​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM

Vorig artikel Volgend artikel

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze investeringsronde.

Xenia

Met de investering wil Dutch Analytics het team uitbreiden om hun software platform Xenia verder te ontwikkelen. Deze software helpt bedrijven om Artificial Intelligence (AI) - algoritmes na ontwikkeling operationeel te maken, te beheren en te monitoren. Tegelijkertijd wil men het geld gebruiken om het klantenbestand in Europa en daarbuiten te laten groeien.

"Als hoofdinvesteerder in deze ronde geloven we sterk in het potentieel dat Xenia biedt voor de AI-markt wereldwijd", zegt Roel Janssen, partner bij Global Founders Capital. "We zien in Dutch Analytics een ambitieus, jong bedrijf met een internationaal en multidisciplinair team dat klaar is om op het wereldtoneel succesvol te zijn."

Snelle groei

Dutch Analytics, opgericht in december 2016, is snel gegroeid en bestaat nu uit een team van bijna 20, inclusief de 3 medeoprichters. Het idee achter het Xenia platform is ontstaan uit de ervaring dat veel bedrijven moeite hebben om AI-modellen operationeel te krijgen. Sterker nog, bijna 90% van alle ontwikkelde AI-modellen wordt nooit in gebruik genomen.

“Veel organisaties ontwikkelen krachtige AI-algoritmes met substantiële waarde, maar ze hebben moeite om ze in gebruik te nemen. We zien dat het gemiddeld een half jaar duurt om een AI model operationeel te krijgen, en slechts 10% wordt succesvol geïmplementeerd. Veel modellen komen daarom nooit tot hun recht. Uiteindelijk voegen algoritmes alleen waarde toe als ze 24/7 actief zijn en volledig geïntegreerd zijn met bestaande bedrijfsprocessen, ”zegt Yannick Maltha, CEO van Dutch Analytics.

Door een product aan te bieden dat dit probleem aanpakt, stelt het bedrijf zowel kleine als grote bedrijven in staat om hun AI op een eenvoudige, schaalbare en veilige manier te gebruiken en te beheren.

BAM niet alleen meer klant

Met klanten zoals BAM heeft Dutch Analytics de waarde aangetoond die het dagelijks gebruik van AI-modellen heeft voor bedrijven. Xenia heeft zich reeds bewezen als fundament voor AI-toepassingen in conditiebewaking, beeldherkenning en voorspellend onderhoud.

“AI is en wordt steeds belangrijker voor de bouw- en onderhoudsindustrie. Met deze investering bevestigt BAM de waarde die Dutch Analytics heeft voor ons en andere bedrijven”, zegt Maarten van Raaij, directeur Infra Rail bij BAM.

[Fotocredits © Phongphan Supphakank - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies