Gamescom 2018: Destiny 2 is met Forsaken terug op het goede pad

Gamescom 2018: Destiny 2 is met Forsaken terug op het goede pad

Uitbreiding blaast nieuw leven in opkrabbelende game

Vorig artikel Volgend artikel

Destiny 2 heeft het niet gemakkelijk gehad. Na een redelijk desastreuze lancering waarbij ontwikkelaar Bungie het klaarspeelde om én niet veel nieuwe 'casual' spelers te vinden én de hardcore Destiny 1-spelers tegen zich in het harnas te jagen is het eerste jaar een lange, zware weg geweest. De laatste expansie Warmind was al een stap in de goede richting, maar de échte terugkeer naar het Destiny dat zoveel spelers leuk vonden werd voor 4 september beloofd. Dan komt Forsaken uit, en die uitbreiding brengt volgens Community Manager David 'DeeJ' Dague zoveel nieuwe dingen dat er voor iedereen iets bij zit.

Gambit

Op Gamescom draaide dat vooral om de nieuwe modus Gambit, die een hele leuke combinatie tussen PvE en PvP is. Dat betekent effectief dat je in teams van vier probeert zo snel mogelijk zo veel mogelijk vijanden te verslaan. Die vijanden droppen muntjes en daar moet je er 75 van verzamelen om een grote boss op te roepen. Wie het eerst als team die boss verslaat, wint de ronde. Het wordt ingewikkeld doordat je muntjes (of ja, 'motes') kwijtraakt als je af gaat en je er maximaal 15 bij je kunt dragen. Afhankelijk van of je er meer dan 5, 10 of het maximale aantal naar de bank brengt kun je extra vijanden oproepen bij het andere team om hun bank te blokkeren én je kunt af en toe iemand naar de andere kant sturen om 30 seconden lang het andere team te gaan killen.

Chaos dus, maar wel van de leukste soort. Je hoeft mijn woord er echter niet op te geloven: Bungie maakte bekend dat ze op 1 september Gambit voor iedereen die Destiny 2 heeft één dag speelbaar maken, zodat iedereen kan kijken of ze het leuk vinden voor de lancering van de uitbreiding drie dagen later.

Niet terug naar af

Dat is echter maar één van de vernieuwingen die er toe doen, zo zegt DeeJ tijdens een gesprek. Het team heeft heel hard gewerkt om in jaar twee van Destiny 2 niet zozeer terug te keren naar wat mensen leuk vonden aan deel één (althans de versie van één na drie jaar sleutelen) maar om de nieuwe elementen te versmelten met een aantal dingen die mensen misten. Zo kun je weer als vanouds verschillende wapens in je drie slots kiezen en zijn snipers, shotguns en fusion rifles niet meer voorbehouden aan het 'power' slot en kun je ze dus ook wat vaker gebruiken. Daarnaast is de speelsnelheid danig aangepast en gaat alles weer op hoge snelheid, inclusief de schade die je doet aan andere spelers in de PvP-modus.

Ook is het lootsysteem danig aangepast, waarbij je net zoals in de eerste game weer willekeurige perks op je wapens kunt krijgen, waardoor je niet de hele tijd hetzelfde krijgt, maar dan met een betere selectie aan perks dan in deel één, zodat er weinig rotzooi bij zal zitten, zo beloofde het team al eerder. De manier waarop je met die loot omgaat wordt ook beter: er zijn straks collections voor alle soorten loot, van wapens tot sparrows tot schepen, zodat je niet alles meer hoeft te bewaren in je vault. Dat kan wel, want die wordt ook vergroot naar 500 slots, dus je zult niet snel meer om plek verlegen zitten. Het is allemaal onderdeel van het stroomlijnen van de game voor mensen die willen spelen maar er geen hobby aan hebben, waarbij de onderliggende diepere systemen deze keer wél voor de hobbyisten geschikt zijn. DeeJ vertelde dat de balans tussen die twee groepen altijd heel precair is en hoewel ze iets te veel naar de ene doelgroep hebben gekeken bij de lancering van Destiny 2 wordt dat nu rechtgezet.

D2_Forsaken_Gamescom_Barons_Machinist_03
D2_Forsaken_Gamescom_Scorn_04
D2_Forsaken_Gamescom_TangledShore_01
D2_Forsaken_Gamescom_TangledShore_08
D2_Forsaken_Gamescom_TangledShore_10
D2_Forsaken_Gamescom_Gear_04
D2_Forsaken_Gamescom_Gear_06
D2_Forsaken_Gamescom_DreamingCity_01
D2_Forsaken_Gamescom_DreamingCity_06
D2_Forsaken_Gamescom_Super_WarlockSolar_02

Precaire balans

De kritische vraag of ze dat misschien niet al eerder hadden kunnen doen kwam natuurlijk wel binnen, maar de community manager bleef er wel bij dat het maken van een game met zoveel aspecten en verschillende soorten spelers als Destiny nu eenmaal lastig te balanceren is. Op de ietwat gechargeerde vraag of er dan na deze uitbreiding - nu dat we na een jaar ontwikkeling 'terug bij af' zijn - dan eindelijk een keer iets echt nieuws zou gaan komen was DeeJ verrassend spraakzaam.

Hij erkende dat die feedback veel terug kwam van hardcore spelers, maar dat Destiny langs een andere lat werd gehouden dan de meeste schietspellen. "Ik schiet al tien jaar stormtroopers af en dat is elke keer weer geweldig!" was zijn voorbeeld. De counter daarop was dat ik dat persoonlijk ook leuk vond, maar ik maar twee weken per jaar stormtroopers schoot, en de andere 50 in Destiny alweer Fallen, Vex, Cabal en Hive aan het schieten was. Dat erkende Deej ook. Maar eerlijk is eerlijk: de nieuwe vijanden zien er fantastisch uit en ook de Scorn (waar de Barons onderdeel van uitmaken) an sich zijn dan wel Fallen, maar niet zoals we die ooit gezien hebben.

Meer overzicht, meer te doen

Er komen twee hele nieuwe gebieden bij de game. De eerste, Tangled Shore, is waar zich het verhaal gaat afspelen. Dat is anders dan anders niet lineair, maar draait om acht Barons die de moord op Cayde-6 op hun geweten hebben. Elke Baron gaat een uniek gevecht opleveren, aangezien ze allemaal een eigen speciale kracht hebben. Als je zover bent mag je zelf kiezen in welke volgorde je ze aanpakt. Als je de baronnen met namen als The Machinist, The Mindbender, The Rider en The Fanatic hebt weten te verslaan mag je wraak gaan nemen op prince Uldren, de échte slechterik van het verhaal.

Daarnaast is er echter nog een heel gebied om uit te kammen, letterlijk. The Dreaming City is volgens DeeJ een hele nieuwe aanpak van het idee van een locatie waar je een raid kunt doen. Het zit vol met geheimen, je kunt er ook gewoon rondlopen als je de raid niet gaat doen. Ga je er wel in, dan mag je je borst natmaken, want de makers beloven meer eindbazen dan ooit, in plaats van de eerste raid in Destiny 2 die het meer om een puzzelboeg gooide.

Content voor een heel jaar

De kritische vraag over de verticale progressie van de game leidde tot een gesprek over de season pass content, waar Bungie tot nu toe nog heel weinig over verteld heeft. Nadat Forsaken gelanceerd is komen er nieuwe seizoenen die cryptisch werden omschreven, maar die volgens DeeJ allemaal een ding gemeen hadden: ze zouden er voor gaan zorgen dat spelers bezig blijven. Er komen in die uitbreidingen straks minder cutscenes die een hoop moeite kosten, maar meer activiteiten, plekken en geheimen die spelers hopelijk te gek gaan vinden.

Dat is mogelijk doordat Bungie nu echt een beter platform heeft om nieuwe dingen sneller te kunnen leveren, waarbij ook het voorbeeld van de Whisper-quest werd genoemd. Dat soort verrassingen is waar het team meer heen wil, dus daarom blijven ze ook relatief stil over wat spelers in Forsaken kunnen verwachten na de dood van Cayde-6. Dat is prima: Destiny 2 lijkt ondanks alles dezelfde groei in kwaliteit te gaan volgen die de eerste game ook had en als je Forsaken wilt vergelijken met The Taken King is dat meer dan prima.

De game is op de schop gegaan en tot nu toe lijken de resultaten net zo positief als ze toen waren. Als je nog af en toe een hunkering hebt voor Destiny is dit misschien het moment om weer te komen kijken, waarbij wel gezegd moet worden dat je Forsaken alleen kunt spelen als je de eerdere twee uitbreidingen ook hebt. Even goed opletten welke versie je dus haalt!

[Afbeeldingen © - Bungie]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies