Facebook "Social norm" is veranderd

Vorig artikel Volgend artikel

Privacy is een belangrijk onderwerp als we het over Social Media hebben en veel te weinig mensen hebben door welke riscico's zij kunnen lopen door hun hele leven op het internet open te gooien. Social Media sites spelen daarin een belangrijke rol, en hebben mensen middelen geboden om de "sociale norm" van welke informatie je wel en niet deelt, te verlagen.

Met name Facebook duikt regelmatig op in het nieuws als het onderwerp Privacy wordt aangesneden. Het bedrijf lijkt het op dat punt niet altijd zo nauw te nemen. In onderstaand kort interview tussen TechCrunch Michael Arrington en Facebook oprichter Mark Zuckenberg komt het onderwerp Privacy wederom aan de orde.

Zuckenberg vindt dat de 'Social Norm' behoorlijk is veranderd en ziet het als zijn taak deze veranderingen te laten reflecteren in de recent aangepaste strategie van Facebook waarbij de privacy van mensen default niet langer is gewaarborgd: "We view it as our role in the system to constantly be innovating and be updating what our system is to reflect what the current social norms are".

De geloofwaardigheid van Zuckenberg is hiermee ver te zoeken. Facebook is een 100% commercieel bedrijf en het ontsluiten van profielen op het internet alleen al via zoekmachines, levert waarschijnlijk aan pagina-impressies waarop advertenties worden getoond, miljoenen op. Ook dat is een overigens een norm.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies