Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop


Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een succesvolle B2B webshop.

Een mooi design is niet altijd effectief

Vaak wordt er bij het ontwerpen van een webshop op de eerste plaats gekeken of het design mooi is en uitdraagt waar het merk voor staat. Pas als de website live staat en de sales tegenvallen, worden er vragen gesteld of het design eigenlijk wel effectief is.

Nu kun je niet alles vooraf weten, maar zijn er wel een aantal vuistregels waarmee je de conversie van bezoeker naar sale kunt bevorderen. Een goed voorbeeld is het kleurgebruik van buttons. Als de primaire kleur van de website bijvoorbeeld blauw is, dan oogt het mooi om de buttons ook blauw te maken. Het ziet er gebalanceerd uit, maar het is een ramp voor de conversie. Je wilt dat alle elementen die de bezoeker richting een sale sturen (call to action) juist een kleur geven die sterk afsteekt tegen de rest van het design.

Ook worden kleuren onderbewust gekoppeld aan emotie, wat een sterk effect heeft op het koopgedrag van bezoekers. Het laatste wat je wilt is dat bezoekers het gevoel krijgen dat er ‘gevaar’ is bij het plaatsen van hun order.

<em>Bron: <a href=\
Bron:

Wees bereid te investeren in IT

Systemen als Magento maken het net als WordPress mogelijk om redelijk eenvoudig een webshop te starten. Maar vergis je niet, een webshop is constant onderhevig aan technisch onderhoud. Zeker als je de conversie van bezoeker naar sale wilt optimaliseren.

Als je bezuinigt op IT, dan staat je webshop voor je het weet op losse schroeven. Je krijgt constant te maken met kleine errors waardoor functionaliteiten niet werken. Worden deze met quick fixes opgelost, dan zorgt dit dat er ergens anders weer iets stuk gaat.

Doe SEO-onderzoek vooraf

Uiteraard wil je dat jouw webshop optimaal gevonden wordt in de resultaten van Google en Bing. Dit is voor een webshop complexer dan een ‘gewone’ website.

Zo wil je achterhalen hoe er naar je producten gezocht wordt, zodat je de productpagina’s voor deze keywords kunt optimaliseren. Maar wat als er met verschillende zoekwoorden naar hetzelfde product gezocht wordt? Je zal keuzes moeten maken. Dit is voor een kleine website al een uitdaging, maar voor een website met meer dan 1.000 producten is het een heftige klus. Voer dit onderzoek daarom vooraf uit, zodat je producten direct vindbaar maakt voor de juiste keywords.

Pas op met duplicate content

Heb je producten die erg op elkaar lijken, bijvoorbeeld omdat ze alleen in kleur of omvang verschillen? Als twee productpagina’s nagenoeg identiek zijn, dan zal Google deze markeren als ‘duplicate content’ en je strafpunten geven in je rankings.

Vaak zien we het fout gaan bij een navigatie waarin je met filters allerlei combinaties kunt maken (kleur, afmeting, prijs). Soms geven meerdere combinaties dezelfde resultaten terug, wat door zoekmachines als duplicate content wordt gezien.

Webshops met deze problemen kunnen hoge posities in de gratis resultaten wel vergeten. Om te voorkomen dat je stukken techniek opnieuw moet bouwen, helpt het wederom hier over na te denken voordat je de shop bouwt.

Maak bestellen eenvoudig

Het is niet ongebruikelijk dat 80% van je bezoekers afhaakt tijdens het bestelproces. Ze hadden al producten in hun winkelwagen, maar verlaten toch de webshop. Gelukkig zijn er manieren om dit percentage te verlagen.

Zo hadden we het eerder al over het kleurgebruik en het effect hiervan op het onderbewuste. Het is daarnaast goed om te realiseren dat bij elke click in het bestelproces er bezoekers afvallen. Voorkom dus dat een klant eerst haar adresgegevens invult, daarna moet klikken om haar order te bevestigen en dan nog eens om een betaaloptie te kiezen. Dit kan makkelijk op een pagina..

Wil je het echt goed doen? Denk dan na over manieren om bestellen zo makkelijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld een koppeling met de KVK waardoor na het invoeren van de bedrijfsnaam automatisch de adresgegevens ingevuld worden.

Consumenten zijn ook welkom

Je kunt voor bedrijven prijzen ex-btw weergeven en producten in bulk aanbieden, maar dat betekent niet dat consumenten niet welkom zijn. Dit zijn ook klanten en als zij om wat voor reden dan ook je producten interessant vinden, laat ze het dan gewoon bestellen zonder zakelijke gegevens.

Het ergste wat je kunt doen, is een losse webshop creëren waarin je dezelfde producten aanbiedt, maar dan voor consumenten. Je kunt in zoekmachines namelijk niet zien of een bezoeker die naar ‘printers’ zoekt een consument of een zakelijke klant is. Heb je twee webshops, dan zal je met elkaar moeten concurreren om dezelfde bezoeker. Kies de makkelijke route en maak jouw shop ook toegankelijk voor consumenten!

Maak herhaalbestellingen makkelijk

Verkoop je producten waarvan je weet dat klanten deze vaker gaan bestellen? Maak herhaalaankopen zo makkelijk mogelijk! Zorg dat de klant haar bestelgeschiedenis eenvoudig kan inzien en met één druk op de knop een order opnieuw bestelt.

Dit soort kleine functionaliteiten zorgen ervoor dat een klant liever bij jou terugkomt in plaats van een nieuwe webshop zoeken, de producten vinden en haar gegevens achterlaten.

Deze blogpost is geschreven door Bart Fellinger, digital marketeer, Marquant.


[Fotocredits © jirsak – Adobe Stock]

...

Verder lezen over B2B

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, post...

E-mail21.06.2019

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Verder lezen over Online Shop

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels