Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding


Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die wil dat een website goed wordt gevonden. Als je je website slim en goed inricht én de trends volgt, scoor je hoger in de zoekmachines. Daardoor trek je meer bezoekers naar je website. Precies dát is het doel van SEO. Het grote voordeel van SEO is dat het, in tegenstelling tot SEA en advertenties op social media, gratis is. Van een goede SEO-strategie pluk je snel de vruchten. Wij vertellen je er meer over!

Waarom je vandaag SEO nog serieus moet nemen

Maak SEO onderdeel van je marketingstrategie. Zonder goede zoekmachineoptimalisatie wordt het lastig om goed gevonden te worden. Dat is in alle opzichten zonde. Je klanten en potentiële klanten bereiken je namelijk minder snel. Terwijl je er met een goede strategie voor zorgt dat je zomaar tientallen tot honderden bezoekers extra per maand trekt. Ook jouw klanten zoeken online naar een product of dienst. Om onder de aandacht te komen heb je het liefst een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines. De kans wordt dan groter dat ze op jouw site terechtkomen. Want hoe vaak komt het voor dat je nog allemaal volgende pagina’s doorzoekt? Zelfs als de meeste klanten offline bij je terechtkomen, is het belangrijk dat je goed vindbaar bent. Stel je voor dat ze op je bedrijfsnaam googelen en de website niet kunnen vinden? Dat is hartstikke zonde en kan zelfs afbreuk doen aan je geloofwaardigheid.

SEO start met een goede website

Het internet bestaat uit miljarden websites. Zoekmachines gebruiken zogenaamde ‘ranking factoren’ om ze op een rijtje te zetten. Wel zo handig, want zo krijg je alleen de voor jou relevante zoekresultaten te zien als je ergens naar op zoek bent. Een goed gebouwde site is een belangrijke randvoorwaarde voor SEO. Het draait niet alleen om de beste teksten en het verwerken van zoekwoorden. Is je site wel ‘mobile friendly’? Zijn de url’s logisch? Hoe zit het met linkbuilding?Maak je optimaal gebruik van een heldere structuur, kopjes en meta-data? SEO heeft meer om het lijf dan alleen het online zetten van een website. Het heeft onderhoud nodig en de zoekmachines, Google wordt het vaakst gebruikt, wijzigen af en toe hun ranking factoren.

Dit levert een goede SEO-strategie je op

Een goede SEO-strategie levert je veel op:

  • Meer bezoekers naar je website: hoe meer bezoekers, hoe serieuzer de zoekmachines je site nemen.
  • Een expertstatus: zorg ervoor dat je goed scoort op zoekwoorden die relevant zijn in jouw vakgebied.
  • Relevanter websiteverkeer: bezoekers die bewust je site bezoeken omdat jij een antwoord/ product/ dienst biedt waar zij naar op zoek zijn.
  • Betrouwbare uitstraling: als je organisch, dus zonder de inzet van advertenties, goed vindbaar bent geeft je dat niet alleen een expertstatus, het komt ook betrouwbaar over.
  • Je doelgroep leert je steeds beter kennen: SEO wordt steeds leuker als je ziet dat het werkt. Je doelgroep leert je bedrijf steeds beter kennen en daar kun je slim op inspelen door content te creëren waar zij iets aan hebben.
  • Jij leert jouw doelgroep beter kennen: door te zien welke dingen het beste scoren, krijg je nog meer inzicht in het zoek- en klikgedrag van je doelgroep. Dat is nuttige informatie voor je bedrijfsvoering!
  • Inzicht in resultaten: in Google Analytics meet je gemakkelijk wat het resultaat is van SEO. Je kunt hier namelijk zien wat de organische vindbaarheid van je site is.
  • Beter vindbaar in de toekomst: als je landingspagina’s goed schrijft en deze aanvult met een aantal ijzersterke blogartikelen, heb je daar jaren profijt van. Let maar eens op hoe vaak jij belandt op een ‘ouder’ artikel. Dit artikel wordt door de zoekmachines nog steeds heel relevant gevonden. SEO vraagt om een langetermijnvisie.

Het belang van linkbuilding

Wat is linkbuilding? Met linkbuilding zorg je ervoor dat er linkjes vanaf andere websites naar jouw website worden geplaatst. Dit is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Google ziet links naar jouw site namelijk als een aanbeveling. Je raadt het al, hoe meer linkjes er naar je linken, hoe waardevoller je website wordt. Toch is het niet verstandig om zomaar rond te vragen of anderen naar je site willen linken. Het gaat namelijk niet alleen om kwantiteit, maar ook om kwaliteit. Hoe relevanter de backlinks zijn, hoe hoger de zoekmachine je ‘rankt’.

Google keurt het af als je veel links hebt naar je site die totaal niet relevant zijn. Het is verstandig om geleidelijk aan links te verkrijgen. Bij voorkeur zorg je ervoor dat die komen van websites met autoriteit. Er zijn volop mogelijkheden voor het verzamelen van externe links naar je website. Deze backlinks gaan ervoor zorgen dat je site nog beter wordt gevonden. Schrijf artikelen en blogs om deze te delen op social media. Vraag leveranciers en samenwerkingspartners om een plekje op hun website. Google ziet het liefst een zogenaamd ‘natuurlijk linkprofiel’. Dit bestaat uit linkjes via verschillende kanalen. Vroeger werden linkjes massaal ingekocht, maar die strategie is allang achterhaald en de zoekmachines betstraffen in plaats van belonen je hiervoor.

Goede zichtbaarheid voor ondernemers

Nog niet actief bezig met een SEO-strategie? Weet je niet goed waar je moet beginnen? Local Scope helpt kleine en middelgrote ondernemers hun online zichtbaarheid te verbeteren. Zo krijg je zelf veel meer grip op je vindbaarheid én ga je met kwalitatief goede linkbuilding aan de slag. SEO is leuk, maar kost wel veel tijd. Ga daarom met een expert aan de slag. Local Scope is een laagdrempelige specialist in online vindbaarheid en heeft aantrekkelijke tarieven. Nu heb je echt geen excuses meer om overal je gezicht te laten zien!

[Fotocredits –  iLee© Adobe Stock]

...

Verder lezen over Analytics

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent