Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijst. Zo willen mensen meer sporten, gezonder eten en minder alcohol drinken (Dry januari?) om een paar kilo’s kwijt te raken of zich fitter te voelen.
Maar voor sommige bedrijven is dit dan ook het perfecte moment om hierop in te spelen en hun doelgroep te bereiken via online advertenties. Dat werkt echter niet voor iedereen motiverend: Uit onderzoek van Ipsos en Google onder duizend Nederlanders blijkt dat 68% online advertenties over diëten vervelend vindt. Binnen deze groep vindt 36% deze advertenties juist extra kwetsend rond de start van het nieuwe jaar.
Online advertenties kwetsend?
Dat online advertenties over dit onderwerp rond deze periode als kwetsend worden ervaren, komt onder andere doordat mensen worstelen met hun zelfbeeld of niet geloven dat de producten daadwerkelijk effect hebben.
“Ik realiseer me dat diëten op de lange termijn niet voor mij werkt. Sterker nog, het heeft er alleen maar voor gezorgd dat ik kilo’s aankwam. Ondanks mijn gebrek aan interesse in diëten, word ik elk jaar in januari overspoeld met reclame voor afslankmiddelen. Ik merk dat deze advertenties een negatieve invloed hebben op mijn zelfvertrouwen”, aldus Vera Camilla, content creator, ondernemer en boegbeeld voor body positivity.
Zelf beperken van online advertenties
Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat 57% van de Nederlanders online advertenties met alcohol vervelend vindt en maar liefst 73% geeft aan online advertenties over daten als vervelend te ervaren.
Maar waar mensen zich helaas niet bewust van zijn, is dat zij zelf maatregelen kunnen nemen om het zien van dit soort advertenties te beperken. Diëten, alcohol en daten zijn namelijk een aantal van de gevoelige onderwerpen binnen Google’s Advertentiecentrum, samen met onderwerpen als kansspelen en ouderschap.
“In ons Advertentiecentrum kan je persoonlijke advertenties uitschakelen of advertenties over wat voor jou gevoelig is beperken, maa rte weinig mensen zijn zich hiervan bewust. 64% van de Nederlanders weet namelijk niet dat je online advertenties over gevoelige onderwerpen kunt beperken op de website en apps van Google. Als je bijvoorbeeld niet geconfronteerd wil worden met dieetadvertenties, dan heb je de mogelijkheid om dit onderwerp uit te schakelen.” Zo geeft Martijn Bertisen, Directeur van Google Nederland, aan.
Hoe zet je gepersonaliseerde ads uit?
In het Advertentiecentrum kun je onder andere instellen welke persoonlijke gegevens worden gebruikt, welke gevoelige onderwerpen beperkt moeten worden en kun je gepersonaliseerde advertenties uitschakelen. Je vindt het Advertentiecentrum via myadcenter.google.com.
Eenmaal op die pagina zie je gelijk rechtsboven “Personalized ads: On.” staan. De snelste manier om gepersonaliseerde ads uit te schakelen is daar op het pull-down menu te klikken en onderaan voor turn-off te kiezen.
Andere opties zijn om de ads die je te zien krijg te personaliseren. Of je privacy instellingen daar aan te passen. Meer info hierover is ook te vinden via de Google Support pagina over het advertentiecentrum van Google.
[Fotocredits – ActionGP © Adobe Stock]
Verder lezen over AdSense
Advertising22.03.2021
In 2020 heeft Google 3,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd
Advertising19.10.2018
Budget voor search advertising blijft ook in Nederland toenemen
Marketing20.03.2018
Google Remarketing; waarom dit niet aan jouw strategie mag ontbreken
Advertising27.01.2014
Nieuwe functie Adsense: direct zelf adverteerders contracteren voor je eigen site
Technology19.06.2013
10 jaar Google AdSense: Hangout & Ping Pong
Technology29.09.2012
Google gaat verder met schoonmaak
Advertising25.07.2012
The Dark Knight Rises, deel twee
Technology09.08.2010
Nieuwe layout voor Google Adsense
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023
Nieuwe Google Doodle ter ere van Jaap Eden
Search14.09.2023