Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model


1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet ik beginnen?

Bepalende factoren voor de marketingstrategie zijn budget, tijd, capaciteit en product of dienst. Maar ook zeker zijn doorlooptijd, doelgroep, padlengte, demografie, doelen en meer bepalend voor de optimale strategie.

Door deze overdaad aan variaties is het ook logisch dat veel bedrijven niet weten waar te beginnen. Daarom is het 4F Strategie Marketing Model ontwikkeld. Het geeft een overzicht van welke kanalen geschikt zijn in de verschillende fasen van de klantreis.

Van eerste aanraking met jouw bedrijf tot vaste klant

We kennen het See, Think, Do, Care model van Google ondertussen. Deze variant op het AIDA (Awareness, Interest, Desire, Action) model, geeft de fasen van een klantreis aan. Echter geeft dit model niet aan welke kanalen het best wanneer in te zetten zijn. Zo heeft Google het niet over offline marketing, Facebook/Instagram marketing, Email marketing en veel meer interessante kanalen.

Al snel liep ik vast toen ik zocht naar een marketing model wat wel volledige invulling aan kon geven aan alle facetten van marketing. Daarom kwam ik tot de conclusie zelf een model op te stellen wat mij en de bedrijven waarmee ik in contact ben verder te helpen.

Doordat ik meer dan 10 jaar werkzaam ben in marketing, waarbij ik meer dan 1.000 bedrijven geholpen heb, heb ik een goed beeld van de mogelijkheden die er zijn. En zo ontstond het 4F Strategie Marketing Model.

De 4 F’s verklaard

De fasen die het model definieert zijn:

  1. Flow, creëer bekendheid onder brede groepen;
  2. Follow-up, volg engagers uit deze groepen op;
  3. Focus, zoom in op inschrijvers uit de groepen;
  4. Foster, nurture de inschrijvers die klant zijn geworden.

Flow Fase

flow-fase-4f-strategy-model
flow-fase-4f-strategy-model

Het 4F model start met het creëren van beweging, oftewel flow. Verschillende offline en online kanalen zijn in te zetten om onder de aandacht te komen bij (vooraf gedefinieerde) doelgroepen. Van koude kanalen met veel bereik, tot warme kanalen met selectiever bereik en alles wat er tussen zit.

Flow wordt gecreëerd door op een beurs te staan, een blog te schrijven, Google adwords in te zetten of een reclame te lanceren op radio/tv. Afhankelijk van o.a doelstellingen, doelgroep, budget en capaciteit zullen een of meer kanalen in de flow fase worden ingezet.

Kanalen Flow fase: Beurzen, Congres, TV, Radio, Direct mail, Blog, Organic social, Offline advertenties, Google ads, SEO, Display ads, YouTube, Posters en meer.

Follow-up Fase

follow-up-fase-4f-strategy-model
follow-up-fase-4f-strategy-model

De mensen die reageren op de uitingen in de flow fase worden gezien als (bovengemiddeld) geïnteresseerd en stromen automatisch door naar de follow-up fase. Mensen die bijvoorbeeld via een televisiereclame, een zoekwoord in Google of via een linkje in een extern blog naar de website navigeren worden in een ‘remarketing bakje’ gestopt. Zodra mensen uit een specifiek bakje weer op bepaalde websites zoeken, op Youtube specifieke video’s kijken of naar LinkedIn gaan zien ze verschillende uitingen terug.

De uitingen in de Follow up fase zijn gericht om de bezoeker terug te halen en te motiveren tot het (alsnog) maken van een (sub)doel. Door conversie-optimalisatie in te zetten op het eind van de follow up fase wordt de conversieratio verder gestuwd.

Per product of dienst weegt de effectiviteit van remarketing anders. Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) bijvoorbeeld hebben over het algemeen minder aan remarketing.

Kanalen Follow-up fase: Linkedin Remarketing, Facebook/Instagram remarketing, RLSA, Display remarketing, Shopping remarketing, Vergelijkbare doelgroepen en meer.

Focus Fase

focus-fase-4f-strategy-model
focus-fase-4f-strategy-model

De voorgaande fasen leiden naar een (sub)conversie toe. Iemand laat contactgegevens achter om bijvoorbeeld een welkomsbonus te ontvangen. De bezoeker is van een anonieme bezoeker op de website naar een geverifieerd persoon getransformeerd. Nu de contactgegevens bekend zijn is het niet meer nodig om via relatief dure kanalen marketing te voeren. Nu is het mogelijk geworden een gerichte email te sturen, gericht te bellen of gericht te remarketen.

Dit richt je in via marketing automation. Op dag 1 gaat mail 1 de deur uit, die wordt opgevolgd door mail 2 op dag 5. Als mail 2 wordt geopend en geklikt wordt op een button waarbij de gebruiker uitkomt op een specifieke webpagina wordt mail 3 verstuurd. Tevens volgt er een Google display uiting op de personen die op de webpagina zijn uitgekomen, enz.

De focusfase werkt toe naar een hoofdconversie, waarbij de bezoeker bereid is klant te worden. In deze fase kunnen overigens ook weer gerichte Facebook-uitingen, Instagram campagnes, hard copy en meer worden benut om een conversie te ondersteunen.

Kanalen: Email, Direct marketing, Hard copy, Social media, Google ads, RLSA, Display remarketing en meer.

Foster Fase

foster-fase-4f-strategy-model
foster-fase-4f-strategy-model

Deze fase lijkt op de focus fase, waarbij ook sprake is van marketing automation. Nu de bezoeker klant is geworden wil je dat dezelfde bezoeker vaker dan één keer converteert. De klant gaat een nieuwe fase in waarbij wordt ingespeeld op de persoonlijke wensen. Nu je de klant kent en weet wat de klant wilt (koopt) is hier gericht op in te spelen. Dit is te herhalen gedurende de customer life cycle.

Kanalen: Email, Direct marketing, Hard copy, Social media, Google ads, RLSA, Display remarketing en meer.

Content, data analyse en verwerking

Door alle fasen heen wordt veel bruikbare data opgebouwd. Welke kanalen dragen bij aan conversies, dragen bij aan de customer journey en aan de customer lifecycle? Welke campagne(uiting) heeft voor hoeveel procent bijgedragen tot welk doel? Door dit scherp te krijgen zijn de optimale paden, padlengtes, touchpoints en uitingen te bepalen.

Er is veel door te meten en bij te houden. Dat is haast niet bij te houden als mens, gelukkig wel voor software. Om alle data scherp te interpreteren gebruiken we Platform M., een zelfstandige tool specifiek gebouwd om de beste controle op jouw online marketing activiteiten te houden. Ook houden we via het Platform M. bij welke content op welke plek het best naar voren kan komen. Ook dit wordt bijgehouden en resulteert in een contentkalender. Hierdoor wordt het voor elk bedrijf mogelijk zelfstandig marketing te voeren als een professional!

Totaal Overzicht 4F Strategie Marketing Model

4F-visualisatie
4F-visualisatie

4F Strategy Model in de praktijk

Praktisch: Beknopt de 4 fasen van het 4F strategy model in praktijk.

1. Flow fase; Een anoniem persoon hoort via een radiocommercial informatie over een online marketing cursus en gaat via zijn/haar mobiel via Google search naar de website van het bedrijf dat de cursus aanbiedt;

2. Follow-up fase; Via de website wordt een cookie geplaatst waardoor het anoniem persoon een client-ID is geworden. Hierdoor is het mogelijk dat een paar uur later een remarketing uiting in de vorm van een leadformulier wordt getoond op LinkedIn;

3. Focus; Nadat het leadformulier via de LinkedIn advertentie is ingevuld en mevrouw Janssen haar naam en email-adres heeft achter gelaten voor een vrijblijvend contact wordt er contact opgenomen. Mevrouw Janssen neemt niet direct een dienst af. Ze twijfelt nog. Wel ontvangt ze nog twee emails met additionele informatie. Via de tweede email klikt ze naar de betaalpagina en sluit ze een 4 daagse online marketing cursus af;

4. Foster; Nadat mevrouw Janssen de cursus online marketing voor beginners succesvol heeft afgerond volgen er via Facebook remarketing en email een half jaar later uitingen rondom een cursus online marketing voor gevorderden.

Deze blogpost is geschreven door Wouter Swagemakers, Head of Digital Touchpoints bij Marketing Madheads.

[Afbeelding © patpitchaya – Adobe Stock]

Verder lezen over Analytics

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

​Customer Success Clinic 2018: The digital heart of doing business

Op donderdag 24 mei organiseert CraniumConnect de Customer Success Clinic 2018 bij SPANT! in Bussum. Customer Success Clinic is hét jaarlijkse evenement voor business- en IT-executives die geïnformeerd willen worden ov...

Events07.05.2018

​Customer Success Clinic 2018: The digital heart of doing business

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over SEO

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

De beroemde SEO-conferentie van Yoast is terug! Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan weer een nieuwe editie van de online market...

Search28.03.2023

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023