Advertising02.05.2022

Kies welke advertenties je niet wil zien op Google


Stel je voor dat je net een gokverslaving hebt overwonnen: dan zit je er niet echt op te wachten dat je allerlei advertenties te zien krijgt over online casino’s. Je kunt er helaas niet helemaal onderuit (immers stikt het ervan op de Nederlandse televisie sinds de wet- en regelgeving is veranderd), maar je kunt het wel uitschakelen in bijvoorbeeld Google. Dat kan nu met steeds meer onderwerpen.

Cookies

Je kent dat vast wel: je hebt ergens gekeken voor iets leuks, het al dan niet gekocht, maar het blijft maar voorbij komen als je op andere sites komt. Cookies: heel verleidelijk, maar ook irritant. Zeker als je voor iemand een cadeautje wil shoppen en die persoon ook vaak gebruikmaakt van jouw laptop. Je kunt die cookie-advertenties wel wegkruisen en aangeven dat je er niet van gediend bent, maar dan is in het geval van onderwerpen die traumatisch voor je zijn het kwaad al geschied.

Sinds 2020 kun je er in Amerika binnen Google voor kiezen om al dan niet advertenties te zien over bijvoorbeeld gokken en alcohol. Nu zijn daar meer onderwerpen bijgekomen en is de mogelijkheid wereldwijd uitgerold. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om advertenties over daten, zwanger zijn, moeder of vader worden of afvallen niet langer te zien. Als je bijvoorbeeld enorm worstelt met anorexia, een miskraam hebt gehad, niet zwanger kunt raken of in een heel serieuze relatie zitten, dan zit je op sommige van die advertentie-onderwerpen niet te wachten.

Google Display-netwerk

Het is goed dat Google hier nu rekening mee houdt, al is het natuurlijk voor iedereen heel persoonlijk welke onderwerpen taboe zijn of psychische uitdagingen oproepen. Bij heel religieuze mensen kunnen bijvoorbeeld advertenties over bepaalde wetenschappelijke onderwerpen in het verkeerde keelgat schieten, terwijl je bij sommige atheïsten weer niet hoeft aan te komen met advertenties over bijvoorbeeld de Passion. Helaas zijn er maar een beperkt aantal onderwerpen dat Google op dit moment onderscheidt, maar dat er meer bijkomen is al zeer positief.

Je kunt die advertenties uitschakelen in je instellingen van je Google-account. Je ziet vervolgens bij websites van het Google Display-netwerk (dat zijn er maar liefst 2 miljoen) en bij Google en YouTube zelf niet langer advertenties die draaien om het onderwerp dat jij hebt weggevlagd. Je krijgt hierdoor dus meer controle over wat je wel en niet te zien krijgt.

Advertenties kun je niet uitzetten

Google serveert je vervolgens wel andere advertenties, want je kunt advertenties in het algemeen niet uitschakelen. Hiermee verdient Google namelijk zijn geld. Ook goed om te weten: het is niet zo dat alle advertenties die bijvoorbeeld met alcohol te maken hebben worden weggefilterd. Je krijgt bijvoorbeeld geen advertentie meer te zien van Jack Daniels, maar nog wel van een luchtvaartmaatschappij met een stewardess met een glas wijn op een serveertray.

Google is van plan om vaker nieuwe categorieën toe te voegen, wat het onder andere onderzoekt aan de hand van enquêtes. Natuurlijk zien veel mensen liever helemaal geen advertenties, maar om Google-diensten zoveel mgoelijk gratis te houden, is dat wel de oplossing waarvoor is gekozen. Het is in ieder geval goed dat veel toch zwaarwegende onderwerpen nu niet meer aan bod hoeven te komen, maar alleen als je daar zelf voor kiest.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden