Social Media15.05.2011

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google


de-pr-lessen-van-facebook-s-mislukte-cam.jpg
de-pr-lessen-van-facebook-s-mislukte-cam.jpg

Afgelopen week werd bekend dat Facebook controversiele tactieken heeft gebruikt om het onderwerp privacy bij zichzelf weg te halen en Google ermee te associeren. Facebook huurde PR-bureau Burson-Marsteller in om verhalen te pushen die Google’s privacy in een kwaad daglicht zouden stellen. Zo zou Google met zijn product Social Circle informatie verzamelen van Facebook- en andere social netwerk-accounts. De strategie werkte averechts: bloggers en journalisten onthulden de pitch van het PR-bureau, waardoor ze met de billen bloot moest en moest onthullen wie de opdrachtgever was: niet Apple of Microsoft, maar Facebook.

Journalisten schoven de claim van Facebook over Google al snel met argumenten van tafel. De poging van Facebook om Google zwart te maken, zegt natuurlijk iets over de rivaliteit tussen beide bedrijven. En alhoewel Google tot nu toe nog geen Facebook-variant op de markt heeft gebracht, voelt Facebook blijkbaar de hete adem in zijn nek. Larry Page maakte in april dit jaar bekend dat bonussen voor medewerkers mede-afhankelijk worden gemaakt van het succes van Google’s social media strategie dit jaar.

Maar er is meer aan de hand. Zoals Google News wordt gevuld met content die is gecreëerd door kranten en andere nieuwsbronnen, zo laat Google’s Social Circle content zien van Facebook. En daarover is Facebook ook not amused. De actie van Facebook is dus met bovenstaande argumenten prima te verklaren en te begrijpen, maar er begrip voor opbrengen is iets anders. Het aanvallen van een concurrent laat voor mij zien dat je het niet op eigen kracht had gekund.  En als PR-bureau moet je je hiervan distantiëren.

Daarnaast vraag ik me af voor wie het schadelijker is: Facebook of Burson-Marsteller. Ik denk voor de laatste. Als PR-bureau is je belangrijkste klant de journalist en de blogger. Dat betekent dat je klanten ook nee moet durven verkopen. Dat had Burson-Marsteller wat mij betreft ook moeten doen. Het is onetisch pers op deze manier te beïnvloeden en relaties met pers hiervoor te gebruiken. Saignant detail is dat de twee PR consultants van Burson-Marsteller in kwestie, Jim Goldman en John Mercurio, beiden journalist zijn geweest. Juist zij zouden moeten weten wat pers wel en niet op prijs stelt. Wat mij gelijk doet beseffen dat zij als journalist waarschijnlijk zulke info op prijs hadden gesteld. In ieder geval hebben ze het plan als kansrijk ingeschat.

De goede, onbesproken reputatie van een PR-bureau is van levensbelang voor het bestaansrecht ervan. Pers zou anders niet meer naar je luisteren en waarom zou een prospect nog bij je aankloppen?

Wat zou jij doen als je nu klant was van Burson-Marsteller? Zou je er nog net zoveel vertrouwen in hebben dat het bureau de belangen van de journalist hoog in het vaandel heeft staan? En wat zouden de gevolgen zijn voor jouw merk, nu het PR-bureau zo’n slechte beurt heeft gemaakt bij pers? Een relatie op het spel gezet voor merk A, betekent automatisch dat merk B daar ook onder lijdt. Dit voorval geeft de hele PR-industrie een flinke knauw.

En Facebook? Die blijft gewoon iedere dag nieuwe leden erbij krijgen.

Verder lezen over Facebook

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Verder lezen over Google

Podcast maken? AI doet het vanaf je notities

Wil je tijd winnen? Google introduceert de mogelijkheid om podcasts te genereren met behulp van AI.

Artificial Intelligence12.09.2024

Podcast maken? AI doet het vanaf je notities

Zeg maar niks
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

Zowel Google als Apple moet een dikke miljardenboete aan de EU betalen. Dit is hoeveel.

Technology11.09.2024

De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up

Google heeft zijn nieuwe Pixel 9 aangekondigd en dat deed het met maar liefst 4 toestellen. Ze voerden de boventoon tijdens de Made By Google-presentatie. Dit zijn de belangrijkste nieuwe mogelijkheden.

Mobile14.08.2024

5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up

Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan

Google heeft naast zijn Pixel-telefoons ook een nieuwe smartwatch aangekondigd en die komt dit jaar niet alleen. Dit is de Pixel Watch 3.

Gadgets13.08.2024

Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan

Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9 

Pixel 9 staat voor de deur en die komt niet alleen. De nieuwe reeks smartphones van Google bestaat uit maar liefst 4 smartphones. Een standaard model, een Pro-model, een extra groot model en een vouwbaar model. Dit is wat we weten over de Google Pixel 9. 

Mobile13.08.2024

Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9 

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over PR 2.0

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Uit het wereldwijd onderzoek naar vertrouwen van Edelman blijkt dat van alle wereldburgers, Nederlanders het minst vertrouwen hebben in sociale media. De resultaten werden eind januari bekendgemaakt en afgelopen donderda...

Media10.03.2014

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Startupscène zweert bij growth hacking

Growth hacking, simpel gezegd een strategisch plannetje om aan groei te werken, is het nieuwe buzzwoord in online startupland. Tegelijkertijd rollen de nieuwe growth hackershelden over elkaar heen om te verkondigen dat h...

Startups08.02.2013

Startupscène zweert bij growth hacking

Facebook PR op voet van oorlog met media

De relatie tussen PR en journalistiek en bloggers kent altijd al een zeker spanningsveld. Voor beiden partijen geldt, ook al willen ze je soms anders doen geloven: "Can't live with them, can't live without them". In Nede...

Media19.06.2011

Facebook PR op voet van oorlog met media

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

We hebben er weer eentje. Een 'customer service fuck-up, turning into reputation nightmare'. Misschien herinner je je nog het debacle van United Airlines? United Airlines ruïneerde tijdens het vervoer de gitaar van e...

Media08.06.2011

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

“Social Media” dekt lading niet meer.

David Meerman Scott was in Amsterdam. Bij Social Media Club Amsterdam stond hij voor een bomvolle zaal, met tachtig deelnemers. En op de wachtlijst stonden er nog eens 50. Toen Meerman Scott - de tweede naam 'Meerman'...

Social Media19.05.2011

“Social Media” dekt lading niet meer.