De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Google’s zoekmachine is sinds jaar en dag dezelfde simpele, doch doeltreffende tool. Je weet wat je kunt verwachten en bijvoorbeeld dat de bovenste resultaten vaak advertenties zijn. Dat gaat flink veranderen, mocht je weleens op je smartphone googlen.
Recentelijk schreven we al dat podcasts tegenwoordig ook vindbaar zijn in Google en nu heeft de zoekmachinegigant aangekondigd dat de resultaten als je op Google zoekt er binnenkort anders uit gaan zien. Tenminste, niet zozeer wat je vindt, maar er zit wel een nieuwe marketingschil omheen. De advertenties worden als een galerij weergegeven op mobiel, waarbij adverteerders meerdere afbeeldingen kunnen tonen waar de gebruiker dan doorheen kan scrollen.
Google discover
Er komen ook meer advertenties in de Google discover-feed, die op veel Android-home screens, maar ook in de Google-app te vinden is. Dat is de gepersonaliseerde nieuwsfeed. Hierin zie je de advertenties hetzelfde als het nieuws, maar dan staat er klein ‘ad’ bij. Deze twee nieuwe manieren van advertenties tonen zijn visueler en moeten daardoor aantrekkelijker zijn voor het publiek.
Het gaat zelfs nog een stapje verder, want binnenkort is deeplinken mogelijk binnen Google Ads. Dat betekent dat als je op een advertentie klikt van een bedrijf waarvan je de app geïnstalleerd hebt, je direct in die app het product opent waarom het gaat. Hoe makkelijker het wordt om iets te bestellen, want de kans is groot dat je in zo’n app al bent ingelogd, hoe lager de drempel dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Een groot voordeel voor bedrijven dus, en voor Google, dat daardoor meer verdient.
Volgens Google-advertentiechef Prabhakar Raghavan stijgt het aantal interacties op een advertentie met 25% als deze in galerij-vorm wordt getoond. Of dat een heel representatief aantal is en of dit iets zegt over de toekomst, dat is echter moeilijk te zeggen. De kans is groot dat mensen er eerder mee gaan ‘spelen’ omdat het nieuw is.
In het vizier van de klant
Er is ook nog niet gezegd of deze manier van adverteren voor bedrijven veel duurder wordt, maar de kans is uiteraard groot van wel. Immers kunnen die nu nog meer van hun aanbod laten zien en moet het eerder in het oog springen van een potentiële klant omdat het er mooier uitziet dan de oude advertentiemethode.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar wat je kunt verwachten of wanneer, dat is lastig te zeggen. De nieuwe mogelijkheden worden alleen op een paar plekken ter wereld getoond. Later dit jaar worden ze wereldwijd in je Google-zoekresultaten getoond.
Verder lezen over Google
Online02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Verder lezen over Smartphone
Mobile23.04.2024
Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?
Mobile19.04.2024
OPPO introduceert nieuw Reno-toestel: OPPO Reno11 F 5G
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIOnline30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023