Do’s en don’ts van een B2B webshop

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Vorig artikel Volgend artikel

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een succesvolle B2B webshop.

Een mooi design is niet altijd effectief

Vaak wordt er bij het ontwerpen van een webshop op de eerste plaats gekeken of het design mooi is en uitdraagt waar het merk voor staat. Pas als de website live staat en de sales tegenvallen, worden er vragen gesteld of het design eigenlijk wel effectief is.

Nu kun je niet alles vooraf weten, maar zijn er wel een aantal vuistregels waarmee je de conversie van bezoeker naar sale kunt bevorderen. Een goed voorbeeld is het kleurgebruik van buttons. Als de primaire kleur van de website bijvoorbeeld blauw is, dan oogt het mooi om de buttons ook blauw te maken. Het ziet er gebalanceerd uit, maar het is een ramp voor de conversie. Je wilt dat alle elementen die de bezoeker richting een sale sturen (call to action) juist een kleur geven die sterk afsteekt tegen de rest van het design.

Ook worden kleuren onderbewust gekoppeld aan emotie, wat een sterk effect heeft op het koopgedrag van bezoekers. Het laatste wat je wilt is dat bezoekers het gevoel krijgen dat er ‘gevaar’ is bij het plaatsen van hun order.

Wees bereid te investeren in IT

Systemen als Magento maken het net als Wordpress mogelijk om redelijk eenvoudig een webshop te starten. Maar vergis je niet, een webshop is constant onderhevig aan technisch onderhoud. Zeker als je de conversie van bezoeker naar sale wilt optimaliseren.

Als je bezuinigt op IT, dan staat je webshop voor je het weet op losse schroeven. Je krijgt constant te maken met kleine errors waardoor functionaliteiten niet werken. Worden deze met quick fixes opgelost, dan zorgt dit dat er ergens anders weer iets stuk gaat.

Doe SEO-onderzoek vooraf

Uiteraard wil je dat jouw webshop optimaal gevonden wordt in de resultaten van Google en Bing. Dit is voor een webshop complexer dan een ‘gewone’ website.

Zo wil je achterhalen hoe er naar je producten gezocht wordt, zodat je de productpagina’s voor deze keywords kunt optimaliseren. Maar wat als er met verschillende zoekwoorden naar hetzelfde product gezocht wordt? Je zal keuzes moeten maken. Dit is voor een kleine website al een uitdaging, maar voor een website met meer dan 1.000 producten is het een heftige klus. Voer dit onderzoek daarom vooraf uit, zodat je producten direct vindbaar maakt voor de juiste keywords.

Pas op met duplicate content

Heb je producten die erg op elkaar lijken, bijvoorbeeld omdat ze alleen in kleur of omvang verschillen? Als twee productpagina’s nagenoeg identiek zijn, dan zal Google deze markeren als ‘duplicate content’ en je strafpunten geven in je rankings.

Vaak zien we het fout gaan bij een navigatie waarin je met filters allerlei combinaties kunt maken (kleur, afmeting, prijs). Soms geven meerdere combinaties dezelfde resultaten terug, wat door zoekmachines als duplicate content wordt gezien.

Webshops met deze problemen kunnen hoge posities in de gratis resultaten wel vergeten. Om te voorkomen dat je stukken techniek opnieuw moet bouwen, helpt het wederom hier over na te denken voordat je de shop bouwt.

Maak bestellen eenvoudig

Het is niet ongebruikelijk dat 80% van je bezoekers afhaakt tijdens het bestelproces. Ze hadden al producten in hun winkelwagen, maar verlaten toch de webshop. Gelukkig zijn er manieren om dit percentage te verlagen.

Zo hadden we het eerder al over het kleurgebruik en het effect hiervan op het onderbewuste. Het is daarnaast goed om te realiseren dat bij elke click in het bestelproces er bezoekers afvallen. Voorkom dus dat een klant eerst haar adresgegevens invult, daarna moet klikken om haar order te bevestigen en dan nog eens om een betaaloptie te kiezen. Dit kan makkelijk op een pagina..

Wil je het echt goed doen? Denk dan na over manieren om bestellen zo makkelijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld een koppeling met de KVK waardoor na het invoeren van de bedrijfsnaam automatisch de adresgegevens ingevuld worden.

Consumenten zijn ook welkom

Je kunt voor bedrijven prijzen ex-btw weergeven en producten in bulk aanbieden, maar dat betekent niet dat consumenten niet welkom zijn. Dit zijn ook klanten en als zij om wat voor reden dan ook je producten interessant vinden, laat ze het dan gewoon bestellen zonder zakelijke gegevens.

Het ergste wat je kunt doen, is een losse webshop creëren waarin je dezelfde producten aanbiedt, maar dan voor consumenten. Je kunt in zoekmachines namelijk niet zien of een bezoeker die naar ‘printers’ zoekt een consument of een zakelijke klant is. Heb je twee webshops, dan zal je met elkaar moeten concurreren om dezelfde bezoeker. Kies de makkelijke route en maak jouw shop ook toegankelijk voor consumenten!

Maak herhaalbestellingen makkelijk

Verkoop je producten waarvan je weet dat klanten deze vaker gaan bestellen? Maak herhaalaankopen zo makkelijk mogelijk! Zorg dat de klant haar bestelgeschiedenis eenvoudig kan inzien en met één druk op de knop een order opnieuw bestelt.

Dit soort kleine functionaliteiten zorgen ervoor dat een klant liever bij jou terugkomt in plaats van een nieuwe webshop zoeken, de producten vinden en haar gegevens achterlaten.

Deze blogpost is geschreven door Bart Fellinger, digital marketeer, Marquant.

[Fotocredits © jirsak - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies