Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Vorig artikel Volgend artikel

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige evenement in de Benelux dat zich puur en alleen richt op alle facetten van datamanagement. En met 5.000 bezoekers, 100 lezingen en zo'n 85 exposanten maakt dit tot hét event als het gaat om big data.

Want big data zijn onmisbaar, het is tegenwoordig de basis voor vrijwel iedere (grote) beslissing binnen een modern bedrijf. Organisaties beschikken vaak al over enorm veel data. Maar de grote uitdaging zit hem erin om met al deze beschikbare data waarde toe te voegen aan een proces of klanttraject. En net zo belangrijk hierbij is het effectief analyseren van alle verzamelde data. Daarom lichten we in deze blog twee van de belangrijkste pijlers uit: Data Science en Analytics.

We believe knowledge is the key ingredient for success!

Data Science

Data Science loopt als een soort rode draad door de Big Data Expo heen. Specifiek binnen het thema is er een aantal presentaties waar sprekers ingaan op alle mogelijkheden. Zoals in hoeverre met het toepassen van data science men de waarde van een dienst of een service kan verhogen. Daarnaast geven sprekers aan in hoeverre de techniek te gebruiken is voor het reduceren van bedrijfsrisico’s. Wie vandaag de dag succesvol wil zijn zal data moeten analyseren en testen, testen en nog eens testen.

Het leven was ooit heel overzichtelijk. Een winkel zag een klant eens of tweemaal per jaar terugkomen voor een herhaalaankoop. Inmiddels is alles anders. Het voorspellen van klantbehoeften was nog niet eerder zo belangrijk. Data science is te gebruiken voor het forecasten van wat consumenten willen en in hoeverre daar slim op in te spelen bij omnichannel klantinteracties. Het geeft inzicht in het gebruik van digitale kanalen, zoals WhatsApp en Facebook Messenger, maar ook in hoe consumenten omgaan met deze kanalen en welke groei ze laten zien.

Analytics

Leuk natuurlijk al die verzamelde data. Maar wat doe je ermee? Daar zit gelijk ook de grootste uitdaging. Data is onmisbaar, maar toch draait het er uiteindelijk om wat je doet met alle verzamelde data. Je zal een manier moeten vinden om deze effectief te analyseren.

Analytics geeft inzicht, kan zorgen voor waarde creatie binnen een organisatie en is absoluut een stuk toegankelijker dan pakweg vijf tot tien jaar geleden. Waar analytics eerder deed denken aan een feestje voor intimi, leggen BI-tools nu een wereld aan inzicht bloot voor personeel binnen alle lagen van een organisatie. Analytics is veranderd van een finance party in een voor iedereen te begrijpen zakelijk aspect.

De steeds grotere hoeveelheden en complexere data bieden dus veel zakelijke kansen. Het zijn de organisaties die erin slagen om gebruikers op diverse niveaus deze data te laten analyseren die hun kansen grijpen. Begrijpelijke analysetools zorgen voor begrip tussen de ene en de andere medewerker, ongeacht het niveau. Maar vermoedelijk nog belangrijker: de juiste analyse leidt tot slimme campagnes en bevlogen medewerkers, zaken die gericht zijn in te zetten voor het behouden van klanten.

Bezoek de Big Data Expo

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Data Science en Analytics? Blokkeer dan alvast 19 en 20 september in je agenda, want dan wil jij bij de Big Data Expo aanwezig zijn.

Klik hier om jezelf gratis aan te melden

[Afbeelding © sdecoret - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies