Gisteren op Twitter ontstond er een inspirerende brainstorm over “Twitter als virtueel reisagent”. Samen met Marco Derksen van marketingfacts, Bas van den Beld van NetTraject, Caroline Korsten blogster voor marketingfacts hebben we verschillende opties doorgenomen hoe dit eruit kan komen zien. Zelf zie ik veel toekomst in integratie en shared revenue.
Ronnie Rokebrand, directeur van ElmarReizen.nl omschrijft het heel concreet “Reisbranche moet niet inteeltmatig naar zichzelf kijken”
Marco Derksen heeft voor ons een presentatie gemaakt hoe bv een applicatie als Twitter hierin kan bijdragen: “Twitter als virtueel reisagent”
In de reisbranche gebeurd al jaren weinig tot niets en kan ik de verschillen niet ontdekken tussen een sunweb, arkefly, Dreizen of Elmarreizen (moet kritisch blijven). Tja misschien het verschil in look and feel, maar die is vaak ook niet om over naar huis te schrijven. Laat ik maar niets zeggen over de nieuwsbrieven, want dat gaat al helemaal nergens over. Zelfde layout, aanbiedingen alleen een ander kleurtje. Veel van Internet Marketing en Web 2.0 zien we nog niet terug in de reisbranche. Zo ontstond er op reisrevue.nl een week geleden een discussie over wie het beste loyaliteitprogramma heeft. Grote namen uit de reiswereld kwamen met bonuszegels en klantenkaarten om mee te sparen… Nog niet echt meegegroeid met de tijd. Grote reisconcerns hebben de afgelopen jaren onvoldoende zicht op de veranderende markt gehad en waren vooral bezig met de winst aan het einde van het lopende boekjaar.
Met de opkomst van ReisVrij.nl en Ilse en daarmee de intrede van Dynamic Packaging zien we wel de eerste veranderingen. We introduceren hiermee User Generated Travel en halen de touroperators er voor het eerst in de geschiedenis volledig tussen uit. Ik wil graag nog een stap verder gaan: Social Travel. (Let niet teveel op de termen die ik erin gooi ;-)).
Hoe werkt dit dan? De consument zet ’s morgens een zoekvraag uit, gedurende dag kan hij reageren op suggesties en informatie mobiel opvragen of laten versturen naar zijn mailbox en doet zo ideeën op voor een vakantie. ’s Avonds heeft hij antwoord op wat er beschikbaar is en hoeft hij alleen nog maar akkoord te geven om de boeking af te ronden. Vervolgens bekijkt hij op zijn persoonlijke pagina de tips, foto’s, beoordelingen en video’s die andere gebruikers hem toestuurde. Alle informatie puur vanuit interesse en behulpzaamheid. Slimme software die de reisagent in zijn huidige vorm overbodig zal maken. De reisagent zijn de ervaren reizigers die tips geven en ook tijdens je reis in contact blijven als je dit wilt (zie presentatie van Marco).
De reisbranche staat aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen. Agenten en touroperators zullen dus op tijd hun businessmodel moeten veranderen.
Wat betreft het idee dat is ontstaan op Twitter, daar gaan we zeker in de nabije toekomst gezamenlijk wat mee doen. Eerst nog even op vakantie en dan in september pakken we dit concept verder op. Mocht je het concept een keer willen bespreken, laat het ons dan even weten. Suggesties en aanvullingen zijn uiteraard welkom!
Marco, Bas, Carolien bedankt voor de inspirerende gesprekken van gisteren. Twitter is echt een uniek medium om dit soort zaken open met elkaar te delen.
Verder lezen over Software
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
DC Business14.02.2024
4 tips om als ZZP’er professionele facturen te maken
Online12.02.2024
Tijdmachine: LimeWire had niks met citrusvruchten te maken
Verder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersVerder lezen over Weblog
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020
Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!
Nieuws08.06.2020
Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds
DC Business10.01.2020