Online24.08.2018

​De 4 dingen die succesvolle B2B webshops met elkaar gemeen hebben


Wat heb je als bedrijf nodig om de beste B2B webshop in de branche te hebben? Om deze vraag te beantwoorden kijken we naar vier dingen die de beste B2B webshops met elkaar gemeen hebben.

Een sterke B2B webshop is:

  1. Informatierijk
  2. Gemakkelijk in gebruik
  3. Gepersonaliseerd
  4. Goed ontworpen

Lees hier wat dit in de praktijk betekent en hoe dit binnen je eigen (toekomstige) B2B webshop toe te passen is.

1. Succesvolle B2B webshops: bieden de juiste informatie

Iedere webshop moet het makkelijk maken voor bezoekers om de juiste beslissing te maken. En daar hebben jouw (potentiële) klanten de juiste informatie voor nodig.

Voor B2B webshops geldt dit mogelijk nog meer dan voor B2C webshops. Zakelijke klanten en afnemers hebben namelijk uitgebreide informatie en documentatie nodig, binnen ieder stadium van het koopproces.

Hoe pak je dit het beste aan?

Een goede plek om te beginnen is het inventariseren van de informatie die je al aanbiedt. Misschien zijn de juiste productgegevens al wel beschikbaar voor klanten maar ontbreken de productomschrijvingen nog. Of misschien zijn de productafbeeldingen verouderd en ver van optimaal. Begin met een overzicht van wat er allemaal al is, wat ontbreekt en ontwikkel vervolgens een plan van aanpak.

Wat er niet mag ontbreken:

  • Technische informatie
  • Productspecificaties
  • Prijsinformatie
  • Contactinformatie

Klanten nog meer informatie bieden? Denk dan ook eens aan:

  • Whitepapers
  • Blogartikelen
  • Productbrochures
  • Reference cases
  • Video’s
  • Webinars

De informatie die in de webshop staat moet natuurlijk ook goed gevonden worden door potentiële bezoekers, houd daarom ook rekening met SEO (Search Engine Optimization). Goede webshop software voor B2B biedt daarom tooling of add-ons om ervoor te zorgen dat je dit gemakkelijk en goed kan tracken en meten.

2. Succesvolle B2B webshops: zijn gemakkelijk in gebruik

B2B klanten zitten niet te wachten op een complexe navigatie die ze moeten ontcijferen voordat ze de webshop goed kunnen gebruiken, of de gewenste informatie kunnen vinden.

Daarom is het belangrijk dat een webshop gemakkelijk in gebruik is.

En navigatie speelt hierbij een heel centrale rol. De meeste bezoekers gebruiken de menubalk om te navigeren door de webshop. Een duidelijke en goed gestructureerde menubalk is dan ook een goede plek om te beginnen met het optimaliseren van gebruiksgemak.

Omdat B2B bedrijven meestal te maken hebben met complexe en uitgebreide assortimenten is verstandig om goede zoekfunctionaliteiten binnen de webshop te bieden. Slimme filters en sorteersystemen maken het voor klanten een stuk gemakkelijker om precies te vinden wat ze zoeken. Met een gebruiksvriendelijke webshop als resultaat.

3. Succesvolle B2B webshops: zijn gepersonaliseerd

Een persoonlijke benadering is voor veel B2B bedrijven een onmisbaar onderdeel van de (offline) business. Dus waarom niet ook online?

Een gepersonaliseerde draait om het creëren en onderhouden van een goede, persoonlijke relatie met klanten. Dit kan je binnen de webshop doen door klanten een op maat gemaakte ervaring te bieden.

Denk aan volledig gepersonaliseerde prijzen binnen de webshop, gepersonaliseerde productcatalogi, gepersonaliseerde e-mails…

En al deze informatie moet vanuit ieder kanaal correct en even goed zijn. Of de informatie nou aangeboden wordt via e-mail, via iemand uit het salesteam of via de webshop. Kortom, ook binnen B2B e-commerce staat een omnichannel strategie centraal.

Tip 1: Geef klanten de mogelijkheid om een account te maken. Hiermee kunnen ze hun bestelgeschiedenis tracken, prijzen en kortingen inzien, en voorraden en betalingen bekijken.

Tip 2: Ga nog een stap verder met de omnichannel benadering. Een geïntegreerd webshop zorgt ervoor dat klanten altijd op de hoogte kunnen blijven. Of ze nu online, telefonisch of in de winkel besteld hebben, hun bestelgegevens zouden altijd via het online portaal beschikbaar moeten zijn.

4. Succesvolle B2B webshops: zijn goed ontworpen

Uitstraling is essentieel. Webshop design is dan ook onmisbaar voor het aantrekken (en behouden!) van nieuwe klanten en afnemers. De meest succesvolle B2B webshops leren van B2C webshops. Ze zijn daarom strak ontworpen, en hebben een modern, overzichtelijk en simpel design.

Vanwege de complexiteit waar veel B2B bedrijven mee te maken hebben moet een goede B2B webshop een logische lay-out hebben. En daarnaast zijn de meest succesvolle webshops ook even goed te gebruiken via een mobiel of tablet. Als je geen rekening houdt met mobile kan dit negatieve gevolgen hebben voor je vindbaarheid.

Bij het optimaliseren van het design van de webshop is één ding heel belangrijk: raak de merkidentiteit en overall branding niet uit het oog. Blijf er daarom continu zorgen dat de webshop goed aansluit bij wat je als organisatie uit wilt dragen.

Prioriteiten en volgende stappen

Samengevat zorgen beste B2B webshops voor:

  • Geoptimaliseerde productinformatie en content op de site
  • Een slimme navigatie
  • Een gepersonaliseerde koopervaring
  • Goed, strak en simpel design

Heeft jouw organisatie al een B2B webshop? Dan kan de webshop softwareleverancier je in de meeste gevallen zeker helpen bij het optimaliseren van de webshop. Neem bijvoorbeeld samen deze lijst door en vraag naar de manieren waarop ze kunnen helpen.

[Afbeelding © Rawpixel.com – Adobe Stock]

Verder lezen over B2B

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, post...

E-mail21.06.2019

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Verder lezen over Online Shop

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?