​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Vorig artikel Volgend artikel

Herken je dit:

…Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf
…Wij ontzorgen onze klanten
…Wij staan voor onze klanten klaar
…Bij ons telt alleen het allerbeste
…Bij ons staat de klant centraal

Ik daag je uit eens te tellen hoe vaak je bovenstaande beschrijvingen nog tegenkomt. Wat zeggen deze beschrijvingen? Weinig. Het is een dertien-in-een-dozijn manier van profileren. Als (potentiële) klant weet je zo precies niks over wat je kunt verwachten.

Nee, in 2019 gaan we gaan geen klanten meer voor ons winnen door algemeenheden te verspreiden, gebakken lucht te verkopen en van daken te schreeuwen dat we de goedkoopste zijn (al doen vele supermarktmarketeers enorm hun best om ons dat wel te doen geloven…). Anno 2019 wil de consument aan de hand genomen worden door middel van waardevolle content. Waardevol, dát is het toverwoord.

Steeds meer organisaties voeren om die reden een contentstrategie: zij bedenken, creëren en verspreiden waardevolle content om zo bij te dragen aan het realiseren van de eigen missie. Voor eenieder die denkt dat hieraan een enorme investering vooraf gaat, heb ik goed nieuws: dat is niet zo. Integendeel. Hoe dit zit en hoe je dat doet, leg ik je uit in dit artikel.

Waardevolle contentcreatie via free publicity

Inzetten op free publicity biedt de perfecte basis voor een effectieve contentstrategie. Zeker als je hierbij (minimaal) een maandelijks ritme aanhoudt. Op die manier creëer je een continue stroom van:

  1. Waardevolle content
  2. Media-aandacht
  3. Touchpoints met je doelgroep

Het vinden van de juiste communicatiehaakjes voor free publicity is helemaal niet zo ingewikkeld als men vaak denkt. Er zijn wel duizend-en-één aanleidingen te bedenken voor een interessant verhaal. Dat kunnen persberichten zijn, maar ook blogs, interviews of het organiseren van een (blogger/vlogger)event. Om je op weg te helpen, geef ik je enkele waardevolle aanknopingspunten:

  • Recente ontwikkelingen
  • Vernieuwende, innovatieve projecten
  • Gewonnen prijzen
  • Bijzondere klanten/samenwerkingen
  • Eigen onderzoeksresultaten
  • Trends op basis van data
  • Andere nieuwswaardigheden

Je creëert bovenstaande verhalen met oog op free publicity, maar de waarde van deze content gaat veel verder dan ‘alleen’ dat.

Hergebruiken van content

Alle content die je ontwikkelt voor free publicity kun je perfect ‘hergebruiken’ op je eigen communicatiekanalen. Denk aan je website, social media, nieuwsbrief en/of brochures. Je doorloopt de volgende stappen:

Stap 1

Vraag je relaties om hulp en nodig hen via een nieuwsbrief en/of social uit om deel te nemen aan een onderzoek. Het eerste touchpoint is gecreëerd.

Stap 2

Analyseer de uitkomsten van het onderzoek en verwerk deze in een persbericht. Dit verhaal pitch je samen met de onderzoeksresultaten aan journalisten en redacteuren die schrijven voor titels die door jouw doelgroepen worden gelezen. Zo komt jouw verhaal terecht bij de consument. Touchpoint nummero 2.

Stap 3

Plaats het persbericht dat is geschreven naar aanleiding van het onderzoek op je website, onder de categorie ‘nieuws’. Goed voor de vindbaarheid en het vergroten van de kans op een derde touchpoint. Overigens ook handig voor journalisten die op zoek zijn naar informatie.

Stap 4

Breng je relaties via een nieuwsbrief en/of social op de hoogte van de resultaten van het onderzoek waaraan zij hebben deelgenomen en bedankt hen voor hun hulp. Zo ontstaat het vierde touchpoint.

Stap 5

Deel de mooiste mediaresultaten via je eigen communicatiekanalen. Daarmee laat je zien dat anderen over je schrijven en dat werkt. Altijd. Én het zorgt voor een vijfde touchpoint met je doelgroep.

Je ziet, het voeren van een effectieve contentstrategie hoeft niet altijd zeeën van tijd en bakken met geld te kosten. Als je er een beetje handig mee omgaat, kom je met een focus op free publicity al een heel eind.

Deze blogpost is geschreven door Tessa Puijk, PR- en communicatieadviseur bij Van Diemen PR.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies