth hacking

Vorig artikel Volgend artikel

Growth hacking, simpel gezegd een strategisch plannetje om aan groei te werken, is het nieuwe buzzwoord in online startupland. Tegelijkertijd rollen de nieuwe growth hackershelden over elkaar heen om te verkondigen dat hun werk weinig te maken heeft met het te pas en te onpas gebruikte woord buzz. Sterker nog, growth hacking gaat juist voorbij aan 'de buzz', wat dat ook precies moge zijn.

Stel, er is niet alleen een geweldig idee voor een mobiele app, maar ook de daadkracht om deze app te bouwen. En dan? Niks. Na de productlancering van de app willen de actieve gebruikers maar niet komen. Goed, dankzij wat media-aandacht heeft de app tijdelijk een piek in de toestroom aan gebruikers, maar dit is een eenmalige opleving die al snel weer opdroogt. Nog vervelender, de gewonnen gebruikers blijken lang niet allemaal actief en keren vaak niet terug nadat ze een account hebben aangemaakt om een kijkje te nemen.

Een succesvolle online dienst wordt vaak een 'buzz' toegeschreven. Als er reuring is, dan komen de gebruikers wel. Maar dat blijkt dus helemaal niet het geval voor de meeste apps of online diensten die gelanceerd worden. En precies hier komt growth hacking om de hoek kijken. Het is eigenlijk een speelveld van tactieken hoe de gebruikersgroei om een gezonde en blijvende manier aan te jagen. Deze groei is het topje van de ijsberg. Onder water bevinden zich de drijvende krachten: PR, SEO, analytics en bijvoorbeeld e-mailmarketing.

Startupscène zweert bij growth hacking

De meeste beginnende online bedrijven houden het verkeer, het aantal gebruikers en de omzet in de gaten. Terwijl, om tot waardevolle actieve gebruikers te komen, het belangrijker is om te weten wat er tussen de drie stappen gebeurt. En die stappen zette het bedrijf GrowHack alvast op een rijtje: aquisitie, activatie en retentie.

Een startend online bedrijf wacht liever niet op de buzz, maar stelt een strategisch plan op om waardevolle gebruikers - en dus uiteindelijk groei - welkom te heten. Met aquisitie worden mogelijke gebruikers naar de site getrokken, activatie krijgt de bezoekers zo ver om iets te doen waarmee de kans op terugkerend bezoek vergroot wordt. En de laatste stap, retentie, gaat in op de vraag hoe gebruikers omgezet worden in actieve gebrukers, waaruit dan vervolgens hopelijk weer referrals komen, de actieve gebruikers die nieuwe gebruikers binnenhalen. De groep die overblijft zijn consumenten die als het goed is geld op tafel willen leggen om de dienst te gebruiken.

Al deze stappen zijn prima in een strategisch groeiplan te verwerken, met alle verschillende middelen waarmee nieuwe gebruikers te winnen zijn als SEO, AdWords, PR, contentmarketing, een nieuwsbrief en meer. Maar gelukkig zijn er ook quick wins te behalen, zonder aan een lijvig plan te beginnen, om het growth hacking speelveld uit te testen. Denk bijvoorbeeld aan een A/B-test voor een landingspagina om te proberen wat nu echt beter werkt. Of de integratie van social om een dienst deelbaar te maken.

Maar ook een e-mailcampagne om al geregistreerde gebruikers weer naar de site, dienst of app te lokken. Er zijn er legio voorbeelden, alleen al voor de gebruikers die net voor het afronden van het aanmeldingsproces zijn afgehaakt. Stuur ze nog eens een e-mail ter herinnering. Of een e-mail waarin aangegeven wordt welke vrienden van een ander sociaal netwerk actief zijn op deze dienst. Zelfs als maar een deel van deze afgehaakte gebruikers terugkomen, is dat toch mooi een extra aantal om mee verder te werken richting het uiteindelijke doel: groei.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies