Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vanaf maart 2024 geldt in Europa de Digital Markets Act (DMA) voor techbedrijven als Microsoft, Meta, Apple en Google (Alphabet). Deze wetgeving moet consumenten meer keuzevrijheid garanderen. Zo moeten de grote techbedrijven het makkelijker maken om ook diensten van concurrenten te gebruiken. Een goed voorbeeld is de keuze voor een zoekmachine. In Google Chrome is, uiteraard, Google de primaire zoekmachine. Met de invoering van de DMA wordt het voor gebruikers van de desktop versie van de Chrome browser straks een stuk makkelijker om een andere zoekmachine als favoriet in te stellen.
Google Chrome wordt voorbereidt op de DMA
Het lijkt erop dat Google dus al aan het voorsorteren is op de definitieve invoering van de DMA. Een X-gebruiker ontdekte namelijk een aangepaste optie in de meest recente build van Google. Daarin is een functie opgenomen waarmee gebruikers zelf een standaard zoekmachine in Chrome kunnen instellen.
Bij de instellingen van de browser is in de zogenoemde Canary-build op de pagina voor ‘Search Enging Settings’ nu een optie te zien waarmee gebruikers hun favoriete, standaard, zoekmachine kunnen selecteren. Het was wel al mogelijk om in Chrome een andere standaard zoekmachine in te stellen, maar de nieuwe functie wordt vanaf volgend jaar automatisch, als popup, toegevoegd.
DMA komt er eindelijk aan, overtreden kan duur worden
De Digital Markets Act, of DMA dus, is specifiek bedoeld voor de grootste techbedrijven. Bedrijven die een marktkapitalisatie van minimaal 75 miljard euro hebben en het platform of app moet op zijn minst 45 miljoen maandelijkse gebruikers tellen. Overtreedt zo’n bedrijf die Digital Markets Act, dan kunnen ze rekenen op boetes die tot 10 procent van hun jaaromzet gaan. Vallen ze in herhaling met hun overtreding, dan kan dat zelfs 20 procent worden. Met miljardenomzetten kan dat een overtreding dus een dure aangelegenheid worden.
Oorspronkelijk zou deze wetgeving al in 2022 worden ingevoerd, maar dat werd diverse keren uitgesteld omdat de officiele Europese goedkeuring – alle landen moesten de wetgeving accorderen – op zich liet wachten. 1 Maart 2024 is het dan eindelijk zover.
Behalve dat de DMA meer keuzevrijheid voor consumenten moet bieden, is de wetgeving ook bedoeld om concurrerende startups meer kansen te geven te concurreren en te innoveren in de online platformomgeving, zonder te hoeven voldoen aan oneerlijke voorwaarden die hun ontwikkeling beperken.
Verder lezen over Google Chrome
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online28.11.2023
De populaire Microsoft Office 365-extensie verdwijnt
Online18.10.2023
Chrome verbetert je tikfouten nu alvast in de URL
Online24.05.2023
5 manieren waarop Google de privacy verbetert
Online19.05.2023
10 tips en tricks voor Chrome
Online05.01.2023
Chrome werkt binnenkort niet meer op vele Windows-computers
Online30.09.2022
8 handige extensies voor de Chrome-browser
Online05.09.2022
Gevaar: update nu je Google Chrome-browser
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023
Nieuwe Google Doodle ter ere van Jaap Eden
Search14.09.2023