Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties


Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten van sportartikelen en -accessoires ter wereld, realiseerde dit met SAP’s Fashion Management Solution (FMS) en SAP Analytics Cloud (SAC).

De inzet van SAP-technologie resulteerde onder andere in een executive dashboard dat is omarmd door het topmanagement van ASICS in het Japanse Kobe. De managers zien in één oogopslag hoe het bedrijf ervoor staat. In het dashboard staat alle informatie bij elkaar die het management nodig heeft voor een gedegen besluitvorming en de dagelijkse aansturing van het bedrijf. De data zijn live en kunnen iedere minuut worden ververst.

Solide basis

Het executive dashboard is het pronkstuk waar ASICS de afgelopen jaren samen met SAP en partners delaware en Nextview stapsgewijs naartoe heeft gewerkt. “Eerst moesten we zorgen voor een solide basis, met wereldwijd één manier van werken, één systeem voor reporting, één template en duidelijke regels voor rapportages”, zegt Menno Huijgen, Global Director SAP Finance & Analytics bij ASICS.

Aan die uniformiteit ontbrak het volgens de directeur. “We werkten met verschillende ERP- en boekhoudsystemen, met verschillende definities en verschillende werkwijzen tot gevolg. Dat zorgde voor complexiteit en inefficiëntie. Als cijfers op verschillende manieren worden aangeleverd, kost het veel tijd om die cijfers te controleren en met elkaar te vergelijken. Op het moment dat er uiteenlopende definities zijn voor bijvoorbeeld ‘net sales’ – en bepaalde waarden soms wel en soms niet worden uitgesloten – weet je eigenlijk niet waar je naar zit te kijken.”

Implementatie FMS

Om ‘appels met appels te kunnen vergelijken’ startte de Japanse sportartikelenfabrikant in 2016 met de implementatie van SAP’s Fashion Management Solution (FMS), ter vervanging van de verschillende systemen die in gebruik waren. “Europa was als eerste aan de beurt, omdat ons Navision-systeem dringend aan vervanging toe was”, vertelt Huijgen. Met de ervaring opgedaan in Europa werd vervolgens FMS uitgerold naar Australië, Hongkong, China en de Verenigde Staten. Japan staat in de planning voor volgend jaar.

“FMS is de solide basis die we nodig hadden”, stelt Huijgen. “We hebben nu alles bij elkaar staan en hoeven de cijfers niet uit verschillende systeempjes op te halen. Als ik in Europa op een knop druk om iets te boeken, ziet ons management in Japan direct waar die boeking terechtkomt. Dat is het voordeel van één centraal systeem met alle data. Dankzij een standaardtemplate voor rapportages zien rapporten er nu altijd hetzelfde uit. En we hebben duidelijke regels opgesteld, bijvoorbeeld voor het afschrijven op de voorraadwaarde.”

SAP Analytics Cloud

“Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je je views op orde hebt”, vertelt Bert Torn, Lead Expert bij delaware. “Die views halen de juiste data uit de onderliggende SAP HANA-database. De volgende stap is het visualiseren en op de juiste manier presenteren van de data, op zo’n manier dat zowel de analist als het management er iets aan heeft.”

Voor de visualisatie onderzocht ASICS diverse tools, waaronder SAP BusinessObjects Web Intelligence, SAP Design Studio en SAP Lumira. “Het was voor ons lastig om een keuze te maken”, aldus Torn. “Juist op dat moment kwam SAP Analytics Cloud (SAC) om de hoek kijken. Die oplossing was toen misschien nog niet helemaal volwassen, maar bood wel precies wat we nodig hadden.”

“SAC kan gewoon de bestaande views consumeren, en sluit naadloos aan op FMS zonder dat we daar rare dingen voor hoeven te doen”, legt Torn uit. “De data blijven bovendien in FMS. We wilden een live connectie met de data en dat lukt niet als je die data eerst naar een ander systeem moet halen. Daarom kozen we ook voor een private SAP HANA Enterprise Cloud-omgeving, en niet voor een public cloud waar andere gebruikers de performance in gevaar kunnen brengen.”

Aan de slag

De implementatie van SAC bestond volgens Torn uit niet veel meer dan het aanmaken van gebruikers en teams. “En vervolgens moet je gewoon aan de slag gaan.” Huijgen: “We zetten SAC in eerste instantie in voor reporting, maar gaan het ook gebruiken voor het tonen van predictive forecastings en planningen.”

“We hebben in vrij korte tijd een nieuw en innovatief dashboard neergezet dat ook daadwerkelijk wordt gebruikt door het topmanagement”, constateert Huijgen tevreden. Die prestatie leverde ASICS en delaware een nominatie op voor een SAP Quality Award. “Ook andere regio’s willen hun cijfers nu op een vergelijkbare manier presenteren. Daarom willen we niet alleen een wereldwijd gebruik van het executive dashboard stimuleren, maar dat dashboard ook doorvertalen naar ‘regiodashboards’. Met de cijfers voor een specifieke regio die ook weer terugkomen in het globale dashboard.”

Verder lezen over Analytics

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

​Customer Success Clinic 2018: The digital heart of doing business

Op donderdag 24 mei organiseert CraniumConnect de Customer Success Clinic 2018 bij SPANT! in Bussum. Customer Success Clinic is hét jaarlijkse evenement voor business- en IT-executives die geïnformeerd willen worden ov...

Events07.05.2018

​Customer Success Clinic 2018: The digital heart of doing business

Verder lezen over SAP

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

SAP SE kondigt vandaag een meerjarige samenwerking aan met het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. Als officiële partner werkt SAP vanaf 2024 samen met het Formule 1-team om de operationele efficiëntie te verhogen en nieuwe...

Technology22.11.2023

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

Streven naar efficiëntie op en naast het circuit
Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

Veel bedrijven hebben te maken met aanzienlijke belemmeringen voor het uitvoeren van duurzaamheidsinitiatieven. De problemen zijn onder meer een gebrek aan communicatie en betrokkenheid van leidinggevenden, ondoeltreffen...

Nieuws14.06.2022

Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport

Data-analyse is niet meer weg te denken uit de sportwereld. Inmiddels breekt de technologie ook door in de e-sport. Het Dota 2-team van het ‘Nederlandse’ Team Liquid heeft de primeur. “Het analyseren van gamedata h...

Technology16.07.2021

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport

SAP Nederland benoemt Jeroen van der Lingen tot Managing Director

SAP heeft Jeroen van der Lingen benoemd tot Managing Director voor Nederland. Zijn voorganger Rinse Tamsma heeft na 3 jaar gekozen voor een andere uitdaging binnen SAP. Jeroen van der Lingen is sinds 1989 werkzaam bij S...

DC Business12.07.2021

SAP Nederland benoemt Jeroen van der Lingen tot Managing Director

SAP introduceert het grootste zakelijke netwerk ter wereld

SAP heeft tijdens zijn wereldwijde SAPPHIRE NOW-conferentie het SAP Business Network aangekondigd. Het SAP Business Network brengt het SAP Ariba Network, SAP Logistics Business Network en SAP Asset Intelligence Network s...

DC Business03.06.2021

SAP introduceert het grootste zakelijke netwerk ter wereld

Brouwer Habesha maakt Ethiopische droom waar met SAP Cloud for Customer

Biermerk Habesha veroverde in enkele jaren tijd de harten van Ethiopiërs. Het ‘Cold Gold’ groeide in recordtempo uit tot een van de grootste biermerken van het land. Om de kwaliteit en service op een hoog niveau te...

DC Business25.05.2021

Brouwer Habesha maakt Ethiopische droom waar met SAP Cloud for Customer

EY draagt bij aan een veilig Eurovisie Songfestival

Een daverende show voor 3500 man publiek; het lijkt bijna onwerkelijk in coronatijd. Het Eurovisie Songfestival 2021 toont aan dat het mogelijk is, mede dankzij slimme technologie onder regie van EY. Het Eurovisie Songf...

Technology20.05.2021

EY draagt bij aan een veilig Eurovisie Songfestival