Advertising22.03.2021

In 2020 heeft Google 3,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd


Google komt vandaag naar buiten met alweer de 10e editie van het Ad Safety Report. Dit rapport biedt een overzicht van het werk dat Google verricht om misbruik van de Google advertentieplatforms tegen te gaan. Het bieden van inzicht in de manieren waarop Google schending van het advertentiebeleid voorkomt vormt al geruime tijd een prioriteit voor het bedrijf.

Grootschalige toepassing van beleidsregels

In 2020 werden de beleidsregels van Google en hun toepassing danig op de proef gesteld. Ineens was daar een wereldwijde pandemie. En er werd in diverse landen verkiezingen gehouden. Ondertussen zochten cybercriminelen rustig naar manieren om internetgebruikers te benadelen. Google heeft meer dan 40 beleidsregels voor adverteerders en uitgevers bijgewerkt of toegevoegd. Daarnaast werden circa 3,1 miljard advertenties die beleidsregels schonden geblokkeerd of verwijderd. En nog aan eens 6,4 miljard advertenties werden beperkingen opgelegd.

Voor het eerst deelt Google ook informatie over de beperkingen die ze aan advertenties opleggen. Deze beperkingen vormen een kerncomponent van de beleidsstrategie. Door de beperkingen kan de aanpak aangepast worden aan de geografische regio, de lokale wet- en regelgeving en de certificatieprogramma’s van Google. Dit zorgt ervoor dat goedgekeurde advertenties alleen worden weergegeven in locaties waar ze wenselijk worden geacht, waar ze gereguleerd zijn en waar ze rechtsgeldig zijn. Zo vraagt Google online apotheken om een certificeringsprogramma te volgen. Zodra ze zijn gecertificeerd worden hun advertenties alleen getoond in landen waar de online verkoop van voorgeschreven medicijnen is toegestaan.

Daarnaast investeert Google ook in de technologie voor geautomatiseerde detectie. Hierdoor kan het internet op grote schaal worden gescand op de overeenstemming van uitgevers met het advertentiebeleid. Als gevolg van deze investering en de introductie van diverse nieuwe beleidsregels is de capaciteit voor de toepassing van beleidsregels enorm gegroeid. Zo heeft Google in 2020 advertenties van 1,3 miljard pagina’s van uitgevers verwijderd. In 2019 was dat nog 21 miljoen. Daarnaast is de weergave van advertenties stopgezet op ruim 1,6 miljoen websites van uitgevers die de beleidsregels schonden.

Snel en flexibel omgaan met nieuwe bedreigingen

In januari 2020 steeg het aantal wereldwijde coronabesmettingen. Google heeft daarom het beleid aangepast om te voorkomen dat de prijzen voor veel gezochte en schaarse producten zoals handontsmettingsmiddel, mondkapjes en tissues werd opgedreven. Een ander doel was het weren van advertenties voor nepkuren. Naarmate er meer over het coronavirus bekend werd en gezondheidsorganisaties met nieuwe adviezen kwamen, werd de strategie voor de toepassing van beleidsregels aangepast. Medische leveranciers, gezondheidsorganisaties, gemeenten en vertrouwde bedrijven kregen toestemming om belangrijk nieuws en informatie van betrouwbare bronnen over de coronacrisis te publiceren.

Ondertussen bleef Google zich inspannen om opportunistisch advertentiemisbruik tegen te gaan. Op een gegeven moment begonnen er allerhande valse beweringen en samenzweringstheorieën rond de oorsprong en verspreiding van het coronavirus de ronde te doen. Google introduceerde daarom een nieuw beleid voor het weren van advertenties en content van uitgevers rond het coronavirus en andere wereldwijde gezondheidscrises die botsen met de algemeen geaccepteerde wetenschappelijke inzichten. In 2020 blokkeerde Google ruim 99 miljoen coronagerelateerde advertenties die betrekking hadden op wondergeneesmiddelen, schaarse medische mondkapjes en nepvaccins.

Nieuwe vormen van fraude en oplichting bestrijden

Wanneer er zich ingrijpende gebeurtenissen zoals de coronacrisis voordoen, gaan mensen met kwade bedoelingen vaak op zoek naar manieren om misbruik te maken van internetgebruikers. Vorig jaar ontstond er een piek in opportunistische advertenties en frauduleus gedrag. Steeds vaker maken mensen met kwaadaardige bedoelingen gebruik van cloaking (verhulling) om niet-bestaande bedrijven te promoten of om advertenties voor telefonische oplichtingstrucs te plaatsen. Deze bedrijven hebben als doel om te ontsnappen aan de detectie van Google en nietsvermoedende consumenten weg te lokken bij het platform om ze vervolgens op te lichten.

In 2020 heeft Google diverse nieuwe maatregelen geïntroduceerd om dit te voorkomen, zoals verificatie van de identiteit en bedrijfsvoering van adverteerders. Het aantal accounts van adverteerders dat werd gedeactiveerd als gevolg van schending van beleidsregels steeg in 2020 met 70% van 1 miljoen tot ruim 1,7 miljoen. Daarnaast werden nog eens 867 miljoen advertenties geblokkeerd of verwijderd vanwege pogingen om de detectiesystemen van Google te omzeilen. Nog eens 101 miljoen advertenties werden verwijderd vanwege schending van beleidsregels voor valse beweringen. Het totaal komt daarmee uit op 968 miljoen verwijderde advertenties.

Gebruikers veilig houden tijdens verkiezingen

Tijdens verkiezingen helpen advertenties stemgerechtigden aan gezaghebbende informatie over de kandidaten en het stemproces. De afgelopen jaren introduceerde Google al strenge beleidsregels ten aanzien van wie er advertenties rond verkiezingen op het platform mogen aanbieden en hoe zij hun advertenties op doelgroepen mogen afstemmen. Er werd daarbij intensief samengewerkt met internationale beleidsteams om misbruik van het platform tegen te gaan. Het verificatie programma werd op wereldwijde schaal uitgebreid. In 2020 werden ruim 5.400 extra adverteerders die zich op de verkiezingen richtten geverifieerd.

Sinds een aantal jaren biedt Google inzicht in politieke advertenties op Google, Youtube en partnersites met een transparantierapport waarin je per politieke advertentie onder meer makkelijk kunt terugvinden wat er in de advertentie stond, hoeveel geld er is uitgegeven en op welke manier mensen hiervoor zijn getarget.

Haatzaaien en oproepen tot geweld tegengaan

Vorig jaar speelden nieuwsuitgevers een cruciale rol bij het informeren, voorbereiden en veilig houden van mensen. Google heeft hun informatie ondersteund met digitale advertenties en tools om adverteerders en uitgevers met elkaar in contact te brengen. Google heeft beleidsregels opgesteld voor de bescherming van zowel bedrijven als gebruikers.

In 2017 ontwikkelde Google technieken voor het beoordelen van websites op paginaniveau, zoals het analyseren van opmerkingen die bezoekers achterlaten. Aan de ene kant wil Google hiermee uitgevers in staat te stellen om hun overkoepelende website te blijven exploiteren, aan de andere kant wil Google adverteerders beschermen tegen negatieve plaatsingen door schending van beleidsregels een halt toe te roepen.

Geautomatiseerde technologie bleek van cruciaal belang in een jaar waarin online haatzaaien en oproepen tot geweld schering en inslag waren. Deze investering hielp te voorkomen dat mensen pogingen deden om munt te slaan uit dit soort schadelijke internet content. Google heeft actie ondernomen op bijna 168 miljoen pagina’s in het kader van het beleid tegen gevaarlijke en denigrerende inhoud.

[Fotocredits – diy13 © Adobe Stock]

Verder lezen over AdSense

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijs...

Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Dit kan je eraan doen!
Budget voor search advertising blijft ook in Nederland toenemen

Uit alweer de vierde Search Advertising Study van IAB Nederland en DDMA blijkt dat adverteren via Google en Bing nog altijd ongekend populair is. Bijna alle respondenten (93%) van het onderzoek aan dat de verwachting is...

Advertising19.10.2018

Budget voor search advertising blijft ook in Nederland toenemen

​Google Remarketing; waarom dit niet aan jouw strategie mag ontbreken

Dat de mogelijkheden binnen AdWords oneindig zijn weten we inmiddels wel, maar vandaag gaan we met jullie het onderwerp ‘Remarketing’ bespreken. Waarom dit voor jou als bedrijf onmisbaar is, de voor- en nadelen, maar...

Marketing20.03.2018

​Google Remarketing; waarom dit niet aan jouw strategie mag ontbreken

Nieuwe functie Adsense: direct zelf adverteerders contracteren voor je eigen site

Afgelopen week heeft Google een nieuwe functie voor haar advertentie programma AdSense aangekondigd: "Adsense Direct", een tool om zelf advertenties aan adverteerders te verkopen. De gevonden adverteerder hoeft zelf geen...

Advertising27.01.2014

Nieuwe functie Adsense: direct zelf adverteerders contracteren voor je eigen site

10 jaar Google AdSense: Hangout & Ping Pong

Google lanceerde 10 jaar geleden Google AdSense, een manier voor website eigenaren om eenvoudig advertenties te plaatsen en daar geld mee te verdienen. Het product is in 10 jaar uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel v...

Technology19.06.2013

10 jaar Google AdSense: Hangout & Ping Pong

Google gaat verder met schoonmaak

Al eerder schreven wij over de opruiming waar Google mee was begonnen. Verschillende diensten of onderdelen van diensten worden gestopt. Vannacht kondigde Google aan ook andere diensten te stoppen waaronder Adsense voor...

Technology29.09.2012

Google gaat verder met schoonmaak

The Dark Knight Rises, deel twee

Blijkens een reactie van adjunct-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NU.nl onder mijn post over de ad op de app van NU.nl heeft zijn redactie wel degelijk geprobeerd om vrijdag de advertentie van The Dark Knight van de...

Advertising25.07.2012

The Dark Knight Rises, deel twee

Nieuwe layout voor Google Adsense

Google heeft vandaag op het AdSense-blog aangekondigd dat ze de lay-out van sommige AdSense-advertentieformaten heeft aangepast. De wijzigingen hebben met name te maken met de verdeling van de ruimte en moeten er in de a...

Technology09.08.2010

Nieuwe layout voor Google Adsense

Verder lezen over Google

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden